2021-12-07, 18:03
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Förutom att ingen av skidskyttarna ens har tillräckligt med FIS-poäng för att få åka längdlopp!
Finns lättnader i OS-reglerna som gör att man kan slänga in en skidskytt i stafetten om man vill.
Sen tror jag inte Sverige kommer att göra det, men om det blir sjukstuga i svenska truppen kan jag tänka mig att det blir diskussion om det på samma sätt som i Vancouver (där damlaget var rejält brandskattat pga Anna Haag sjuk och andra tilltänkta åkare hade mer långvariga skade-/sjukdomsproblem om jag minns rätt, detta efter att de vann stafett i världscupen tidigare samma vinter)
Citera
2021-12-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Skulle gärna vilja se banprofiler klassiskt vs fristil.
https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/homologations.html?place=Zhangjiakou&disciplinecod e=&nationcode=&gendercode=&homid=2627&homologation type=DET&sectorcode=CC&homologationlevel=&homologa tioncategory=&valid=1

Finns en homologiserad 2.5 km och en 5 km på FiS sida. Antingen kör man klassiskt och fritt på samma banor eller så snurrar man två varv på 2,5 km i ena stilen och femman i den andra.
Citera
2021-12-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Får vem som helst ställa upp i en OS-stafett då? Elvira har väl inte åkt FIS-tävlingar på fyra år?
Ingen aning? Jag är skidnörd men inte så nördig.
Men resonemanget var ju mest hypotetiskt.
Citera
2021-12-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Dem kan även sätta Johaug på 1:a för skapa distans till dem andra för man vet hög höjd kan mjölksyran komma snabbt, El så sitter laget för Norge som dem har och kör dem har nu om inte Fosse byts ut mot någon annan men annars så nej laget sitter!
Det finns en risk för Norge att ha Johaug på första sträckan. Hon kan bli instängd och behöva kämpa och lägga energi på att positionera sig. Om andra länder startar med starka sprintåkare, typ Lampic, Sundling/Ribom/Dahlqvist som är betydligt snabbare i starten då kan Johaug få besvärligt läge och när hon lyckas ta sig fram så kan någon några åkare kanske lyckas följa med ett tag och med hjälp av slipstream glida förbi och göra det besvärligt för Johaug på ett juste sätt. På sträcka två eller tre har fältet blivit lite tunnare och Johaug kan bestämma farten mer på egen hand.
Citera
2021-12-07, 19:04
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
NRK sänder.
Härligt! Då är helgen räddad
Citera
2021-12-07, 21:14
Avslutad
Citat:
Hur ska man kunna räkna ut det menar du? Det är ju en viss skillnad att åka med ett 4 kg gevär på ryggen. Det enda sättet att säkert avgöra hur väl Elvira står sig mot våra bästa längdtjejer är väl om hon ställer upp i en längdtävling i stark konkurrens.

Men med tanke på att Elvira just nu är den i särklass snabbaste längdåkaren i hela skidskyttevärldscupen kan man väl dra slutsatsen att hon förmodligen tillhör topp-8 bland våra svenska längdtjejer på 5 km fritt.

Går alltid att göra antaganden som duger för stunden.

Topp 8 låter lite för pessimistiskt gissat. Jag skulle tro att med hennes explosivitet och teknik lätt skulle kunna vara precis efter Frida och Ebba på 5 km.
Citera
2021-12-07, 21:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Norske Helland Larsen har blivit sjuk och ersätts av Northug. Hm, trodde det bara var svenskarna som kunde bli sjuka.
Citera
2021-12-07, 21:28
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Går alltid att göra antaganden som duger för stunden.

Topp 8 låter lite för pessimistiskt gissat. Jag skulle tro att med hennes explosivitet och teknik lätt skulle kunna vara precis efter Frida och Ebba på 5 km.

Håller du Elvira högre än Ribom, Sundling, Dahlqvist, Olsson, Lindström, Hagström och Kalla?
Citera
2021-12-07, 21:42
Avslutad
Citat:
Håller du Elvira högre än Ribom, Sundling, Dahlqvist, Olsson, Lindström, Hagström och Kalla?

På 5 km skate absolut. Jag tror du underskattar skidskyttars kapacitet på kortare sträckor.
Citera
2021-12-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om Norge kör med Johaug på andra sträckan är det inta bara att slänga in vem som helst på den sträckan.

Enig!
Citera
2021-12-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag skulle kunna tänka mig att Elvira skulle överväga en start i staffetlaget om det var kris. Jag tror personligen inte att hon är bättre än de vi har att välja mellan redan men om det skulle knipa så varför inte? Klar medaljchans med Ribom - Ebba - Elvira - Frida.

Varför skulle hon offra chans till medalj i sin egen sport på ett OS? Vi måste lägga ner antagandet att längd är finare än skidskytte och att skidskyttar egentligen vill vara längdåkare. Det stämmer inte hur nostalgiska vi än må vara. För en skidskytt är skidskytte det mest intressanta man kan ägna sig åt. Framförallt om man är på ett OS…
Citera
2021-12-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror nog laget är satt förutom sista sträckan dvs Ribom - Frida - Ebba - ????, Gissar att Norge kommer sätta Johaug på 2:a sträckan om man inte gamblar och sätter henne som starter och knäcker fältet direkt!

Men annars så är det nog mellan Maja - Jonna el Moa det står mellan är min åsikt...

De kanske har det som ett främsta scenario nu men att det är satt stämmer inte. Alldeles för mkt tid och för många variabler som är osäkra fram tills det är dags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in