2021-12-04, 12:10
Medlem
Jag har en monterad motorvärmare från Calix med uttag fram på min Reanult Megane Laguna 1,9DCi 2007. Jag använder en Calix sladd och det är nämligen så att jag vill montera dit en kupévärmare också med grenkabelsats också då med samma anslutningsuttag som mer motärvärmare. jag undrar då först och främst om mitt vanliga eluttag klarar påfrestningen med motorvärmare och kupevärmare samtidigt.

Och vilket element och grenkabelsats som är dom rätta

Antar att det är mini kontakt för fläkten som gäller och inte anslutningssats utan grenanslutning?

Fläkt:
https://www.skruvat.se/-P952777.aspx
eller
https://www.autoexperten.se/tillbehor/bilvarme/kupevarmare/kupevarmare-waveline-1700w-kpl-33034995/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaig n=pricerunner

Grenledningssats:
https://www.autoexperten.se/tillbehor/bilvarme/elektrisk-bilvarme/grenledningssats-gl-25/
eller
https://www.autoexperten.se/tillbehor/bilvarme/elektrisk-bilvarme/grenledningssats-gl-15/?gclid=CjwKCAiAwKyNBhBfEiwA_mrUMgLpUY2O0cLKbuF-2UNePYM7yDuu5F-8ky-xk_vJYE7yGRrBgDkZsBoCY8QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Citera
2021-12-04, 12:29
Medlem
Vad är problemet ?
Om du har en 10 A säkring kan du med 230 volt belasta 2300 watt.
Skit i motorvärmaren. Moderna bilar startar bra även i kyla. Men din rygg har du bara en, och den ska hålla hela livet.
Citera
2021-12-04, 13:40
Medlem
Normalt drar motorvärmaren ca 500 watt. Med kupévärmare på 1700 watt blir det 2200 watt vilket bör vara ok med en säkring på 10 amp. Annars är det väl bara att sätta kupévärmaren på det lägra av de normalt två värmarlägena. Prova, om säkringen går byt den till en trög (snigelmärkt) om du har vanliga porslinssäkringar.
Har du en säkring på 6 amp klarar du inte båda samtidigt utan att uppdatera till högre. Kolla med nån elektriker.
Citera
2021-12-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Normalt drar motorvärmaren ca 500 watt. Med kupévärmare på 1700 watt blir det 2200 watt vilket bör vara ok med en säkring på 10 amp. Annars är det väl bara att sätta kupévärmaren på det lägra av de normalt två värmarlägena. Prova, om säkringen går byt den till en trög (snigelmärkt) om du har vanliga porslinssäkringar.
Har du en säkring på 6 amp klarar du inte båda samtidigt utan att uppdatera till högre. Kolla med nån elektriker.

Jag hittade dock den här nu:
https://www.autoexperten.se/tillbehor/bilvarme/elektrisk-bilvarme/komfortsats-1700-e/?gclid=CjwKCAiAwKyNBhBfEiwA_mrUMiyqdAv9ZgbqcG879QD AnziFpaYzFKDzkMYqbe-x3LIphGzEjNYq4RoCgbcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Citera
2021-12-04, 14:46
Medlem
Motorvärmare är vanligt vis mellan 400-600 watt.
På en 10 A säkring har jag kunnat köra en 2000 watts kupefläkt + motorvärmare.
På ett jobb jag hade så var säkringen på 6 A så var jag tvungen att gå ner på kupefläkt till 800 watt.
Citera
2021-12-04, 16:55
Medlem
Snor tråden lite då jag är i köptankar på enbart kupevärmare.
Kollat på en Defa 1400w. Kommer det att hålla frosten borta från framrutan om man kör den ca 20-30min innan man far iväg?

Struntar i om bilen är kall, sålänge framrutan är frostfri
Citera
2021-12-04, 20:30
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
Snor tråden lite då jag är i köptankar på enbart kupevärmare.
Kollat på en Defa 1400w. Kommer det att hålla frosten borta från framrutan om man kör den ca 20-30min innan man far iväg?

Struntar i om bilen är kall, sålänge framrutan är frostfri

Ja det kommer att räcka.
Citera
2021-12-05, 11:14
Medlem
Tror Calix har en rekommendationstabell på vilka grenledningssatser som passar till respektive bilmodell.

Så du får rätt längd på kablarna. Kolla in på deras hemsida så tror jag du får svar.
Citera
2021-12-05, 11:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Vad är problemet ?
Om du har en 10 A säkring kan du med 230 volt belasta 2300 watt.
Skit i motorvärmaren. Moderna bilar startar bra även i kyla. Men din rygg har du bara en, och den ska hålla hela livet.

Fel. Det är viktigare för miljön, bilen, slitaget, batterierna och bränslekonomin att motorn värms upp före kupén. Ryggen värmer man primärt med stolsvärmaren och den börjar värma direkt. Har motorvärmaren fått göra sitt jobb så tar det bara några minuter innan det kommer ljummen luft och sedan varm sådan, är motorn helt iskall tar det betydligt längre tid och är det riktigt smällkallt tar det en bra stund.

Det finns säkrade uttag som bara klarar 6A och då blir det knepigt att köra båda värmarna men det är relativt sällsynt, dom flesta har 10A och då brukar det inte vara nåt problem men man kanske inte kan ställa kupévärmaren på 2000W.

Har ägt några bilar som kommit söderifrån och som haft, vad man har trott: motorvärmare då det sitter ett sånt uttag i fronden. Sen blir man överraskad när man inser att kabeln endast går till ett eluttag avsett för en kupévärmare, motorvärmare saknas helt! Hur fan tänkte dom där?
Citera
2021-12-05, 11:42
Medlem
TS skrev att han redan har en motorvärmare monterad på bilen.
Citera
2021-12-05, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Fel. Det är viktigare för miljön, bilen, slitaget, batterierna och bränslekonomin att motorn värms upp före kupén. Ryggen värmer man primärt med stolsvärmaren och den börjar värma direkt. Har motorvärmaren fått göra sitt jobb så tar det bara några minuter innan det kommer ljummen luft och sedan varm sådan, är motorn helt iskall tar det betydligt längre tid och är det riktigt smällkallt tar det en bra stund.

Det finns säkrade uttag som bara klarar 6A och då blir det knepigt att köra båda värmarna men det är relativt sällsynt, dom flesta har 10A och då brukar det inte vara nåt problem men man kanske inte kan ställa kupévärmaren på 2000W.

Har ägt några bilar som kommit söderifrån och som haft, vad man har trott: motorvärmare då det sitter ett sånt uttag i fronden. Sen blir man överraskad när man inser att kabeln endast går till ett eluttag avsett för en kupévärmare, motorvärmare saknas helt! Hur fan tänkte dom där?
Kanske tänkte som jag, som har dålig erfarenhet av läckande motorvärmare - både slang- och blockdito - och därför på min nyinköpta Honda endast nöjde mig med kupévärmaruttag.
Citera
2021-12-05, 14:24
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Kanske tänkte som jag, som har dålig erfarenhet av läckande motorvärmare - både slang- och blockdito - och därför på min nyinköpta Honda endast nöjde mig med kupévärmaruttag.

Jag bor i landets bättre ände och frågan om motorvärmare eller ej är här en icke-fråga. Motorvärmare monteras dag ett i nya bilar. Period. En begagnad bil utan motorvärmare betraktas med skepsis och står helt enkelt lägre i kurs. Vet mer än ett bilköp där säljaren dragit sig ur pga detta. Gäller då äldre och billiga bilar, på en nyare kan det finnas incitament att bekosta en eftermontering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in