2021-12-07, 09:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att kalla människor för "foliehattar och strålkärringar" är sätt att förskjuta ansvaret på situationen till dem själva och säga att de förtjänar vad de får.
Förtjänar? Det finns något som heter samhällskontrakt och vill man inte hänga på får man ta konsekvenserna av det.

Citat:
Det här handlade inte om tvång utan om specifikt utfrysning/stigmatisering och den psykologiska ohälsa det orsakar.
På hemmen dör våra gamla i COVID19.
Citat:
Jag tror tvärtom att människor mår mycket sämre av det än de vågar säga öppet. Det är inte många som skulle våga peka ut sina kollegor som mobbare. Man tar hellre på sig skulden själv. Det är en del av den psykologiska ohälsan som drabbar den som blir utfryst.
Som sagt, det handlar om dina egna fantasifoster och det finns en lösning på det. Enkel sådan.

Lägger till:

Ska vi andra acceptera er hållning och fortsätta på frivillig basis får ni faktiskt ta konsekvenserna av era beslut.
Citera
2021-12-07, 09:15
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur förklarar du Belgien och Nederländerna då? De har ju haft det betydligt värre än Sverige i princip samtliga vågor, ändå ligger de nu skyhögt vad gäller smittspridning - igen. De ligger dessutom bägge något över Sverige vad gäller vaccinationstäckning. Tycks inte hjälpa?
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men möjligen för att extrema mängder utlänningar (dvs ej belgare/nederländare) borde komma och gå i dessa två länder då det ena utgör någon form av politiskt/makt-centeum i europa, EU och det andra någon form av logistiskt centrum för europa...
Dock endast en chansning.
Citera
2021-12-07, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sverige är uppe i snart 80% fullvaccinerade och jag tror att det finns en tröskel där någonstans. I Tyskland har man dessutom regioner med låg täckning. Tysklands och Lettlands nivåer duger inte helt enkelt. Samma har vi sett med den s.k. flockimmuniteten som aldrig haft någon effekt någonstans fast man trodde det; de tydligaste exemplen Iran och Brasilien.

Studera Belgien och Nederländerna med avseende på smittspridning under tidigare vågor och deras vaccintäckning. Notera att de även nu har skyhög smittspridning.

Hög smittspridning tidigare, /högre än Sverige)
Hög vaccinationstäckning (högre än Sverige)
Hög smittspridning nu, nästan högst i Europa.
Citera
2021-12-07, 09:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror det på längre sikt kommer sluta med att vaccinpasset ses som ett grovt övergrepp och misstag, fast poletten faller kanske inte ner i det närmaste.

Man misstar sig i att det skulle vara en "mild" smittskyddsåtgärd. Det handlar inte om att klara sig utan bio. Det handlar om att man blir utfryst av samhället. Om ingen fick gå på bio hade det inte varit några problem. Det är som att säga "barn klarar sig utan att gå på kalas". Men om man bjuder alla klasskamrater utom ett på födelsedagskalaset så upplever det utfrysta barnet en djup kränkning. Det sätter inte sällan psykologiska spår för livet. Du känner dig mindre värd.

Det är precis samma känsla av mobbing som vaccinpasset väcker hos oss. Ni rationaliserar bara vaccinpassets nytta från ert eget perspektiv. No offense, men det är som när mobbare rationaliserar mobbing med varandra. "Det är inte så kul för Pelle, men alla här vet att vi inte kan bjuda honom på kalaset för han har fel kläder, inga kompisar, luktar äckligt. Han väljer att vara konstig så det är inte vårt fel. Alternativet är att inte ha nån fest alls". Precis så upplever vi den allmänna debatten, som en interndiskussion bland mobbare. Men vad mobbarna har för skäl att mobbas borde egentligen vara helt irrelevant, eftersom inga skäl kan vara bra nog.

Som sagt, ta det inte personligt för det här är ju inte ditt påhitt, men jag tror uppdelningen i ovaccinerade och vaccinerade är ett gigantiskt misstag och en skam/konflikt som många kommer få leva med resten av livet. Att den som inte vill ta det här vaccinet faktiskt lider svårt av utfrysningen bevisas av att tiotusentals JO-anmäler. Det problemet fanns inte när nedstängningarna omfattade alla.

Grattis! Du ger här ett utmärkt exempel på hur det låter när en sönder-curlad person låter när den känner sig "förorättad". Det är ingen hejd på dina överdrifter. Pelle kanske inte får gå på kalaset för man misstänker att Pelle kan ha mässlingen. Inte för att Pelle "luktar illa".

