Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
Vi födda på åttiotalet räknas väl som millenials men jag vill minnas att åtminstone nittiotalet också inte innebar den här kylan först i januari/februari innan slasken.
Termometern är mellan 14°-17° inne hos mig nu. Sovit påklädd under täcket i soffan ett par timmar och höll på att frysa pannan av mig när jag gick till affären (då dumfan här skjutit upp handlandet några dagar och stod utan kaffe etc). -15° kanske var vanligt på 1600-tslet men jag kan inte minnas temperaturen i början på december som särskilt frekvent förekommande.
Edit.
https://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/manadsmedeltemperatur/december/
I Stockholm har exempelvis det mellan 1961-1990 varit kallast i februari vilket även under min livstid varit den kallaste månaden. Är man fyrtiotalist kanske barndomen såg annorlunda ut, vad vet jag. Anser dock kylan kom två månader tidigare och iallafall en månad innan vad den gjort de senaste åren.
Då är du ju snarare 80 talist :-)
Faktum är att dom barn som är födda på 00 talet och framåt inte har upplevt så många riktiga vintrar med minus 30 grader, ännu mindre om man bor i Skåne och södra Sverige.
Efter 1994 tycker jag klimatet har förändrats, även om det händer att vi får riktiga vintrar nu också ungefär vart 10e år med sista gången 2011 och då hade vi typ 3 kallar vintrar i rad också, precis som på 80 talet.
Om det sedan beror på väder eller klimatförändringar är för svårt att vara säker på. Jag upplever iaf att vi har betydligt soligare somrar och mildare vintrar numera.
Sedan är det inte otroligt om vi får uppleva 80 tals vintrar och dåliga 90 tals somrar igen framöver.
Kommer ihåg somrarna på 90 talet som riktigt usla med 2 undantag, 94 och 98.