Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-02, 12:55
Medlem
Den man som ses springa ner David Bagares gata fipplandes med en hård liten väska minuten efter mordet; om det var GM är det inte mest troligt att det var en walkie talkie, alternativt var på väg att ta upp den ur en väska?

Enligt vittnen på mordplatsen hade GM redan hölstrat/stoppat undan vapnet. Det känns helt obegripligt, även för en SE/CA/CP mitt i flykten packa ner vapnet i en liten väska.

Mest rimligt är att GM behövde kontakta någon för att bli upplockad i en bil.

Om det var GM som sprang där, vad annat skulle inte kunna vänta att springandes fippla med minuten efter mordet?
Citera
2021-12-02, 13:33
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseberra
Jag vill inte klaga på folks arbete men Gärningsmannaprofilen från 1994 av Jan Olsson och Ulf Åsgård.

Ursäkta men de får ju inte en siffra rätt, de baserar sig på små bitar av skeendena och drar av dessa bitar felaktiga slutsatser. De drar ungefär 50 felaktiga slutsatser, vilket gör att de kommer fram till "ensam galen impulsiv gärningsman som var vid Grand". Det enda de gör är liksom Netflix-"saken" är att bevisa att det just inte var så det gick till.
Är jag ensam om denna bedömning?
Det ser mest ut som en uppdiktning för att peka ut SE.

Tex hävdar det att det var helt oförutsägbart att OP skulle på bio. Men: OP hade i förväg bestämt med lisbeth att de skulle på bio på fredagen, och han hade nämnt det på regeringskansliet. lisbeth hade pratat på telefon med Mårtens fästmö under dagen. Både CIA och KGB kan ha varit medvetna om detta.
De säger att ingen övervakade dem. Men: hur ofta klagar folk på att de är avlyssnade/skuggade/fått en mygga i vardagsrummet av Säpo? typ aldrig. Sånt märker ingen.
De säger att inga suspekta män setts i kartläggningssyfte. Varför skulle det vara män? Varför skulle de inte kunna låtsas vara turister på västerlånggatan?
Hela argumentationen bygger på felaktiga slutsatser.
Experten på FBI, som Kling Å Klang tog hjälp av blev minst sagt beklämd när han fick klart för sig att han inte fått all information från de svenska superutredarna.
Svenska polisen gav den informationen som skulle ge det resultatet de önskade...
Citera
2021-12-02, 14:49
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Den man som ses springa ner David Bagares gata fipplandes med en hård liten väska minuten efter mordet; om det var GM är det inte mest troligt att det var en walkie talkie, alternativt var på väg att ta upp den ur en väska?

Enligt vittnen på mordplatsen hade GM redan hölstrat/stoppat undan vapnet. Det känns helt obegripligt, även för en SE/CA/CP mitt i flykten packa ner vapnet i en liten väska.

Mest rimligt är att GM behövde kontakta någon för att bli upplockad i en bil.

Om det var GM som sprang där, vad annat skulle inte kunna vänta att springandes fippla med minuten efter mordet?

Han kan lika gärna vara ett vittne som tar upp letandet efter en GM. Det var många som sprang in i gränden för att leta en GM. Många vittnen kan ha sett andra vittnen springa in i gränden.

PS det fanns inga handhållna mobiltelefoner 1986 om det är det du avser med "behövde kontakta någon"
Senast redigerad av Lisa-S 2021-12-02 kl. 15:03.
Citera
2021-12-02, 14:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Redan veckan efter MOP är Åke J Eek ute och förmedlar ett förvisso vagt tips från en bekant att tre turkar setts vid Rådmansgatans tunnelbana vid denna tidpunkt. Den aktiva nazisten Åke är på ett tidigt stadium ute och pekar mot PKK, ungefär samtidigt ex som Bertil Wedin. I det senare förhöret får han chansen att dela ut ett par svingar mot Anders Larsson . Sådär lite i förbifarten berättar Åke att Demokratisk Allians fått ekonomiskt stöd av CIA!

https://drive.google.com/file/d/1uAy7TaKfR2EVvXpalmrPIb7tbXdbKqhV/view

Fortfarande är det för mig en gåta hur denne sedan 40 år kände nazist kan få anställning på Rikspolisstyrelsens utbildningsenhet under hösten 1986, tillika utnämnas till kommissarie. PU under Hans Holmer går under högvarv och det är i initierade kretsar inte okänt att åke och hans gäng spanat på socialdemokrater sedan ungefär ett decennium.
Nej det var kanske ingen överraskning att C.IA tog vara på gamla nazister?
Men frågan är, vem Anders Larsson arbetade för?
Citera
2021-12-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Han kan lika gärna vara ett vittne som tar upp letandet efter en GM. Det var många som sprang in i gränden för att leta en GM. Många vittnen kan ha sett andra vittnen springa in i gränden.