Du vet att, vi som var unga på 70-talet, inte alls känner oss förorättade om vi får krav ställda på oss. Vi är t.o.m beredda att leva med någon orättvisa, om vi lär oss något av det. Vi ältar inte sådant, utan går vidare med livet. Vi har inte frusit fast i barnstadiet. Vi är inriktade på att utvecklas vidare. Inte på att försöka välta samhället bara för att vi känner oss "förorättade", en kort stund.
Citera
2021-12-07, 09:19
Medlem
Citat:
Hur förklarar du Belgien och Nederländerna då? De har ju haft det betydligt värre än Sverige i princip samtliga vågor, ändå ligger de nu skyhögt vad gäller smittspridning - igen. De ligger dessutom bägge något över Sverige vad gäller vaccinationstäckning. Tycks inte hjälpa?
Dom ligger skyhögt i smittspridning men dödstalen är en bråkdel av vad det var i tidigare liknande vågor. Ser inte problemet med det, smittspridningen i sig är inte farlig om folk inte dör av det, enda intressanta siffran är antalet döda, vaccin hjälper i första hand mot att förhindra dödsfall och allvarlig sjukdom, inte att bli smittad eller smitta andra.

De flesta positiva idag fångas ju upp av slumpmässiga testningar, inte för att dom känner sig sjuka. Hade vi testat alla i Sverige idag hade vi säkert också fått en enorm ökning i fall.
Citera
2021-12-07, 09:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Studera Belgien och Nederländerna med avseende på smittspridning under tidigare vågor och deras vaccintäckning. Notera att de även nu har skyhög smittspridning.

Hög smittspridning tidigare, /högre än Sverige)
Hög vaccinationstäckning (högre än Sverige)
Hög smittspridning nu, nästan högst i Europa.
75,4 resp. 72,9 så några höga siffror har de inte. Och ja, jag tror det finns en magisk gräns. De aktuella siffrorna för Sverige är faktiskt 79,5%. Ser ut som att vaccinpassen har haft en god effekt.

Edit: Ser ut som de andra länderna nått ett tak och att Sverige sprungit om p.g.a. nya regler kanske. Jag tror att vi kommer att se ännu högre siffror från Sverige om någon vecka bara.
Senast redigerad av arbetet 2021-12-07 kl. 09:23.
Citera
2021-12-07, 09:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom ligger skyhögt i smittspridning men dödstalen är en bråkdel av vad det var i tidigare liknande vågor. Ser inte problemet med det, smittspridningen i sig är inte farlig om folk inte dör av det, enda intressanta siffran är antalet döda, vaccin hjälper i första hand mot att förhindra dödsfall och allvarlig sjukdom, inte att bli smittad eller smitta andra.

De flesta positiva idag fångas ju upp av slumpmässiga testningar, inte för att dom känner sig sjuka. Hade vi testat alla i Sverige idag hade vi säkert också fått en enorm ökning i fall.

Du menar att det i Sveriges fina siffror enbart döljer sig ett massivt mörkertal?
Citera
2021-12-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
75,4 resp. 72,9 så några höga siffror har de inte. Och ja, jag tror det finns en magisk gräns. De aktuella siffrorna för Sverige är faktiskt 79,5%. Ser ut som att vaccinpassen har haft en god effekt.
Japp, en god effekt för den svarta marknaden. Alla i mitt arbetslag har "köpt" sitt bevis, så hur mycket skitsnack finns det i de siffrorna?
Citera
2021-12-07, 09:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Vi gör mycket mer än så numera. Bara Danmarks som sekventierar mer. Finns att följa på ourworldindata:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&facet=none&hideControls=true&Metric=Cases+ sequenced&Interval=New+per+day&Relative+to+Populat ion=true&Align+outbreaks=true&country=~SWE
Vi har ca 5% positiva, vilket jag har för mig är WHO:s rekommendation att hålla för att ha nog med tester.
Tack.

FoHM har släppt 6 rapporter om Sekvensering i Sverige. Den senaste som släpptes i September handlar främst om sommarmånaderna och täcker veckorna 23 till 33, 2021. Alltså mellan 7 juni till 21 augusti.

Enligt Our World in Data som du länkade var Sverige uppe i 80% då. Låter ju helt fantastiskt.

Så här skriver FoHM i sin rapport täckande den tiden.
Ett
representativt urval av prov från både sjukhusvårdade covid-19-patienter (5
procent) och patienter från öppenvården/samhället (95 procent) vilket tillsammans
ska uppgå till minst 10 procent av bekräftade fall i landet skall
helgenomssekvenseras. Vid låg incidens ska alla eller minst 2000 prover per vecka
sekvenseras.
Vi sekvenserar alltså 10% eller minst alla/2000 prover under period då vi hittar bara ett fåtal posetiva.

