2021-12-04, 03:41
Medlem
Samurajzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Så om minimumlönen sätts till 1:- så fallerar samhället? Det finns ingen rimlig nivå?

Minimilön på 1kr är lika med att inte ha den alls.
Citera
2021-12-04, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
EU försöker få igenom krav på minimilöner som ska gälla för samtliga medlemsländer.

Länge har Danmark och Sverige lagt sig på tvären för att slå vakt om den nordiska modellen med kollektivavtal.

Men helt plötsligt väljer nu Magda-regeringen att ändra sig och tänker nu stödja EU-förslaget. Det var några små ändringar som EU gjorde vilket räckte för LO att säga ja, och därför sägs nu även S ha ändrat sig i frågan.

https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-svanger-tanker-rosta-ja-till-minimiloner-i-eu

Så här ser läget ut inför EU-nämndens beslut:

S och L säger JA.

M och SD säger NEJ.

V, MP, C, KD har inte bestämt sig än.

Är detta början på slutet för den svenska modellen med kollektivavtal och samförstånd mellan facket och näringslivet?

Början på slutet, du har inte levt de senaste åren eller?

Tänk om vi hade varit klok och gjort som ryssarna. vilken triumf!
Citera
2021-12-04, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajz
Minimilön på 1kr är lika med att inte ha den alls.
Låter som en kommunist det där! Har du verkligen gått färdigt konservativa skolan?
Citera
2021-12-04, 04:46
Medlem
Vet inte hur det är idag men, Polen hade för en 15 år sedan ca 1/3 i lön av en svensk. Då blir ju en svensk minimilön gigantisk i Polen och en polsk dito mindre än socialbidrag i Sverige. Hur ska man då kunna sätta en summa som är rimlig i alla länderna, utan att vara för stor i något land eller för liten i något annat?
Citera
2021-12-04, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://sverigesradio.se/artikel/ministern-minimiloner-inget-hot-mot-den-svenska-modellen

Då var det alltså klart.

M, KD, SD röstade NEJ.

V, S, MP, C och L röstade JA.

Återigen visar C och L att de står på regeringens sida. Vänstern föredrar tydligt att politiken ska lägga sig i lönesättningen. De står tydligt till vänster.

Jag fattar inte. Ska fråga vårt fackliga ombud på jobbet hur det här hänger ihop.
Citera
2021-12-04, 07:43
Avslutad
I vissa fall så kan de definitivt sänka minimilönerna. Mina erfarenheter inom hotell och restaurangbranschen sista året har fått mig att inse det. Så fruktansvärt mycket inkompetent och otrevligt folk som kommit in. ” felbandade drinkar,fel maträtt, ojämn upphällning vin, närmast oätlig mat,otrevlig attityd,(hotellrum högre klass)fel hotellrum, kommer inte in i hotellrum, ingen värme i hotellrum, nysvensk vaktmästare kommer in efter 30 sek kan ej åtgärda, förstår ej svenska på flera ställen osv.” Det har gått snabbt sedan kompetenta lämnat branscherna. DÄR tycker jag minimilönerna kan sänkas. Inkompetens och dålig service ska inte premieras! De har verkligen tagit in vem som helst.
Senast redigerad av lone star 2021-12-04 kl. 07:45.
Citera
2021-12-04, 07:50
Medlem
RonPaul2008s avatar
Från:
Höga löner - Låga Energipriser.

Till:
Låga löner - Höga Energipriser.
Citera
2021-12-04, 08:05
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Jag är så jävla oinsatt i ämnet, men innebär detta lägre löner för de på botten eller högre?

För mig så ser jag ingen poäng med att ge företag möjligheten att ge ännu lägre löner till de på botten då vi har ett bidragssystem som då kommer hamna över ett heltidsjobb i lön. Det finns liksom ingen poäng att jobba om jobba inte lönar sig över bidragen.

Vi har marknadsekonomi eftersom löntagare förhandlar som kollektiv med arbejsgiverne som kollektiv, vilket ändrar vilkår efter behov. Dock kommer svensken lägga sig, eftersom ni är jävla cucks utan heder och vilja
Citera
2021-12-04, 08:19
Medlem
Så vad betyder det för oss med kollektivavtal? Ska lönen ner mer?
Citera
2021-12-04, 08:24
Medlem
Det var därför de bytte statsminister. Stefan hade säkert lite samvete och var inte bekväm med att avskaffa välfungerande system för att driva oss djupare in i EU-federalism, en kvinnlig statsminister krävdes för det.
Citera
2021-12-04, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dropstone
Så vad betyder det för oss med kollektivavtal? Ska lönen ner mer?

Njaa..snarare ska man nog se det på några års sikt. Dvs på 10-15 år så kan du nästan ha 2 stycken nyanställda som tillsammans har lika mycket lön som 1 person har idag. Det blir tyvärr ofrånkomligt att inte blanda in invandring från U-länder i det hela. Visst hade du lågt utbildade svenskar som kom in direkt från grundskolan på många jobb under 1970-80talet t ex. Men de hade ändå 3 fördelar jämte dagens invandrare. Svensk grundskola var då mycket bättre än vad många invandrare med lite högre utbildning i U-land har. Mycket stabilare hemförhållanden och alla pratade svenska. Man kan lite tillspetsat säga att den nedgradering i Pisa resultat som blivit i skolorna nu börjar ge avtryck i arbetslivet när svenskarna lämnar o går i pension. Betydligt mindre grundkompetens hos många som kommer in i arbetslivet. Varför sänker de gränserna för att godkännas?+ fler fejkade utländska betyg. Minimilöner kommer också ge svältpensioner där du blir beroende av staten. Kalla det new world order eller vad du vill. Men de flesta svenskar har röstat för detta De flesta svenskar sitter väl någorlunda säkert idag. Dock tippar jag att dagens 10 åringar får problem när de väl ska ut i arbetslivet. Kaosskolor byts mot ineffektiva och/eller kaosarbetsplatser med låga löner. Yrkeskårer som gör uppror likt Barnmorskor och poliskåren blir mångdubbelt vanligt tror jag om 10 år.
Senast redigerad av lone star 2021-12-04 kl. 09:00.
Citera
2021-12-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet inte hur det är idag men, Polen hade för en 15 år sedan ca 1/3 i lön av en svensk. Då blir ju en svensk minimilön gigantisk i Polen och en polsk dito mindre än socialbidrag i Sverige. Hur ska man då kunna sätta en summa som är rimlig i alla länderna, utan att vara för stor i något land eller för liten i något annat?

60% av landets medianlön

För Sverige bli det väl runt 20 000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in