2021-12-07, 08:01
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Fortsätt du med dina halmgubbar, men dra dem med någon annan. Sluttramsat.

Du har ju själv erkänt tidigare i tråden att det första en erövrare, som romare på sin tid, gör är att försöka förvanska och förstöra ett folks kultur.

Att IKEA och deras medlöpare inte inser vad som sker skrämmer mig. Med det är kanske deras syfte? Att kommersialisera svenska traditioner och svensk kultur till något jävla allmänt tillgängligt, som ”Vintersaga” retar mig.

Vi som upplevt en riktig svensk jul vet att det är en familjehögtid med forn-nordiska traditioner.

Inte någon jävla kommersialiserad Kalle Anka högtid med läske-blask för mähän!
Citera
2021-12-07, 08:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Så hur kom du ens in på det, ingen annan än du har ens kommit på den tanken att det skulle krävas statligt stöd för att fira Jul.

Inte statligt ekonomiskt stöd, men som svar på ditt märkliga påstående enligt nedan:

Citat:
Det är inga konspiratoriska teorier att de svenska traditionerna avskaffas pga krav från muslimer, uttalade eller outtalade krav.

Vem är det som skulle kunna »avskaffa« traditionerna enligt dig? Mitt svar var att ingen kan avskaffa personliga traditioner, inte ens staten (som väl skulle vara den som muslimerna i så fall får stöd från för att försöka »avskaffa« julen enligt dig förmodar jag).

Men som jag skrev. Du kommer att kunna fira jul dansande till små grodorna med sill och skinka samt julmust från Lidl. Du behöver inte bekymra dig om IKEA:s Vintersaga eller muslimernas ställningstagande. Ingen kommer att bryta sig in hos dig för att stjäla granen och byta julmusten mot Vintersaga.
Citera
2021-12-07, 08:26
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Det hade kännts lätt efterblivet att kalla pepparkakshuset för julmust.
Vintersaga är en serie julprodukter på Ikea, julmusten har man, på utrikiska, benämnt swedish festive drink. Vilket är en hyggligt bra beskrivning av vad det är.

Helt klart ja så vintersaga säger inget om vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Jag tar det igen, endast för dig: För att på 95% av marknaden där denna produkt säljs har ingen hört talas om ordet "must", än mindre vet dom vad det är för något.
På ikeas kanadensiska sida så benämns produkten som en "carbonated soft drink containing hops and malt", vilket ju är precis vad det är frågan om.

Ännu färre vet vad vintersaga är så om du ska ha ett beskrivande namn är vintersaga värdelöst.
Citera
2021-12-07, 08:28
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte statligt ekonomiskt stöd, men som svar på ditt märkliga påstående enligt nedan:

Varför surrar du om "inte statligt stödd", var har du fått detta ifrån som sagt?
Ingen annan än du har blandat in staten i detta.
Citera
2021-12-07, 08:47
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem är det som skulle kunna »avskaffa« traditionerna enligt dig? Mitt svar var att ingen kan avskaffa personliga traditioner, inte ens staten (som väl skulle vara den som muslimerna i så fall får stöd från för att försöka »avskaffa« julen enligt dig förmodar jag).

Men som jag skrev. Du kommer att kunna fira jul dansande till små grodorna med sill och skinka samt julmust från Lidl. Du behöver inte bekymra dig om IKEA:s Vintersaga eller muslimernas ställningstagande. Ingen kommer att bryta sig in hos dig för att stjäla granen och byta julmusten mot Vintersaga.
Muslimer undviker julen och är därför inte ute och shoppar då. Butiker väljer att tillgodse dem och inte svenskar (och invandrade kristna) och våra traditioner. Bara se alla annonser och tv-reklam där det handlar om invandrare istället för en Skandinavisk jul. Jag brukar se fram emot julannonserna men inte längre - jag blir bara besviken. Men inget av det här märker du? Jag undrar alltid hur långt det måste gå innan någon som du vaknar och inser vad som håller på att hända.
Citera
2021-12-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Trollar aldrig. Kan bara beklaga att så många svenskar är politiskt hjärndöda.
Då kan jag bara beklaga. Mina kondoleanser.
Citera
2021-12-07, 08:55
Medlem
Citat:
Helt klart ja så vintersaga säger inget om vad det är.

Ännu färre vet vad vintersaga är så om du ska ha ett beskrivande namn är vintersaga värdelöst.
Anser du att "Billy" är ett beskrivande namn? Kan man seriöst vara så enkel att man inte förstår sammanhang?
Citera
2021-12-07, 08:58
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Anser du att "Billy" är ett beskrivande namn? Kan man seriöst vara så enkel att man inte förstår sammanhang?

Bokhylla Billy är beskrivande ja precis som Vintersaga Julmust skulle ha vari:
BILLY
BokhyllaBILLY Bokhylla, vit, 80x28x202 cm80x28x202 cm
Citera
2021-12-07, 09:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Muslimer undviker julen och är därför inte ute och shoppar då. Butiker väljer att tillgodse dem och inte svenskar (och invandrade kristna) och våra traditioner. Bara se alla annonser och tv-reklam där det handlar om invandrare istället för en Skandinavisk jul. Jag brukar se fram emot julannonserna men inte längre - jag blir bara besviken. Men inget av det här märker du? Jag undrar alltid hur långt det måste gå innan någon som du vaknar och inser vad som håller på att hända.

Du måste ha ett oerhört tråkigt liv som bygger det på »julannonser« vad det nu är. När jag växte upp fanns det en kanal på TV och ingen reklam. Jag lovar dig att julkänslan var mycket större då. Jul är något du har inom dig eller så har du det inte. Köp nu några flaskor Vintersaga så ska du se att det löser sig även för dig och att du jagar iväg dina vanföreställningar.
Citera
2021-12-07, 09:47
Medlem
Citat:
Bokhylla Billy är beskrivande ja precis som Vintersaga Julmust skulle ha vari:
BILLY
BokhyllaBILLY Bokhylla, vit, 80x28x202 cm80x28x202 cm
Så VINTERSAGA har ingen produktbeskrivning menar du?
Citera
2021-12-07, 09:48
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Så VINTERSAGA har ingen produktbeskrivning menar du?

Det är du som skriver detta och inte jag.
Citera
2021-12-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Fast ikea har inte varit svenskt på länge, deras huvudkontor ligger inte ens där längre... Så vad dom gör har ingenting att göra med svenska traditioner.

Att du tror politik är anledningen är bara skrattretande... du kan inte ha det lätt i livet som blir kränkt för något så litet.

Som vanligt så får man bara svar med nedlåtande karaktär, men med absolut noll substans i whatsoever. Försök igen och var vänlig att förklara vad du menar så kan vi lägga diskussionen på en vuxen nivå istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in