2021-12-07, 14:00
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Sambon har alltså en sydstatflagga? Verkar vara en vettig man. Hur kunde han hamna tillsammans med en sosse?

Pumpa och dumpa vore okej, men inte långvarigt förhållande.
Opposites attract. Sedan gammalt.
Citera
2021-12-07, 14:02
Medlem
Moruroas avatar
CV
Ida Karkiainen
Civilminister
Finansdepartementet
Partitillhörighet
Socialdemokraterna
Ansvarsområde
• Kommuner och regioner
• Offentlig upphandling
• Statlig förvaltning
Personligt
Ida Karkiainen är född 1988. Hon är sambo och har två barn.
Utbildning
Studier i statsvetenskap vid Luleå tekniska universitet 2006–2010
Gymnasieexamen, naturvetenskapligt program 2003–2006
Befattningar och uppdrag
Civilminister 2021–
Riksdagsledamot, konstitutionsutskottet 2018–2021
Riksdagsledamot, kulturutskottet 2014–2018
Kommunfullmäktigeledamot i Haparanda 2010–2021
Ledamot i kommunstyrelsen i Haparanda 2010–2014
Vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden i
Haparanda 2010–2014
Näringslivsstrateg och projektledare, region Norrbotten 2011–2014
Projektledare, kommunledningen i Haparanda 2010–2011
Butiksbiträde ICA 2005–2010
Uppdrag
Ordförande i riksdagens råd för Riksrevisionen 2021
Ledamot i Renmarkskommittén 2021
Ledamot i insynsrådet, Länsstyrelsen i Norrbotten 2015–2021
Ledamot i den parlamentariska referensgruppen till
utredningen En väl fungerande ordning 2020–2021
Ledamot i kommittén om förbud mot rasistiska
organisationer 2019–2021

Ledamot i valprövningsnämnden 2019–2021
Suppleant i riksdagens råd för Riksrevisionen 2019–2021

https://www.regeringen.se/4ad793/contentassets/49ceba4e92514ae691cf26fa39d0f8d6/cv-ida-karkiainen.pdf
Citera
2021-12-07, 14:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Snart ska regeringen ha pressträff ang. Corona. Kan ge mig fan på journalisterna kommer inte ställa de andra ministrarna mot väggen för vad Ida har gjort.

Får hon sitta kvar, ja då vet vi också att Sverige är en numera kommuniststat där media gör skillnad på vilken partitillhörighet man har.
Citera
2021-12-07, 14:08
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju så här, att när raggarkulturen skapades på 60- och 70-tal av arbetarklass företrädesvis, så hade man inte råd med fina bilar. Man köpte begagnat skrot och fixade till. De enkelt men starkt byggda jänkebilarna med sina stora lättrimmade motorer blev mest poppis och runt det växte en kultur upp. Denna kultur idoliserade amerikanskt 50-tal med dess musik och bilar.

Dock... arbetarklassen på den här tiden var sossar, många gillade Palme och den amerikanska flaggan var inte självklar att pynta sin bil med. Det var ju vietnamkrig och allt det där... Så man tog sydstasflaggan, rebellflaggan istället.

Jag tror igen tänkte en tanke på segregationspolitiken, den var långt borta. Istället symboliserade flaggan just rebellen, vägran att leva svenssonliv, frihet osv.

Det är fascinerande att en stockholmare som är kulturjournalist på ett rikstäckande media inte vet mer om det land han skriver om.

Rätt skall vara rätt och nu har du med en äldre broder att göra. Då raggarkulturen föddes i Stockholms arbetarklassområden 1958 sågs inte röken av någon confederate flag.

Ej heller så under 60 och 70 talets vänstervåg då Palme gick armkrok med folkmördarna från Hanoi. (Något som han förövrigt gjorde i sann opportinistisk Såsseanda. Hade han inte så effektivt neutraliserat de svenska kommuniisterna genom att hävda sig vara på deras sidan hade han inte fått egen majoritet i 68 års val.)

Nej stars and bars dök upp bland raggarna först på 80-talet. Då som ett tydligt tecken på att höger- nationalistiska åsikter vid den tiden börjat bli vanligare bland svensk arbetarklass och då i synnerhet bland ungdomarna. En rebellgrej som var poppis på 80 och 90-talet.

Sen var kulturjournalisten helt riktig dåligt påläst men äran skall inte tas av 50-70-talets raggare för det.
Citera
2021-12-07, 14:09
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
CV
Ida Karkiainen
Tänk va, vilka maniskt lyckliga veckor hon haft - fram tills nu. Hela släktens och traktens stolthet, pengarna hon räknat på, kanske snuddat vid tanken att bli nästa statsminister och nu...
Citera
2021-12-07, 14:09
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Spelar det någon roll, halva hennes liv har gått sen dess? Hon är socialdemokrat nu.

Som är ihop med en nationalist.
Citera
2021-12-07, 14:12
Medlem
rskworpbs avatar
Ledamot i kommittén om förbud mot rasistiska organisationer 2019–2021

Lite vibbar av kapten klänning, på ytan extremt PK men i verkligheten...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Men var hon Socialdemokrat 2005?. Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess.
Men S är anti rasistiskt

med tanke på försök till förnekelsen och lama ursäkter och lögner talar väk mkt fö hon inte va sosse. för i detta fallet lutar jag åt att lita på det som skrivits för hon själv har noll trovärdighet på eget fall
Citera
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Sydstatsflaggan är rätt vanlig i raggarkretsar.
Jag är själv uppvuxen i en liten stad och man kan se den ibland på bilar etc.
Tror de flesta som flaggar den gör det för att provocera (Flaggan är nog mer landsbyggd redneck för dessa) och har förmodligen inte koll på närmare detaljer kring det hela.

Det var ju först för några år sedan den försvann från flera av delstatsflaggorna i södra USA iomed BLM.
Citera
2021-12-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Spelar det någon roll, halva hennes liv har gått sen dess? Hon är socialdemokrat nu.

Ja hon är socialdemokrat. Det är PRECIS det som det handlar om. Förlåten per automatik.
Citera
2021-12-07, 14:15
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Raubtier är inget nazistiskt band... Att hon höjer högerarmen som tonåring är inte mycket att orda om. Fast å andra sidan hade detta behandlats tyngre om det var en politiker från SD.

Att hennes pojkvän band har sydstatsflaggan i en replokal. Visst ses denna flagga som "rasistisk" idag men användes i officiella sammanhang i USA fram till nyligen. Kanske används den än på sina håll... Det är också debatterat i USA om den ska ses som rasistisk alls pga historia.

Men vilken koppling har den egentligen till henne som politiker?

Du förstår skillnaden på att kommuner i USA av historiska skäl hade kvar flaggan officiellt, och att ett svenskt band själva väljer den som symbol? Till och med det flesta invånarna i ett flertal sydstater röstade för att byta flaggan och detta är knappast några social liberaler.
Citera
2021-12-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Vad skulle hända om samma sak hände en hög uppsatt SD politiker, alltså att hen hemma syns heila?

Jag tror hen skulle få kicken omgående eftersom man jobbar hård att hålla rent.
Ska bli intressant att se vad Maggan gör nu.

Ingen kan ta förklaringen från denna nya söta minister seriös:
Ja min pojkvän spelade vitmakt musik men bandet gör som de vill, det har jag ingen åsikt om.
Ja det finns en sydstatsflagga i deras replokal, det har jag ingen åsikt om.
Visst kan det vara jag som håller armen som om jag heilar men jag minns inte så bra, det var många år sedan.

uppenbart korkad fråga då drev efter drev är ju ganska kända när det varit sdare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in