2021-12-02, 09:35
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vilka är premiumgymmen som finns i sthlms området och dess närhet?

Tränat på många gym men upplevde att det var för många samhällsklass tre personer på mitt lokala 24fitness, så tänkte gå upp en nivå vad gäller kostnad till nordic wellness och de hade bättre service och mer folk i samhällsklass två. Såg reklam för premiumgym idag, men vilka tillhör de finare gymmen med bättre service och gärna samhällsklass ett ?

Skulle säga fitness24 seven samhällsklass 3
sats, nordic, actic mer samhällsklass två
och sen finns det några lokala premiumgym men det skiljer sig en del mellan olika gym som sats odenplan och sats farsta.

Premium gym är det du bygger själv, om du inte har råd att göra detta så är du del av pöbeln.
Har gymmat de senaste 8 åren i mitt egna gym, mycket god investering.
Citera
2021-12-02, 11:23
Medlem
tuggishs avatar
Finns rätt många enskilda gym i innerstan utan pöbel. Där du kan ha eget träningsskåp, handduk och träningskläder on the house. Kostar mer men det är väl inget problem om man anser sig vara över pöbeln?

Bara att googla.

Det enda jag noterat är att det knappt går att träna på sats längre pga andelen folk som tränar där vid normala tider. Allt är verkligen upptaget. Var inte så för 5 år sedan.

Själv överväger jag bygga eget gym hemma, måste bara köpa hus först.
Citera
2021-12-02, 11:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bygg eget gym om du tror dig stå över pöbeln. Att gå på gym är på samma nivå som att färdas kollektivt.
Citera
2021-12-02, 11:49
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
SATS bör nog ha lite mer adligt folk än övriga.

Fast i regel så skulle jag undersöka enskilda gym, snarare än att gå utifrån märke. Kryllar exempelvis av MC-folk på ett gym, medan ett annat bara är en front för penningtvätt.

Snarare lokalisationen av gymmet som är viktigare, SATS kungens kurva har ju knappast samma klientel som SATS Stureplan, problemet med kedjor där medlemskap öppnar upp för gym på alla anläggningar är ju att gorillorna ute i Vårby och Norsborg får för sig att åka in till SATS i innerstan för att visa upp sig och spana på blonda flickor.
Citera
2021-12-02, 12:05
Medlem
Både NW och Actic är ju riktiga pöbelgym.

Sturebadet är där du hittar det lite finare folket, själv nöjer jag mig med SATS.
Citera
2021-12-02, 16:13
Medlem
Flytta till ett bra område så slipper du packet oavsett vilken kedja du väljer. Sedan jag började styrketräna för typ femton år sedan har jag tränat på Friskis, Sats, Nordic Wellness och till och med 24/7 utan att ha haft problem med klientelet. Av dessa skulle jag säga att Friskis ger mest valuta för pengarna. Senaste tio åren har de uteslutande eleikostänger och vikter, tävlingsbänkar, hantlar upp t.om. 50kg och hyfsat maskinutbud. Skanstull och Kungsholmen skulle jag säga är de bästa Friskis i Sthlm.
Citera
2021-12-02, 16:23
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Flytta till ett bra område så slipper du packet oavsett vilken kedja du väljer. Sedan jag började styrketräna för typ femton år sedan har jag tränat på Friskis, Sats, Nordic Wellness och till och med 24/7 utan att ha haft problem med klientelet. Av dessa skulle jag säga att Friskis ger mest valuta för pengarna. Senaste tio åren har de uteslutande eleikostänger och vikter, tävlingsbänkar, hantlar upp t.om. 50kg och hyfsat maskinutbud. Skanstull och Kungsholmen skulle jag säga är de bästa Friskis i Sthlm.

Mycket av det där med Eleiko-stänger och vikter på dessa gym är bara for the show. Du får knappt köra rack-pulls innan någon fjant kommer och gnäller, ej heller använda magnesium. Som sagt lär 5 % av de som tränar där ens veta vad Eleiko egentligen är eller bry sig om skillnaden vs annat hyfsat bra märke som är avsevärt billigare.

En viktkaka á 20 kg kostar alltså mer än vad ett årskort per medlem tenderar att göra.
Citera
2021-12-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Mycket av det där med Eleiko-stänger och vikter på dessa gym är bara for the show. Du får knappt köra rack-pulls innan någon fjant kommer och gnäller, ej heller använda magnesium. Som sagt lär 5 % av de som tränar där ens veta vad Eleiko egentligen är eller bry sig om skillnaden vs annat hyfsat bra märke som är avsevärt billigare.

