2020-01-21, 05:11
Medlem
Generalanderssons avatar
Beror ju helt på vilken typ av företag/branch det gäller, det är stor skilnad på att jobba som lagerarbetare för tex Ikea eller Jysk jämfört och jobba som terminalarbetare för ett större åkeri. Jobbade lite grann som terminalarbetare för DFDS/DSV i Norge för några år sedan och det kan vara stressigt och är inte så enkelt som många tror att det är, i vanliga fall så finns det en lager/terminalchef och en 2-3 andra lagerarbetare. Lagerchefen tar imot beställningar från kunder på tlf eller mail när godset ska ut, organiserar vilka bilar det är som ska köra godset ut till kunderna och givetvis lasta/lossa bilarna, hantera, sortera, stabla och lagra godset och i bland så måste terminalarbetarna lasta bilarna på egenhand och då så måste man sortera godset i rätt ordning och sedan lasta, stabla och säkra lasten på ett trygt och säkert vis så att det är klart när chaufförena kommer på jobb. Annars så måste lager/terminalarbetare hålla ordning och reda på lagret/terminalen och området kring, på DSV i Norge så fick vi ofta sopa/städa i hallen och ploga snö med en hjullastare och sedan salta platsen kring terminalen om vintern. Jag jobbade tidigare som chaufför/lagerbetare och sedan lagerchef för Ahlsell, och då så hade jag ett eget kontor där jag tog imot beställningar, beställde nya rör och VVS delar när det behövdes också trafikerade jag 7 kranbilar som gick för Ahlsell i vårat distrikt. Samtidigt så jobbade jag minst lika mkt på lagret och såg till att de andra lagerarbetarna gjorde som jag bad de om att göra.

De flesta som känner till som jobbar/jobbade som terminalarbetare för ett åkeri hade flera års erfarenhet från transportbranschen som chaufför innan de blev lagerarbetare, och flera utav de som jag jobbade tillsammans med på Ahlsell hade förtid inom VVS-branschen. Dock så skulle jag tro att det är ganska enkelt att få jobb som lagerarbetare på IKEA eller ngt liknande.
Senast redigerad av Generalandersson 2020-01-21 kl. 05:27.
Citera
2020-01-21, 07:16
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Det stämmer inte. Lagerjobb är enormt viktigt för handeln och ekonomin. Mkt värde skapas i lager runtom i världen.
Jag vet inte hur mitt påstående motsäger ditt. Det är hjändött att jobba med. Flytta saken från punkt A till B.
Citera
2020-01-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongfellowDeeds
Du har själv aldrig jobbat på ett lager men ska låtsas svara ändå? Dåre 😂 Varför ens sitta å försöka hitta på svar, när du själv aldrig ens jobbat på ett lager? Idiot.

Jag har jobbat på arbetsplatser där det finns lager, men inte som lagerarbetare.
Citera
2020-01-21, 17:24
Medlem
Grankulas avatar
Jobbade på ett av de största paket leverantörernas lager i 1.5 efter gymnasiet. Kan säga att det funkade helt ok när man var 19. Men det är stressigt som fan, du har en deadline varje morgon där alla paket ska vara ute och lastade in i bilarna. Antalet paket varierar från dag till dag. Så ibland kunde de säga, i morn beräknas det komma X antal paket, så ni måste komma kl 02.30 istället för att hinna med allt. Och vissa paket vägde som tegelstenar och andra var lätta som luft. Så var faktiskt väldigt slitit på kroppen!

Men å andra sidan så ångrar jag inte att jag jobbade där. Just när jag jobbade hade jag sköna arbetskollegor och även om jobbet var monotont så var det liksom, du ska lasta ur de här lastbilarna , sen är det klart. Så det var skönt att Man hade sitt mål för dagen och man slapp jobbiga kunder som man hade fått uppleva om man jobbade inom snabbmatsrestaurangerna
Citera
2020-01-21, 18:05
Medlem
Det svåra biten är att motivera sig att harva på med det dag ut och dag in. Själva arbetsuppgifterna kan en normalintelligent apa lära sig. Iaf om vi pratar vanligt plock, håller man på med orderstyrning och mer övergripande logistik blir det lite lurigare men inget som man inte lär sig relativt fort.

Och fel gör alla från början.
Citera
2020-01-21, 22:39
Avstängd
Lättförtjänta pengar, inte direkt hjärnfysik.
Ofta ganska lätt att sticka ut som duktig och få möjlighet till högre jobb pga låg intellekt på övriga arbetskamrater.

Sök, jobba på så lönar de sig efter ett tag. Även ofta bra betalt
Citera
2021-11-28, 22:29
Medlem
Det är. Väl en förutsättning att man har en bra fysik då jag antar att vissa lager kräver att man lyfter upp eller lyfter ner emballage såsom bäddmadrasser.

Jag var oftast slut då dagen var slut. Väldigt monotont jobb så rekommenderas att endast satsa att jobba max 80% eller mindre om möjligt.
Citera
2021-11-29, 18:17
Medlem
Sonny00s avatar
I mina arbetsuppgifter som vaktmästare på ett stort företag i Stockholm ingår det bl a att sköta lagret av kontorsutensilier. Jag håller koll på servicepunkterna på varje våningsplan och fyller på med pennor, häftklamrar, post-it block m.m. när det börjar bli tomt. Jag tycker inte att det är särskilt stressigt, snarare småmysigt att gå runt med en liten vagn och morsa på tjänstemännen. Då är det betydligt värre att rycka in och bemanna receptionen när de saknar folk.
Citera
2021-12-01, 23:55
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om du ska jobba på lager så gör dig själv en tjänst och tänk för fan på hur du använder kroppen.

Jag slet sönder mig på ett lagerarbete jag hade en gång när jag skulle lasta en container med större gods och inte tänkte mig för. Blev otaliga vändor till läkare och sjukgymnast och tog väl 5-6 år innan jag kände mig hyfsat återställd igen.

Lyft med benen. Inga dumma vridrörelser osv.

Annars beror det helt på lagret i fråga om det är jävligt eller skoj. Jag trivdes ganska bra, men då var det ett lager som var ganska soft. Blev ibland utlånad till ett annat lager och där var det ett helt annat tempo. Släppte du gaspedalen på trucken minsta lilla kunde du glömma att få ihop dagen.
Citera
2021-12-01, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Jag är sugen på ett jobb på dagtid. Så funderar på att bli lagerarbetare. Det jag undrar är om det är svårt? Stressigt? Gör man mycket fel i början?
Kan någon förklara för mig hur en vanlig dag brukar se ut?
vf nämner du dagtid? Dom flesta jobb är dagtid.

Det är inte svårt. Det är allt från plock och pack, till truckkörning, lastning av containers. Kan vara städ, köra ut saker från ett lager med truck, köra in.
Citera
2021-12-03, 23:52
Medlem
Här kommer en klassisk vägledningsfilm om yrket.
Älskar sådana filmer från 70-80 talet https://www.youtube.com/watch?v=l884SfIjzTQ
Citera
2022-03-07, 09:43
Medlem
Hur är det att andas in torr luft och oftast dammig luft? Kan vara bra att andas lite mer vid kajen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in