2021-12-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu är du lite okoncentrerad, tror jag. Det förstår du väl att frågan rörde huruvida man kunde dra en skarp gräns mellan covid och förkylning, dvs varför du inte vill klassificera covid som en förkylning.

Precis och du kunde inte presentera en källa till att covid ska likställas med en förkylning.
Citera
2021-12-05, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Japp! Men det är OK vi är vana vid att du har fel om det mesta,

Jaså, om vad då?
Citera
2021-12-05, 01:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du är ju inlåst i en hermetisk tillsluten källare sedan två år tillbaka så varför skulle du vilja att skiten är ofarlig? Vi övriga köper dippen på börsen och ser ner på er alarmister..

Nej, jag gav mig ut i samhället efter jag vaccinerats.

Jag skulle förstås önska att skiten inte fanns. Handla du på börsen, det kommer säkert bli jättebra
Citera
2021-12-05, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Sant, det gäller väl bara ett par procent men det är ju frivilligt att hamna i den situationen nu. Vaccinet ger ju minst 90% skydd mot mycket svår sjukdom.

Inget är mer patetiskt än anti-vaxern som på sin dödsbädd gråter som ett barn och önskar att han hade tagit vaccinet.

1,2% om man tar dagsaktuella siffror för alla som dött MED covid och delar med konstaterade smittade. Spekulativt sägs ofta att det borde vara minst 2 till 3 miljoner som haft covid och att en del av de som dött har gjort det på grund av andra saker.

Det finns antagligen lika många anledningar till att inte ta vaccinet som det finns människor som inte gjort det. Finns många andra sjukdomar som kan förebyggas och behandlas som folk inte bryr sig om.
Citera
2021-12-05, 02:49
Medlem
Rykande färskt från Gautengprovinsen. Än så länge verkar omikron ge mild infektion. Men det är ännu för tidigt att förklara faran över.

De flesta omikronfallen på sjukhus är milda än så länge:

https://www.samrc.ac.za/news/tshwane-district-omicron-variant-patient-profile-early-features

Edit: men som sagt. Det är tidigt i förloppet. Som vi vet är det ju många, oftast anti-vaxare, som tror sig besegrat covid och börjar förbereda sig att lämna sjukhuset. Men då - PANG! Kan inte andas, får inte luft. Viftar med armarna i panik som att de håller på att drunkna. De kvävs till döds av sitt eget lungsekret och av lungor som förvandlas till cement. Hursomhelst. Vi får hoppas att omikron är mildare.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-12-05 kl. 02:54.
Citera
2021-12-05, 04:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, jag gav mig ut i samhället efter jag vaccinerats.

Jag skulle förstås önska att skiten inte fanns. Handla du på börsen, det kommer säkert bli jättebra

När oron lägger sig så kommer garanterat börsen att rekylera upp igen. Detta gäller speciellt resebolag så imorgon köper jag en större post i Finnair.
Citera
2021-12-05, 05:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Rykande färskt från Gautengprovinsen. Än så länge verkar omikron ge mild infektion. Men det är ännu för tidigt att förklara faran över.

https://www.samrc.ac.za/news/tshwane-district-omicron-variant-patient-profile-early-features

Edit: men som sagt. Det är tidigt i förloppet. Som vi vet är det ju många, oftast anti-vaxare, som tror sig besegrat covid och börjar förbereda sig att lämna sjukhuset. Men då - PANG! Kan inte andas, får inte luft. Viftar med armarna i panik som att de håller på att drunkna. De kvävs till döds av sitt eget lungsekret och av lungor som förvandlas till cement. Hursomhelst. Vi får hoppas att omikron är mildare.

Bara det faktum att det behövs sjukhusvård pekar ju på en viss allvarlighetsgrad i det hela kan jag tycka.
Citera
2021-12-05, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaså, om vad då?
Mycket som sagt men till exempel att du onte fattar att Coronavirus orsakar förkylningar och att du inte fattar att betydligt fler har blivit infekterade än du inbillar dig till exempel ja och att du inbillar dig att epidemiologer är de som definierar sjukdomar...
Citera
2021-12-05, 06:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Men om de flesta är "breakthrough infections" så är det väl förväntat att det blir mildare?

Undrar hur allvarligt sjuk nån utan naturlig immunitet blir?
Citera
2021-12-05, 06:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Har funderat på en sak.

Många tror ju att omikron ska ta över, på samma sätt som deltavarianten gjorde och bli den dominerande smittan.

Men om omikron rundar såväl vaccin som tidigare infektioner, är det då inte rimligt att anta att omikron inte heller ger något skydd mot delta?

Borde inte detta snarare anses vara ytterligare ett virus, som kanske rent av borde benämnas något annat än covid19, kanske covid21?

Säkert jättebra om vi kan få fram vaccin mot det också, men jag antar att deltavarianten kommer leva vidare sida vid sida.
Senast redigerad av IMBILDEN 2021-12-05 kl. 06:51.
Citera
2021-12-05, 06:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Gick inte så bra att vaccinera barn i Vietnam....

Health officials in the Southeastern Nation of Vietnam have suspended the use of the Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine known as either BNT162b2 or Comirnaty after over 120 children were hospitalized after a group vaccination at school. The central province of Thanh Hoa has been inoculating children ages 15 to 17 since November 30, but this most recent shocking incident put a halt to the effort. Children experienced severe symptoms from nausea and high fever to difficulties breathing, reported the Central Center for Disease Control and Prevention (CDC). Three children have died from an overreaction to the Pfizer vaccine in Bac Giang, a province near Hanoi, and Binh Phuoc, a province in the South, with the press there acknowledging that the cause of death was “overreaction to the vaccine.”

https://trialsitenews.com/at-least-three-children-die-120-hospitalized-by-pfizer-biontech-vaccine-in-vietnam/
Citera
2021-12-05, 06:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Läser nu att 40% av de som ligger på IVA nu är dubbelvaccinerade. 65+ är överrepresenterade.

Tänker att 65+ dels var de som vaccinerades först och för många av dem har det gått långt mer än 6 månader sedan de fick dos2, MEN många av dem fick också Astras vaccin istället för Pfizers vaccin.

Hade varit intressant om man kunde studera de vaccinerade som hamnar på IVA på en nedbruten nivå. Vilket vaccin de har fått och när de fick sina sprutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in