PS det fanns inga handhållna mobiltelefoner 1986 om det är det du avser med "behövde kontakta någon"

Visst kan det varit en okänd person på DBG, men OM vi ponerar att det var GM kan jag inte begripa vad annat än Walkie talkie han skulle ha så bråttom att fippla med och meddela plats för att plockas upp på. Flykt måste rimligtvis ha varit det enda som upptog GMs tankar en dryg minut efter mordet.

Att stoppa ner/ta upp glasögon eller vapen i ett fodral så nära på mordet känns helt fel. Möjligtvis nycklar till port/fordon, men då stämmer inte hårt fodral/väska in.
Citera
2021-12-02, 16:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Det var jag.

Då är du nummer 139...
Citera
2021-12-02, 17:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Helvetets alltså. Ville vara nummer 1

Då hade du fått kliva fram mer eller mindre direkt den 28/2...alt. tidigt den 1/3 1986

https://drive.google.com/file/d/1PNfgMj6QgOgBAip6XzoufDYFomBJXl6V/view
Citera
2021-12-02, 17:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lars-Inge Svartenbrandt – med David Lüning
I dagens avsnitt intervjuar David Lüning en pensionerad egenföretagare från Mellansverige som menar att han kommit mycket närmare lösningen på Palmemordet än många andra...

https://play.acast.com/s/palmemordet/309-lars-inge-svartenbrandt-med-david-luning

Inget starkt case. "Jag vet att det var han" var det hela, i stort sett
Citera
2021-12-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tyvärr bland det sämsta avsnittet i podden .Annars riktigt bra podd.
Svarten har ingenting med Palmemordet att göra.
Svartenbrandt är för mig en gåta ,han måste levt på gränsen till fullständigt känslokall ,empatilös till en intelligent människa som hade en förmåga att äga språket ,förmåga att sätta ord på känslor som uppenbarligen inte fanns hos honom.

GM finns hos dem som var snabba med desinformation....det började tydligen redan på LAC.
Snart måste människor med kunskap om detta börja kvittra!
Vet inte om det finns några få som fortfarande är i livet, som har makt att tysta andra ,men åren går så de borde börja med ålderns rätt förenas med Palme.
Citera
2021-12-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Jag håller med dig , men jag har sett att en annan person också verkar vara övertygad om Svartenbrants skuld.
Om man jämför "Svartens" och Engströms våldskapacitet så då blir Svartenbrant överlägsen.
Citera
2021-12-02, 20:14
Medlem
staticages avatar
GH är väl ändå troligaste gärningsmannen?
Förlorat en massa pengar pga sossarnas 100% höjning av skatten på handel med värdepapper bara dagen/dagarna innan mordet vilket ledde till ”Svarta Torsdagen”
Dömd för djurplågeri,ägde en 357 magnum som han sköt sin tv med när Palme dök upp i rutan.Kulresterna var dock för dåliga för att kunna testas.Extremt impulsiv vid ilska.
Kanske såg paret Palme gå in på bion,iaktar vilken film dom ska se,tittar när den slutar.Går hem tar med revolvern och går tillbaks till bion när filmen är slut.Ser jag dom skjuter jag snurrar runt i huvudet på GH.Pengaproblem måste väl vara på andra plats efter svartsjukedraman när det kommer till dödligt våld.
Förstår bara inte hur klantigt av polisen att först 1989 kalla in alla ägare av 357 magnum revolvrar för provskjutning,vilket GH vägrade.Först 1992 säger han att han sålt den till en kille i kungsträdgården.Tjena
Hade jag haft en revolver på licens så går säljer jag inte den utan att veta om personen har licens eller ej.
Citera
2021-12-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
GH är väl ändå troligaste gärningsmannen?
Förlorat en massa pengar pga sossarnas 100% höjning av skatten på handel med värdepapper bara dagen/dagarna innan mordet vilket ledde till ”Svarta Torsdagen”
Dömd för djurplågeri,ägde en 357 magnum som han sköt sin tv med när Palme dök upp i rutan.Kulresterna var dock för dåliga för att kunna testas.Extremt impulsiv vid ilska.
Kanske såg paret Palme gå in på bion,iaktar vilken film dom ska se,tittar när den slutar.Går hem tar med revolvern och går tillbaks till bion när filmen är slut.Ser jag dom skjuter jag snurrar runt i huvudet på GH.Pengaproblem måste väl vara på andra plats efter svartsjukedraman när det kommer till dödligt våld.
Förstår bara inte hur klantigt av polisen att först 1989 kalla in alla ägare av 357 magnum revolvrar för provskjutning,vilket GH vägrade.Först 1992 säger han att han sålt den till en kille i kungsträdgården.Tjena
Hade jag haft en revolver på licens så går säljer jag inte den utan att veta om personen har licens eller ej.

När Dag Andersson höll i PU så var man intresserade av Christer A, Walkie-Talkie observationerna och Sydafrika.
Jag trodde KP skulle fortsätta att undersöka det Dag A hållit på med men istället skiftade man fokus och började med Skandiamannen för hela slanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in