2021-11-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
för bara några år

Om 10 år är bara några år så visst.
Citera
2021-11-14, 16:57
Medlem
Det var exakt samma tjafs 1644 när vi skulle gå över från koppar till silvermynt.
"NEJ JAG VÄGRAR! JAG MÅSTE HA MITT 20kg KOPPARMYNT DET ÄR DET ENDA SOM GÄLLER FÖR MIG SOM BETALNINGSMEDEL!
PS DIGERDÖDEN ÄR BARA EN MYT!
Citera
2021-12-02, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrusek
TS vill inte tjäna pengar. Han vill bara hindra att bankerna tjänar pengar på honom. Ett smart sätt är förstås att ta ut alla pengar och stoppa dem i madrassen. TS blir nöjd och banken struntar i det. Alla nöjda, eller hur?
Problemet är förstås att TS t inte kan ta ut hederligt deklarerade pengar på dagen. Tror inte ens att han gett banken en chans att fixa summan på ett par dagar. I den mån man bryr sig så skulle kanske banken vara glad över att slippa just den kunden.

Spelar ingen roll hur många dagar dom får. Dom ger inte ut kontanter sådär längre. Har redan frågat dom.
Citera
2021-12-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purjopung
Varför skriva om saker du inte ens har en aning om?
Pengarna du har på kontot lånar banken ut till andra människor till en ränta, och det är hur de tjänar sina pengar

Njaeee. Jag tror inte du heller har helt koll på hur det där fungerar.

Förklaringen är ganska komplicerad och du har bara delvis rätt. Man kan se massor av fantasifulla påstående in den här tråden om hur bankerna finansierar sina bolån. Som att de "skapar pengar av inget" och allt möjligt strunt.

Du har rätt i att pengar som lånas in kan användas till att ge andra bolån. Men det betyder inte att "just de pengarna" används. Utan det det är en klump av pengar som banken har till sitt förfogande. Bankerna omges av massor av regler för hur de får låna ut och hur mycket.

När det gäller kapitalkrav och liknande och kunder med stor inlåning kostar banken ganska mycket pengar. När vi hade negativ ränta i Sverige så fick stora företag betala för att ha pengarna på sina konton. Det slutade med att stora företag flyttade pengarna till skatteverket och fick 0,xx% på dem. En annan story...

2019 uppgick den totala utlåningen till bolån till 3 400 miljarder kr. Problemet är att vi har ett kraftigt inlångingsunderskott på 3 000 miljarder kr, pengar som banken måste finansiera på annat sätt. Det görs på flera sätt men marknadsfinansiering är ett sätt och emissioner av värdepapper ett annat. Detta är förstås förenklat och det skiljer sig tex åt om kunden väljer ett bundet lån och så vidare.

Om man tror att bara för man har 800k på banken så tjänar de enorma pengar så har man gjort det rejält enkelt för sig.
Citera
2021-12-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Nice, för 800k kan du köpa 32 etherium och köra staking. Om 10 år kommer du ha 100 miljoner kr. Vad klagar du på? Skapa ett konto på coinbase, för över allt där, köp etherium! Nu äger du valuta som är decentraliserad!

Utmärkt finansiellt råd. Kan du förklara för mig hur du kommit fram till att 800k blir 100 mille?
Citera
2021-12-03, 17:31
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Jag har 800.000 :- kronor på banken som jag haft under lång tid. Jag får INTE ETT SKIT tillbaka av banken.

Citat:
Nej jag vill inte köpa en bil för pengarna eller sätta in på aktier. Jag vill ha allt i kontanter för jag vill inte att dom jävlarna tjänar massa pengar på mig och jag får inte ett skit tillbaka.

Du skulle ha kunnat ge igen på banken genom att köpa bankaktier istället för att slå huvudet i väggen och samtidigt se dina 800.000 minska i värde. Äger du bankaktier så betalar ju banken ut aktieutdelning, dvs dom betalar dig pengar för att du äger deras aktier. "Fuck the bank" skulle du kunna säga då!

Exempel:
Om du hade köpt aktier i SEB C för 800.000:- den 29/3-2021, dvs några dagar innan du startade denna tråd hade du fått 7460 stycken. (Stängningskurs 29/3-2021 var 107.20:-)

Idag hade dom varit värda 1.016.052:- räknat på aktuell kurs i skrivande stund.

Dessutom hade SEB betalat pengar till dig i form av aktieutdelningar. Du hade fått två utdelningar på 4.10:-/aktie/tillfälle vilket gör sammanlagt 8.20:- i utdelning/aktie. Du hade fått sammanlagt 61.172:- år 2021 för dina 7460 aktier köpta för 800.000.

Summan är att då är det bankerna som betalar pengar till dig. Då borde du vara nöjd tycker man.
Citera
2021-12-03, 18:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag är så JÄVLA trött på Sveriges banker. Dom är så jävla äckliga och snålafanskap.