En viktkaka á 20 kg kostar alltså mer än vad ett årskort per medlem tenderar att göra.

Vet förstås inte vilket gym du tränar på men jag har då aldrig blivit tillsagd av personalen på någon av kedjorna jag nämnde. Har väl varit någon kärring här och där som tyckt att det låter men det är nog inte ens fem st under de femton åren jag har tränat. Magnesium ser jag folk använda dagligen på mitt hemmagym.

Vad det står för märke på viktkakorna skiter jag i men jag gillar Friskis för att jag tycker det märks att det är en ideell förening. Visst, det smusslas säkert och det finns alltid parasiter som dras till sådana men finns det överskott så är det väl lika bra att de köper eleikoutrustning med livstidsgaranti? Och jag tycker faktiskt att Friskis håller högre standard än Sats, trots att ett årskort går lös för hälften.
Citera
2021-12-04, 10:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

Du kanske har rätt men min erfarenhet av fitness24seven är att det mest är män från mellanöstern som tränar där och som har svårt att uppföra sig.

Vill träna på ett trevligare gym och som tar min hälsa på allvar. Funderar på actic eller nordic wellnes, lutar åt det sistnämnda.
Citera
2021-12-04, 10:54
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Både NW och Actic är ju riktiga pöbelgym.

Sturebadet är där du hittar det lite finare folket, själv nöjer jag mig med SATS.

Det blir för långt att åka till Sturebadet.
Citera
2021-12-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Det blir för långt att åka till Sturebadet.

Svårt att hjälpa dig om du inte berättar inom vilken radie du är villig att ta dig till då.

På mitt lokala SATS brukar jag stöta på Jonas Olsson (gamla PL-fotbollspelaren, numera mer känd som expert i CL-studion), C. Luuk, David Fjäll, Ida Warg, Pärleros (framgångspodden) för att nämna några men jag tränar även dagtid för att slippa den andra pöbeln.

Litet SATS som brukar gå under radarn. Det är mer källargymkänsla på denna.
Senast redigerad av divadude 2021-12-04 kl. 11:15.
Citera
2021-12-04, 20:32
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Vet förstås inte vilket gym du tränar på men jag har då aldrig blivit tillsagd av personalen på någon av kedjorna jag nämnde. Har väl varit någon kärring här och där som tyckt att det låter men det är nog inte ens fem st under de femton åren jag har tränat. Magnesium ser jag folk använda dagligen på mitt hemmagym.

Vad det står för märke på viktkakorna skiter jag i men jag gillar Friskis för att jag tycker det märks att det är en ideell förening. Visst, det smusslas säkert och det finns alltid parasiter som dras till sådana men finns det överskott så är det väl lika bra att de köper eleikoutrustning med livstidsgaranti? Och jag tycker faktiskt att Friskis håller högre standard än Sats, trots att ett årskort går lös för hälften.

Har kört på merparten ställen och har kort numera på ett par kedjor, gillar att variera lite. Varje gym har ju för och nack-delar. Jamen precis, ju dyrare utrustningen är desto försiktigare ska man vara med den, tyvärr. Det är ju olympisk kvalitet på Eleikos mycket fina stänger + vikter. Men alla stänger slits och får sprickor om man kör t.ex. mycket tunga rack-pulls och sätter ned stången för hårt, eller droppar stången på safety-bars i ett power-rack o.s.v. från failure på knäböj med mera. Detta ogillas på merparten konventionella gym. Även magnesium och kalk smutsar ned och fastnar i lättringen, stången rostar. Många kedjor förbjuder detta, även t.o.m. flytande magnesium. Tror Nordic Wellness faktiskt har förbjudit flytande magnesium. Finns speciella borstar som enkelt ordnar detta, men ingen orkar väl underhålla utrustningen.

Ja, jag håller med. Friskis har verkligen steppat upp gemet, tog upp det nyligen i en annan tråd faktiskt. Jag har absolut inget emot den typen av kedjor, eller att man köper in Eleiko-kakor + stänger. Äkta svensk kvalitet, och visst finns det något särskilt i att mata in en viktskiva på stången som passar med micrometer-precision. Jag menar mer på att det är mycket for the show. Ingen kommer sova sämre om nätterna om man köper in hälften så dyra prylar. Det finns dock en viss psykologisk aspekt bakom dyra och fina grejer, jag tror att kunderna kommer att behandla utrustningen med mer respekt och vara mer försiktiga med den. Det är ju positivt!

När gymmen byter ut sin utrustning går även dessa kvalitetsmärken att säljas av till bra priser på andrahandsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in