Citat:
Kanske. Å andra sidan har jag skaffat mig en utbildning, jobbat och betalat skatt hela livet, och haft en hygglig men inte överdådig standard. Spara en tredjedel av lönen fanns inte en chans till. Många klagar på priserna idag, men lönerna har stigit enormt mycket mer än priserna på 40 år. Min första tv köpte jag när jag flyttade hemifrån, en Philips 26" som då kostade 6.000kr. En enorm investering som det tog ett år att spara ihop till Det skulle motsvara ca 20.000kr idag, men idag kostar en 32" tv ca 3-4.000kr. Det köper en programmerare varje månad om han vill, utan att det märks på kontot.
I ena andetaget, när det gäller din TV, så har priserna inte hängt med lönerna...
Och så i andra andetaget, när det passar och gäller bostadsrätter och aktier, så har priserna rusat ifrån lönerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vad som var "smarta val" var inte uppenbart, hur skulle man kunna veta hur framtiden skulle utvecklas? Ingen kunde 1970 veta att en bostadsrätt i stan som då kostade några tiotusingar idag skulle var värd 8 miljoner? Eller att Stockholmsbörsen skulle gå upp med 10% om året? Att 1000kr på börsen 1980 skulle vara 20.000kr idag?
Så då tänkte du att det smartaste var att inte göra någonting av det eller? Nej, du är korkad och nu får du sota för det men skyll inte på att du hade det svårt och vi andra har det lätt.
Är man osäker och saknar en spåkula så kan man ju exempelvis göra som så att man köper lite av allt. Man kan köpa en bostadsrätt, köpa lite aktier, en hedgefond, en indexfond, lite guld, lite råvarupapper och lite obligationer. Man kan starta eget på sidan om sitt jobb så att man inte behöver förlita sig och lägga för stor risk vid någon arbetsgivare. På det kan man se till att alltid ha lite pengar på fickan så att man inte blir desperat när något skiter sig.