2021-11-30, 19:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://sverigesradio.se/artikel/rekordmanga-anmaler-vaccinbevis-jag-far-inte-vara-med

Nä men va synd om dig
Anmälningarna mot vaccinationsbevisen strömmar just nu in till Justitieombudsmannen, JO. Runt nio tusen anmälningar kommit in senaste två veckorna, vilket är lika många anmälningar som JO brukar få in totalt under ett år.
Så vad gör de på JO, låter tiden gå? Hörde talas ryktesvägen om en svensk utbildning som inte släpper ut studenterna på praktik om de inte är vaccinerade. Förmodligen inget större problem, men är det lagligt att ställa ett sånt krav då det inte rör sig om praktik på nattklubb eller annat som officiellt kommer att kräva vaccinpass? Och inga undantag för de som haft viruset?

Tvivlar på att någon student vågar anmäla, de är nog mer måna om att göra ett gott intryck på utbildningen och praktiken, men det stör likafullt om en utbildningsansvarig tar lagen i egna händer och stiftar sina egna lagar. I princip blir det ju en tvångsvaccinering för att få genomföra nästa steg i utbildningen. Finns något undantag i regelverket kring vaccinpass som jag missat?

Ska en utbildningsansvarig ens ha tillgång till den typen av medicinsk information om studenterna? Faller det inte under sjukvårdssekretessen? Får det ställas högre krav på praktikanter än ordinarie personal på praktikplatsen? Tvivlar nämligen på att det råder vaccintvång för personalen, förekommer det ens i Sverige (än)?

Edit: I slutändan handlar det ju om att vaccinering inte förhindrar att en person är smittas och sprider vidare, möjligtvis som asymptomatisk och därför ej testar sig. Vaccinpass och vaccin krav gör folk "blinda" för den spridning som onekligen förekommer bland vaccinerade.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-30 kl. 19:20.
Citera
2021-11-30, 19:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sva990
Det har tidigare ansetts vara omöjligt att utrota förkylning och influensa på grund av virusens förmåga att anpassa sig efter motståndet. Just därför har det också varit uteslutet att massvaccinera under pågående utbrott då detta endast leder till att viruset muterar snabbare. Vad skulle ha ändrats i och med covid-19?

Du försöker att låta "trovärdig", men tänker man efter så inser man att du skriver skit. Varje år så vaccineras massor av äldre mot influensa, även när säsongen startat. Orsaken till att att inte hela befolkningen vaccineras mot säsongsinfluensan är att den är mindre dödlig än Covid-19.

Vanlig förkylning är ännu mildare än säsongsinfluensa. Därför behöver man, inte ens, försöka utrota den. Dessutom finns det massor av olika förkylninsvirus.

Nej, ett virus muterar inte "snabbare" när det utsätts för selektionstryck. Mutationer är ju helt slumpmässiga ändringar i arvsmassan som till 99 procent är skadliga för organismen, eller viruset, som knappast kan kallas levande organism.

Däremot så hade SARS-COV2 ovanligt få, lyckade, mutationer, det första halvåret. Vilket tyder på att viruset redan, innan, det började infektera människor, hade anpassats till en mänsklig värd. Dvs skapats i ett functional-gain labb genom ett genmanipulerat labb-djur.
Citera
2021-11-30, 19:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kommer vara några veckor då och då när man har hög spridning, som med influensan. Det är inget mer med det. Är man orolig får man vara hemma framför Netflix. Det blir samma sak som nu, fast vi andra kan röra oss fritt och hålla igång ekonomin när du är hemma.

Sjukhus har rutiner för att inte sprida sjukdomar, och de flesta som hamnar på sjukhus hanterar oavsett covid helt utan problem.

Bättre med vaccinpass.

Folk som ligger på sjukhus gör det ofta av en anledning och det är en hel del som strukit med där vid utbrott. Likaså blir det ingen vård alls om personalen blir sjuka, så helt problemfritt är det inte.
Citera
2021-11-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du försöker att låta "trovärdig", men tänker man efter så inser man att du skriver skit. Varje år så vaccineras massor av äldre mot influensa, även när säsongen startat. Orsaken till att att inte hela befolkningen vaccineras mot säsongsinfluensan är att den är mindre dödlig än Covid-19.

Vanlig förkylning är ännu mildare än säsongsinfluensa. Därför behöver man, inte ens, försöka utrota den. Dessutom finns det massor av olika förkylninsvirus.

Nej, ett virus muterar inte "snabbare" när det utsätts för selektionstryck. Mutationer är ju helt slumpmässiga ändringar i arvsmassan som till 99 procent är skadliga för organismen, eller viruset, som knappast kan kallas levande organism.

