2021-12-04, 00:14
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vilket visar att S+V inte står på arbetarnas sida. SD är det nuvarande arbetarpartiet!

Att SD säger nej beror med större sannolikhet på att de rustar för en M-ledd regering.

Sverige kan behålla sina kollektivavtal ändå. Saknas detta kan minimilön gälla. Det gäller även andra EU-länder. Detta är inte bra för partier som vill göra Sverige beroende av utländsk låglönearbetskraft.
Citera
2021-12-04, 00:27
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det där med minimilöner kan få bisarra följder. England hade och har kanske fortfarande minimilöner för ungdomar 18-25 ca. Det var mycket låg lön men knäppt. För några år sedan var jag t ex in i en skobutik på Oxford Street. Vi snackar nu om en liten yta, ca 50 kvm. 7-8 i personalen, alla unga,fler än kunderna I en skoaffär av samma storlek i Sverige så har du 1-3 i personal. Så om grejen ska vara att många fler kan anställas men till samma arbetsuppgifter så är frågan om det likt exemplet ovan blir nästan medborgarlön. I o försig har jag större förståelse för att ungdomar får in en fot. Men hur kul kan det vara att slåss om att få serva kunderna?

Är det du såg en följd av det? Skulle skoaffären slösa med personal för att den är billig? Låter mer som en norrländsk kommun eller nåt.

Jag tror inte att du kan få full klarhet kring bemanningen i en affär på Oxford Street utan att fråga varför de är synbart överbemannade just när du är där.
Citera
2021-12-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Att SD säger nej beror med större sannolikhet på att de rustar för en M-ledd regering.

Sverige kan behålla sina kollektivavtal ändå. Saknas detta kan minimilön gälla. Det gäller även andra EU-länder. Detta är inte bra för partier som vill göra Sverige beroende av utländsk låglönearbetskraft.
Det finns inga garantier för det. EU:s beslut blir oftast urvattnade och aldrig som någon vill. De blir dock tvingande. Finns det en minimumlön så kommer kollektivavtal inte gälla utan på sin höjd vara rekommenderande, vilket inte betyder något i sig.

Men Sverige har ju gett sig in i skiten EU med bakbundna händer och tvingas till allt mer hela tiden!
Citera
2021-12-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vilka ska bestämma vilka jobb som ska utbetalas med minimilöm - vilka jobb och var dras gränsen och vem/vilka bestämmer det ?

Ser en risk med att minimilönerna kan spridas ut till fler och fler grupper på arbetsmarknaden på sikt..
Ja, fråga inte mig. Jag är absolut ingen vän av sänkta minimilöner. Tyvärr blir det allt lättare att införa detta i takt med att färre och färre är med i facket. Jag är själv högavlönad, men stödjer ändå den svenska modellen och fackföreningsrörelsen, då jag är övertygad om att detta har varit en stor del i Sveriges framgångar genom åren. Tyvärr försvagas fackföreningarna för varje dag som går, mycket på grund av att SD-anhängare inom industrin inte vill stödja S, som är arbetarrörelsens (LO:s) parti och därför går ur facket.

Jag har själv flera erfarenheter från tidigare i min karriär där facket har stoppat förslag från företag som hade lett till minskad lönsamhet på grund av att ledningen i dessa fall har saknat förståelse för hur viktigt det är med nöjda medarbetare. Kampen mellan ledning och fackförening har skapat ett samförstånd som har ökat företagens lönsamhet, trots att de har tvingats betala högre löner. Det är precis det den svenska modellen handlar om.
Citera
2021-12-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Lönenivån för okvalificerad arbetskraft kommer sjunka. Snabbmatskedjor kommer exempelvis använda sig av minimilönen istället för hotell och resturang avtalade ersättning.
Det är precis som som är poängen med minimumlöner. I Georgia ligger minimumlönen på 5.15 dollar i timmen eller 47 kronor i timmen. I LA ligger minimumlönen på 14 dollar eller 127 kronor i timmen. Om du jobbar 160 timmar i månaden i LA så tjänar du motsvarande 20,230 kronor. Detta tjänar du utan löneförmåner så som pension eller sjukförsäkring. En person som tjänar minimumlönen i LA kommer inte ha råd att bo någonstans i LA.

Det är matematiskt omöjligt. Visst kan du få subventioner men det kanske drar ned dina egna kostnader till 10,000 kronor i månaden. Notera att de amerikanska delstaterna sällan höjer sina minimumlöner på samma sätt som svenska staten sällan höjer barnbidrag eller CSN-bidrag. Enkäter som gjort visar att hälften av alla tillfrågade amerikanska ekonomer vill avskaffa minimumlönen och ersätta det med ett svenskt system. I och med att S, V, Mp, L och C röstat ja för den här kompromissen är det glasklart att de är betydligt mer nyliberala än Moderaterna och Sverigedemokraterna. Det är ingen hemlighet att de här rödgröna partierna alltid varit mer nyliberala när det kommer till ekonomiska frågor än vad M och SD har varit. Det lustiga är att få av dumskallarna i tråden förstår vad Sverige röstat "Ja" till.
Senast redigerad av Edgerton 2021-12-04 kl. 00:52.
Citera
2021-12-04, 00:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
De har i bästa fall röstat för fler jobb. Tror du att jobben växer på träd när vi har världens liberalaste arbetskraftsinvandring?

I din värld ska alla ha det så svårt som möjligt. Gör det svårt för dig själv istället.

Ja, plockning av skräp i parker, t.ex. Kanske t.o.m. med en maskin.

