Citat:
Ursprungligen postat av
Kasstillvaro
Vet förstås inte vilket gym du tränar på men jag har då aldrig blivit tillsagd av personalen på någon av kedjorna jag nämnde. Har väl varit någon kärring här och där som tyckt att det låter men det är nog inte ens fem st under de femton åren jag har tränat. Magnesium ser jag folk använda dagligen på mitt hemmagym.
Vad det står för märke på viktkakorna skiter jag i men jag gillar Friskis för att jag tycker det märks att det är en ideell förening. Visst, det smusslas säkert och det finns alltid parasiter som dras till sådana men finns det överskott så är det väl lika bra att de köper eleikoutrustning med livstidsgaranti? Och jag tycker faktiskt att Friskis håller högre standard än Sats, trots att ett årskort går lös för hälften.
Har kört på merparten ställen och har kort numera på ett par kedjor, gillar att variera lite. Varje gym har ju för och nack-delar. Jamen precis, ju dyrare utrustningen är desto försiktigare ska man vara med den, tyvärr. Det är ju olympisk kvalitet på Eleikos mycket fina stänger + vikter. Men alla stänger slits och får sprickor om man kör t.ex. mycket tunga rack-pulls och sätter ned stången för hårt, eller droppar stången på safety-bars i ett power-rack o.s.v. från failure på knäböj med mera. Detta ogillas på merparten konventionella gym. Även magnesium och kalk smutsar ned och fastnar i lättringen, stången rostar. Många kedjor förbjuder detta, även t.o.m. flytande magnesium. Tror Nordic Wellness faktiskt har förbjudit flytande magnesium. Finns speciella borstar som enkelt ordnar detta, men ingen orkar väl underhålla utrustningen.
Ja, jag håller med. Friskis har verkligen steppat upp gemet, tog upp det nyligen i en annan tråd faktiskt. Jag har absolut inget emot den typen av kedjor, eller att man köper in Eleiko-kakor + stänger. Äkta svensk kvalitet, och visst finns det något särskilt i att mata in en viktskiva på stången som passar med micrometer-precision. Jag menar mer på att det är mycket for the show. Ingen kommer sova sämre om nätterna om man köper in hälften så dyra prylar. Det finns dock en viss psykologisk aspekt bakom dyra och fina grejer, jag tror att kunderna kommer att behandla utrustningen med mer respekt och vara mer försiktiga med den. Det är ju positivt!
När gymmen byter ut sin utrustning går även dessa kvalitetsmärken att säljas av till bra priser på andrahandsmarknaden.