Ja, du beter dig som alla andra apdjur. Risken är som högst när bilden är som klarast eftersom det är då alla redan tagit sina positioner. Då finns det inte längre någon betydande underliggande kraft som ska föra priset vidare uppåt och marknaden säljer av i en rekyl eller topp.
Det är därför man ska ligga steget före och för det krävs både kunskap, bedömningsförmåga och magkänsla. Värdet av att vara förberedd är sant inte bara för marknaden utan även i idrott och andra sammanhang. Att du väntar är motsatsen till det beteende du ska tillämpa för att vinna.
Idag publicerade åsnedjuren HSBC en sänkt rekommendation för flygbolagen. Så återigen har akademiker visat hur jävla efterblivna det är och förklaringen till varför den absoluta majoriteten av förvaltare underpresterar kontinuerligt. Hade de kunnat prognosticera något längre bort än framför näsan på dom hade de begripit att flygsektorn kommer att vara en av vinnarna det kommande halvåret. De hade dessutom sagt upp sig från sina jobb och levt på avkastningen från deras investeringar. Men nu saknas både kunskap, självförtroende och förmåga till att göra det, varför de vidhåller sin lönespec fram till pensionen och fortsätter ge sådana som mig idiotartiklar med världens lägsta värde i universum typ att publicera en tabell och sedan spendera 90 % av analysen till att beskriva tabellen som bilden redan visar. Noll, noll, noll, noll,noll, noll värde!
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Men vem vet. Vi borde veta väldigt mycket mer om några veckor. Själv sålde jag en hel del igår under rekylen för att ha lite torrt krut redo. Men det använder jag nog först om några veckor när bilden börjar klarna.