Man kan ju titta på Island i Our World in Data, de har ju legat mycket bättre en oss hela tiden men stört dyker nu.

Som ett exempel om jag enbart testar en person som är positiv och sekvenserar det provsvaret. Då sekvenserar jag 100%. Är man ett föredöme då? För att kunna säga att man är jätte duktig i detta behöver man alltså inte enbart ha en hög % under lågsäsong utan även testa mycket och ha en hög % när man hittar många positiva.

De här 10% som är Sveriges mål (men inte i lågsäsong då är ju minst 2000 prover som gäller) är ju den nivån som ecdc satt. Den ska man ju följa som minst i alla fall om man är ett relativt rikt land. Sedan tycker jag att ecdc skulle satt ett högre mål.

Man kan ju ha olika åsikter om detta. Jag vet att många tyckte att det var bra att vi testade mindre och lite jämförelsevis med andra länder men jag är inte i den uppfattningen.

Jag tror på ett massivt testande och jag tror att ett sådant testande kan reducera smittan. För mig skulle det vara rätt väg att gå. Testande, smittspårande och hårda krav på karantän om man är smittad tror jag är en betydligt bättre väg en vaccinations intyg och restriktioner.

Men om man testar så då faller sekvenserings %-en som en sten om man inte skalar upp även den.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c267aa481e144e07afe08de7c817b76f/helgenomsekvensering-svenska-sars-cov-2-rapport-6.pdf
Senast redigerad av virvelbagg 2021-12-07 kl. 09:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Grattis! Du ger här ett utmärkt exempel på hur det låter när en sönder-curlad person låter när den känner sig "förorättad". Det är ingen hejd på dina överdrifter. Pelle kanske inte får gå på kalaset för man misstänker att Pelle kan ha mässlingen. Inte för att Pelle "luktar illa".

Du vet att, vi som var unga på 70-talet, inte alls känner oss förorättade om vi får krav ställda på oss. Vi är t.o.m beredda att leva med någon orättvisa, om vi lär oss något av det. Vi ältar inte sådant, utan går vidare med livet. Vi har inte frusit fast i barnstadiet. Vi är inriktade på att utvecklas vidare. Inte på att försöka välta samhället bara för att vi känner oss "förorättade", en kort stund.
Du menar väl att Pelle ALDRIG får gå på några kalas, eftersom man ALLTID tror att han har mässlingen?

Det var väl i och för sig så barnkalasen fungerade på 70-talet. Det var ju innan "rör inte min kompis" och andra initiativ för att stävja mobbing.
Citera
Medlem
HAARPs avatar
Folkhälsomyndighetens frågor och svar:

Kan jag ta ett antikropptest mot covid-19 istället för att vaccinera mig?

Nej. Vi saknar ännu kunskap om hur länge skyddet håller i sig efter att man varit sjuk i covid-19.
Därför kan ett positivt resultat från antikropptest inte ersätta vaccination. Vaccinerna mot covid-19 ger ett gott skydd mot svår covid-19. Du får ett visst skydd efter en dos och ett långvarigt skydd efter 2 doser

Lite märkligt att kunskap om hur länge skyddet håller i sig efter att man haft covid-19 fortfarande saknas. Måste det gå ett antal 10-tals år innan man får den kunskapen och kan erkänner att naturlig immunitet ger ett bättre och långvarigare skydd än vaccin?

Om man får ett långvarigt skydd efter 2 doser vaccin varför behövs då booster-doser inom ett halvår efter att den senaste dosen vaccin sprutats in?

Varför är naturlig immunitet hos ovaccinerade ett sådant tabubelagt ämne hos folkhälsomyndigheten?

Sverige är ett av de länderna i Europa som klarar sig allra bäst nu . Beror det på att vi är extra duktiga på att vaccinera oss? Nej så är inte fallet. Beror det på att vi inte stängde ner samhället i början av pandemin som de flesta andra länder gjorde och då fick naturlig immunitet hos en större del av befolkningen. Högst troligt även om folkhälsomyndigheten och deras experter har svårt för att erkänna det.

...skillnaderna är svåra att förklara , men det är möjligt att vi har någon typ av populationsimmunitet sedan dess...

Självklart är det så.
Citera
2021-12-07, 09:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Japp, en god effekt för den svarta marknaden. Alla i mitt arbetslag har "köpt" sitt bevis, så hur mycket skitsnack finns det i de siffrorna?
Oj, det där med att "grannen fick minsann myokardit"-snacket får du ta någon annanstans. Det handlar om utdelade doser och inte vaccinpass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in