Nåja. För ett tag sedan så fick jag nog o flyttade. Sveriges sak er ikke min…

Dock följer jad det ”svenka tillståndet” med stort intresse.
Citera
2021-12-04, 01:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är precis som som är poängen med minimumlöner. I Georgia ligger minimumlönen på 5.15 dollar i timmen eller 47 kronor i timmen. I LA ligger minimumlönen på 14 dollar eller 127 kronor i timmen. Om du jobbar 160 timmar i månaden i LA så tjänar du motsvarande 20,230 kronor. Detta tjänar du utan löneförmåner så som pension eller sjukförsäkring. En person som tjänar minimumlönen i LA kommer inte ha råd att bo någonstans i LA.

Det är matematiskt omöjligt. Visst kan du få subventioner men det kanske drar ned dina egna kostnader till 10,000 kronor i månaden. Notera att de amerikanska delstaterna sällan höjer sina minimumlöner på samma sätt som svenska staten sällan höjer barnbidrag eller CSN-bidrag. Enkäter som gjort visar att hälften av alla tillfrågade amerikanska ekonomer vill avskaffa minimumlönen och ersätta det med ett svenskt system. I och med att S, V, Mp, L och C röstat ja för den här kompromissen är det glasklart att de är betydligt mer nyliberala än Moderaterna och Sverigedemokraterna. Det är ingen hemlighet att de här rödgröna partierna alltid varit mer nyliberala när det kommer till ekonomiska frågor än vad M och SD har varit. Det lustiga är att få av dumskallarna i tråden förstår vad Sverige röstat "Ja" till.

Kan man sänka löner med minimilöner. Så måste även socialbidragen anpassas till dem.
Citera
2021-12-04, 01:23
Medlem
En naturlig följdfråga blir ju hur detta påverkar pensionerna? Lägre löner blir ju automatiskt lägre pensioner i allmänhet.
Citera
2021-12-04, 01:32
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns inga garantier för det. EU:s beslut blir oftast urvattnade och aldrig som någon vill. De blir dock tvingande. Finns det en minimumlön så kommer kollektivavtal inte gälla utan på sin höjd vara rekommenderande, vilket inte betyder något i sig.

Men Sverige har ju gett sig in i skiten EU med bakbundna händer och tvingas till allt mer hela tiden!

https://europakommentaren.eu/2021/06/14/minimilon-i-eu-ar-inte-ett-hot-mot-den-svenska-modellen/
"Inte ett hot mot den svenska modellen."
Vi får väl se.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nåja. För ett tag sedan så fick jag nog o flyttade. Sveriges sak er ikke min…

Dock följer jad det ”svenka tillståndet” med stort intresse.
Det finns fortfarande människor i Sverige som sätter stort värde på att kunna ha ett bättre liv i sitt hemland än i ett utland.
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-12-04 kl. 01:35.
Citera
2021-12-04, 01:55
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

De två stora problemen som jag ser med detta är:

1. Mer makt till EU.

2. Man släpper in politiken i en fråga som vi i Norden kunnat lösa utomordentligt via våran "modell". Kanske inte perfekt, men definitivt bättre än att politiken börjar lägga sig i och avgöra lönenivåer. Vi vet hur det kommer att låta och hur plakatpolitiken kommer att ta över helt.
Citera
2021-12-04, 02:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
De två stora problemen som jag ser med detta är:

1. Mer makt till EU.

2. Man släpper in politiken i en fråga som vi i Norden kunnat lösa utomordentligt via våran "modell". Kanske inte perfekt, men definitivt bättre än att politiken börjar lägga sig i och avgöra lönenivåer. Vi vet hur det kommer att låta och hur plakatpolitiken kommer att ta över helt.

Svårt att se hur detta ska blir mera makt åt EU (där vi faktiskt röstar in politikerna). Men jag kan köpa din ståndpunkt.

Däremot håller jag absolut inte med dig om att vi kan lösa detta utomordentligt, vi har problem med moderniseringen, ett vacklande pensionssystem och en ny marknad med gig-ekonomi på horisonten. Till det ska vi lägga en ökande vilja att från andra länder ta över delar där kostnader är bra.

Sverige och facken biter sig fast i den idyll de levde i förr, men vägrar se problemen som kommer?
Citera
2021-12-04, 02:43
Medlem
jag kan riktigt se den kortvuxne lille fittan reinfeldt sitta och runka åt det här; att krossa kollektivavtal och en duglig lägstalön i Sverige var hans främsta mål efter att splittra folkgemenskapen. det ser ut som att han nu har lyckats med båda - det tog bara lite längre tid för det förstnämnda.

detta kommer leda till MASSA nya jobb, men de kommer inte betala mer än soc-bidrag (7-12k max) och i samma veva kommer ju givetvis soc-bidrag att försvinna, för er inavlade hjon som inte har vett nog att se det kausala sambandet mellan införlivandet av oskäligt låga löner och bidragssamhällets död.

förvänta er en exodus och i princip total anarki på arbetsmarknaden framöver om detta de facto implementeras. blattarna kommer inte att bränna bilar - de kommer att bränna ned hela jävla förorter när bidragen dras in, så regeringen kommer väl ge dem speciella undantagsbidrag, och då kommer alla nyblivna svenska arbetslösa att bli skogstokiga (där tror jag smärtgränsen är nådd för de flesta), och pang, poff, vips så har vi en lågintensiv etnisk konflikt som inom några år resultera i fullskaligt inbördeskrig à la Balkan på 90-talet.

NI LÄSTE DET HÄR FÖRST, KOM IHÅG DET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in