2021-11-20, 15:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Skojar du eller?

Det hypotetiska stockholmsparet har 40K per skalle för att de jobbar och aktivt tillför värde till ekonomin. Du lever utan att lyfta ett finger (Vilket är OK, det är dina pensionsrätter). Men då har man lön därefter.
Jag är mest förvånad över hur lönerna kan ha stigit så dramatiskt, hur kommer dessa vinster till som betalar dessa löner? Och varför har inte pensionerna höjts i samma takt?
När jag började jobba på 70-talet gick lönen till hyra, mat och räkningar. Nu tycks folk kunna sätta av en tredjedel av lönen till sparande
Citat:
Dessutom kan man ju anta att paret i fråga har ett eller två barn att försörja, som de dessutom bör ha ett separat barnsparande för.
Spara till barnen var det inte tal om på min tid, de flesta hade svårt att få ekonomin att gå ihop. Fast då jobbade folk som maskinskötare, brevbärare eller mekaniker av något slag. Nu är de flesta verksamma som "välfärdstekniksamordnare, Virtual reality-utvecklare, Affärsutvecklare inom Internet, Digital redovisningskonsult" (alla nya yrken) och liknade. Helt bisarra yrken. "Jobba hemifrån" förekom inte på min tid. Hur kan man producera något hemifrån?
Citat:
Bara själva konceptet pension är något alla dina förfäder skulle höja ögonbrynen åt.
Inte om man själv har avsatt en tredjedel av lönen till sin pension. Pension är faktiskt "uppskjuten lön".

Här är mer exempel på hur sjukt rika folk är. 32 miljoner för en villa. 32 miljoner!!!
På 1970-talet var det bara kungen och Wallenbergfamiljen som hade såna pengar.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/mrvkbp/galen-budgivning-nar-hus-saldes-for-32-miljoner

Jan Emanuel Johansson har sålt sin lyxlägenhet på Östermalm.

Prislappen: Hisnande 40 miljoner kronor.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dBLW8/jan-emanuel-har-salt-lyxlagenheten-pa-ostermalm
Senast redigerad av Tammer 2021-11-20 kl. 15:56.
Citera
2021-11-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag är mest förvånad över hur lönerna kan ha stigit så dramatiskt, hur kommer dessa vinster till som betalar dessa löner? Och varför har inte pensionerna höjts i samma takt?
När jag började jobba på 70-talet gick lönen till hyra, mat och räkningar. Nu tycks folk kunna sätta av en tredjedel av lönen till sparande

Spara till barnen var det inte tal om på min tid, de flesta hade svårt att få ekonomin att gå ihop. Fast då jobbade folk som maskinskötare, brevbärare eller mekaniker av något slag. Nu är de flesta verksamma som "välfärdstekniksamordnare, Virtual reality-utvecklare, Affärsutvecklare inom Internet, Digital redovisningskonsult" (alla nya yrken) och liknade. Helt bisarra yrken. "Jobba hemifrån" förekom inte på min tid. Hur kan man producera något hemifrån?

Inte om man själv har avsatt en tredjedel av lönen till sin pension. Pension är faktiskt "uppskjuten lön".

Här är mer exempel på hur sjukt rika folk är. 32 miljoner för en villa. 32 miljoner!!!
På 1970-talet var det bara kungen och Wallenbergfamiljen som hade såna pengar.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/mrvkbp/galen-budgivning-nar-hus-saldes-for-32-miljoner

Jan Emanuel Johansson har sålt sin lyxlägenhet på Östermalm.

Prislappen: Hisnande 40 miljoner kronor.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dBLW8/jan-emanuel-har-salt-lyxlagenheten-pa-ostermalm

Nä du, så enkelt är det inte och jag kan försäkra dig om att du hade varit lika fattig om du hade fötts på 90-talet istället så intala dig inte vi har det lättare idag. På 70- och 80-talet fanns det många sätt för gemene man att tälja guld men då jobbade du som maskinskötare, ynglade troligtvis av dig för tidigt, blev fast i en hyresrätt och sparade aldrig en krona för att staten sa ju att det var lugnt. Bara en sådan naiv grej som att lita blint på det säger tillräckligt.

Du låter snarare som en sådan typ som aldrig har gjort ett enda smart val men tycker samtidigt alla andra runt omkring glider på räkmacka bara för att de inte är dumma i huvudet.
Citera
2021-11-20, 22:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Nä du, så enkelt är det inte och jag kan försäkra dig om att du hade varit lika fattig om du hade fötts på 90-talet istället så intala dig inte vi har det lättare idag. På 70- och 80-talet fanns det många sätt för gemene man att tälja guld men då jobbade du som maskinskötare, ynglade troligtvis av dig för tidigt, blev fast i en hyresrätt och sparade aldrig en krona för att staten sa ju att det var lugnt. Bara en sådan naiv grej som att lita blint på det säger tillräckligt.

Du låter snarare som en sådan typ som aldrig har gjort ett enda smart val men tycker samtidigt alla andra runt omkring glider på räkmacka bara för att de inte är dumma i huvudet.
Kanske. Å andra sidan har jag skaffat mig en utbildning, jobbat och betalat skatt hela livet, och haft en hygglig men inte överdådig standard. Spara en tredjedel av lönen fanns inte en chans till. Många klagar på priserna idag, men lönerna har stigit enormt mycket mer än priserna på 40 år. Min första tv köpte jag när jag flyttade hemifrån, en Philips 26" som då kostade 6.000kr. En enorm investering som det tog ett år att spara ihop till Det skulle motsvara ca 20.000kr idag, men idag kostar en 32" tv ca 3-4.000kr. Det köper en programmerare varje månad om han vill, utan att det märks på kontot.