Jag har 800.000 :- kronor på banken som jag haft under lång tid. Jag får INTE ETT SKIT tillbaka av banken. Jag får ett fattigt plastkort som jag ändå ska betala för. Så alla kan hålla koll på exakt allting jag köper.

Dom tjänar pengar på mina 800.000:- och jag skulle inte ens fått låna 1000 kronor från banken. Nu vill jag ha ut alla pengarna i kontanter. Jag ska ha dom under min säng. Det kommer givetvis aldrig gå eftersom vi bor i Sverige. Det finns inte en chans i världen att jag kommer få mina pengar i kontanter. Är inte det jävligt sjukt?

Nej jag vill inte köpa en bil för pengarna eller sätta in på aktier. Jag vill ha allt i kontanter för jag vill inte att dom jävlarna tjänar massa pengar på mig och jag får inte ett skit tillbaka. Det borde vara rimligt att förstå. Varför får du inte låna pengar av banken? Jo för 34 månader sedan så fick jag en anmärkning på 255:- pga tvavgift som gick till kronofogen. Jag var inte i Sverige utan på semester i 8 veckor i Australien. Alla andra räkningar var på autogiro. Så förväntade mig inte att få en faktura från dom.

Hur som helst varför kan man inte få ut sina pengar om det man vill?

Skulle jag ta ut 15.000 varje vecka skulle det ta mig nästan exakt 1 år. Och det är något jag tänker göra. MEN HEJ!!!!! vänta vi bor i Sverige vad tänker du med ? ska du ha 800.000:- av dina lagliga pengar hemma? Visste du inte att det är olagligt att ha kontanter i Sverige? Fast dina pengar är skattade och lagliga och du har bevis på vart pengarna kommer ifrån? De belopp där penningtvättsbrott har ansetts vara grova har sträckt sig från cirka 370 000 kronor till cirka 30 miljoner kronor. Penningtvättsbrott av normalgraden har avsett belopp mellan cirka 60 000 – 140 000 kronor.

Fyfan vilket jävla skit land!!! Och ja jag är svensk, och ja jag hade flyttat så långt det hade gått om jag hade kunnat. Men har barn som gör att jag måste stanna kvar i detta land där man är kriminell om man äger kontanter. Men det är okej att vålda småbarn och få samhällstjänst .......

Varför lät du pengarna sitta kvar på banken från första början med tanke på vad du tycker om banken?
Citera
2021-12-03, 21:15
Medlem
Du köper krypto för pengarna uppenbarligen. DeFi är framtiden, fck stenåldersbankerna.
Citera
2021-12-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Exempel:
Om du hade köpt aktier i SEB C för 800.000:- den 29/3-2021, dvs några dagar innan du startade denna tråd hade du fått 7460 stycken. (Stängningskurs 29/3-2021 var 107.20:-)

Idag hade dom varit värda 1.016.052:- räknat på aktuell kurs i skrivande stund.

Dessutom hade SEB betalat pengar till dig i form av aktieutdelningar. Du hade fått två utdelningar på 4.10:-/aktie/tillfälle vilket gör sammanlagt 8.20:- i utdelning/aktie. Du hade fått sammanlagt 61.172:- år 2021 för dina 7460 aktier köpta för 800.000.

Summan är att då är det bankerna som betalar pengar till dig. Då borde du vara nöjd tycker man.

Det är fullständigt meningslöst att ta ett sådant exempel. I så fall kan du lika gärna säga att om du köpt bitcoin för 10 år sedan för 10 000kr har du vart miljardär idag.

Köp aktier baserat på hur det ser ut idag. Det där exemplet är bara fånigt.
Citera
2021-12-03, 22:32
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Köp aktier baserat på hur det ser ut idag. Det där exemplet är bara fånigt.
Kanske det, det var ju dock ett exempel vilket framgick av inlägget. Korrekta siffror likaså. Om han hade köpt baserat på hur det såg ut någon dag innan tråden startades hade utfallet blivit det jag skrev. Det är ju ett bättre och mer exakt tidspespektiv i sammanhanget än dina 10 år med bitcoin.

Köper han idag blir resultatet kanske liknande, kanske bättre, kanske sämre. Det vi säkert vet är att 800.000 stående på ett vanligt bankkonto är sämre. Ännu sämre blir det när inflationen går upp.

Vad hade du tyckt varit ett bra (bättre) exempel?
Citera
2021-12-03, 22:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det var exakt samma tjafs 1644 när vi skulle gå över från koppar till silvermynt.
"NEJ JAG VÄGRAR! JAG MÅSTE HA MITT 20kg KOPPARMYNT DET ÄR DET ENDA SOM GÄLLER FÖR MIG SOM BETALNINGSMEDEL!
PS DIGERDÖDEN ÄR BARA EN MYT!

Tack!
Citera
2021-12-03, 23:03
Medlem
Men herregud… varför vill någon ta sina vita fina skattade 800 tkr från banken och ta ut i kontanter?
Om hen ändrar sej och vill sätta in dem igen blir det stora problem.

Och risken att ha dem hemma… och när staten byter ut sedlar…

Bara för att banken inte ska tjäna något…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in