Citat:
Ursprungligen postat av
Tissetiss
Vilka ska bestämma vilka jobb som ska utbetalas med minimilöm - vilka jobb och var dras gränsen och vem/vilka bestämmer det ?
Ser en risk med att minimilönerna kan spridas ut till fler och fler grupper på arbetsmarknaden på sikt..
Ja, fråga inte mig. Jag är absolut ingen vän av sänkta minimilöner. Tyvärr blir det allt lättare att införa detta i takt med att färre och färre är med i facket. Jag är själv högavlönad, men stödjer ändå den svenska modellen och fackföreningsrörelsen, då jag är övertygad om att detta har varit en stor del i Sveriges framgångar genom åren. Tyvärr försvagas fackföreningarna för varje dag som går, mycket på grund av att SD-anhängare inom industrin inte vill stödja S, som är arbetarrörelsens (LO:s) parti och därför går ur facket.
Jag har själv flera erfarenheter från tidigare i min karriär där facket har stoppat förslag från företag som hade lett till minskad lönsamhet på grund av att ledningen i dessa fall har saknat förståelse för hur viktigt det är med nöjda medarbetare. Kampen mellan ledning och fackförening har skapat ett samförstånd som har ökat företagens lönsamhet, trots att de har tvingats betala högre löner. Det är precis det den svenska modellen handlar om.