Däremot så hade SARS-COV2 ovanligt få, lyckade, mutationer, det första halvåret. Vilket tyder på att viruset redan, innan, det började infektera människor, hade anpassats till en mänsklig värd. Dvs skapats i ett functional-gain labb genom ett genmanipulerat labb-djur.
Det har gjorts försök på massvaccination mot influensan, men det ger ingen betydelsefull flockimmunitet. Exempelvis har man provat att vaccinera alla barn i en skola, men deras föräldrar fick lika mycket influensa ändå.

Det är för att influensavaccinet är ett icke-neutraliserande vaccin. Du bär sjukdomen, fast med mindre symptom.

Det påminner om en annan sjukdom som jag inte kommer på vad den heter.
Citera
2021-11-30, 19:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du nämner hybridimmunitet i vart och vartannat inlägg som du postar, kan du berätta lite mer om fenomenet?

Enligt wikipedia är immunitet;

Hur kommer det sig att man kan vara hybridimmun mot Sars-cov-2 och samtidigt kunna infekteras och kan smitta?

Eller menar du att hybridimmuna inte kan smittas och smitta?

Hur många procent av de vaccinerade är hybridimmuna i den meningen att de inte drar på sig smittan och blir sjuka?

Hade jag varit professor i någon av diciplinerna: mikrobiologi, immunologi, virologi, epidemiologi, helst i samtliga, så hade jag kunnat svara på dina frågor.

Men hybridimmunitet är i alla fall en kombination av, antingen, naturligt förvärvad immunitet och vaccin, eller av vaccin och återinfektion.

Det är ganska kul att, i allmänhet, okunniga Flashbackare, kräver en övernaturlig kunskap av mig, samtidigt som de själva häver ur sig en massa gissningar, desinformation och fördomar. Dock finns här, en och annan kunnig, och ibland så kan även okunniga komma med intressanta fakta, ställa intressanta frågor, komma med nya infallsvinklar och gissa rätt. Jag skulle ju inte skriva och läsa här om det inte gav något.
Citera
2021-11-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bättre med vaccinpass.

Folk som ligger på sjukhus gör det ofta av en anledning och det är en hel del som strukit med där vid utbrott. Likaså blir det ingen vård alls om personalen blir sjuka, så helt problemfritt är det inte.
Du menar det är bättre att vården kollapsar varje vinter, och att jag inte får ta mina barn på teater. För det är resultatet i praktiken.
Citera
2021-11-30, 19:17
Medlem
Citat:
Du menar det är bättre att vården kollapsar varje vinter, och att jag inte får ta mina barn på teater. För det är resultatet i praktiken.
vården har väl aldrig kollapsat??
Citera
2021-11-30, 19:18
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Det första du skrev stämmer. Det enkla svaret är att det finns inget sådant exempel.

Det du skrev sist är skrämmande. Det krävdes inte mycket för att folk skulle underkasta sig och rättfärdiga övergrepp mot sina egna själabröder.

"Skrämmande"? Jag vet inte om du driver med mig eller att du verkligen inte har mer grepp om omständigheter. Alla har inte lätt att acceptera eller ens förstå hur jävligt det kan bli, för mig är Covid ett varnande exempel på vad vi kan möta i framtiden.
Citera
2021-11-30, 19:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det har gjorts försök på massvaccination mot influensan, men det ger ingen betydelsefull flockimmunitet. Exempelvis har man provat att vaccinera alla barn i en skola, men deras föräldrar fick lika mycket influensa ändå.

Det är för att influensavaccinet är ett icke-neutraliserande vaccin. Du bär sjukdomen, fast med mindre symptom.

Det påminner om en annan sjukdom som jag inte kommer på vad den heter.

Ja, inte alls otroligt att det du skriver stämmer. Men vaccin emot SARS-COV2 skyddar effektivt emot att bli smittad under några månader. Men viktigare är att det skyddar emot allvarlig sjukdom längre än så.
Citera
2021-11-30, 19:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Även väldigt effektivt att börja smittspåra omikron baserat på en vecka gamla prover ;-)

Väldigt mycket symboliska åtgärder

Det verkar vara likadant överallt.
Läkarna i Israel som blivit smittade i london.
Knappast av någon av de som kommit till Skottland från SA
Nederländerna där man hittar gamla prover osv..

Europa har ingen koll alls på detta. Har säkert funnits här många veckor..
Känns nästan som att man inte vetat vad man letade efter, så det lär dyka upp mängder av fall
Citera
2021-11-30, 19:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Nej det menar jag inte. Barn behöver väl inget vaccinpass?
Citera
2021-11-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det menar jag inte. Barn behöver väl inget vaccinpass?
men dem borde! om vi nu ska införa skiten så löp linan ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in