Vad som var "smarta val" var inte uppenbart, hur skulle man kunna veta hur framtiden skulle utvecklas? Ingen kunde 1970 veta att en bostadsrätt i stan som då kostade några tiotusingar idag skulle var värd 8 miljoner? Eller att Stockholmsbörsen skulle gå upp med 10% om året? Att 1000kr på börsen 1980 skulle vara 20.000kr idag?
Senast redigerad av Tammer 2021-11-20 kl. 22:55.
Citera
2021-11-20, 23:18
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Efter 44k är det inte kommunalskatt enbart utan också statlig inkomstskatt. Marginalskatten är ju minimal före den brytpunkten. Den toppar vid 645k årsinkomst på 66 procent inkl Soc

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man betalar all inkomstskatt till staten som sedan fördelar den till kommuner och regioner enligt deras skattesatser och efter att beloppen justerats upp eller ner för med pengar till/från det kommunala utjämningssystemet.

Marginalskatt är förenklat den procentsats man betalar i inkomstskatt på sin sist intjänade krona.

Att cybervillain var tvungen att försöka visa sig förstå kan jag greppa (om än orelaterat). Men vad får dig Ringhals att citera mig med förklaringar? Tolkade du mitt inlägg som att jag inte vet hur vårat skattesystem fungerar och att jag önskade få det förklarat eller vadå? Eller ville du fylla i med en förklaring för en oinsatt läsare av tråden?
Citera
2021-11-21, 00:34
Medlem
Citat:
Kanske. Å andra sidan har jag skaffat mig en utbildning, jobbat och betalat skatt hela livet, och haft en hygglig men inte överdådig standard. Spara en tredjedel av lönen fanns inte en chans till. Många klagar på priserna idag, men lönerna har stigit enormt mycket mer än priserna på 40 år. Min första tv köpte jag när jag flyttade hemifrån, en Philips 26" som då kostade 6.000kr. En enorm investering som det tog ett år att spara ihop till Det skulle motsvara ca 20.000kr idag, men idag kostar en 32" tv ca 3-4.000kr. Det köper en programmerare varje månad om han vill, utan att det märks på kontot.

I ena andetaget, när det gäller din TV, så har priserna inte hängt med lönerna...

Och så i andra andetaget, när det passar och gäller bostadsrätter och aktier, så har priserna rusat ifrån lönerna.

Citat:
Vad som var "smarta val" var inte uppenbart, hur skulle man kunna veta hur framtiden skulle utvecklas? Ingen kunde 1970 veta att en bostadsrätt i stan som då kostade några tiotusingar idag skulle var värd 8 miljoner? Eller att Stockholmsbörsen skulle gå upp med 10% om året? Att 1000kr på börsen 1980 skulle vara 20.000kr idag?

Så då tänkte du att det smartaste var att inte göra någonting av det eller? Nej, du är korkad och nu får du sota för det men skyll inte på att du hade det svårt och vi andra har det lätt.

Är man osäker och saknar en spåkula så kan man ju exempelvis göra som så att man köper lite av allt. Man kan köpa en bostadsrätt, köpa lite aktier, en hedgefond, en indexfond, lite guld, lite råvarupapper och lite obligationer. Man kan starta eget på sidan om sitt jobb så att man inte behöver förlita sig och lägga för stor risk vid någon arbetsgivare. På det kan man se till att alltid ha lite pengar på fickan så att man inte blir desperat när något skiter sig.
Citera
2021-11-21, 10:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Att cybervillain var tvungen att försöka visa sig förstå kan jag greppa (om än orelaterat). Men vad får dig Ringhals att citera mig med förklaringar? Tolkade du mitt inlägg som att jag inte vet hur vårat skattesystem fungerar och att jag önskade få det förklarat eller vadå? Eller ville du fylla i med en förklaring för en oinsatt läsare av tråden?

Hej!
Det var inte dig jag förklarade utan för alla som saknar insikt och förståelse i hur skattesystemet fungerar.
Citera
2021-11-25, 01:30
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Som pensionär har jag 12000kr/mån i pension, och frugan 8000. Tillsammans 20000kr alltså. Det är en väldans tur att vi bor i en bostadsrätt med låg månadsavgift, hade vi haft en hyrestrea istället med 12000kr/mån i hyra hade vi inte klarat oss ö h t. Något sparande är inte möjligt alls.
Då är det lite irriterande att läsa om dagens löner, 40-50000kr/mån är inget ovanligt. I Stockholm är visst medellönen 37000. Ett par där både tjänar 40´har alltså 80´, blir 60000kr efter skatt. Oavsett hyra lever de ett liv i överflöd, kan säkert spara ofattbara 10-20000kr/mån utan att behöva avvara något. Undra på att nybilsförsäljningen går bra, en ny Volvo V90 för en halv miljon är väl inte problem för folk med dessa löner. Det känns som att pensionerna har halkat efter lite...
Du glömmer att idag måste man köpa en mångmiljonbostad för att ha någonstans att bo.
Citera
2021-11-29, 23:21
Medlem
alltid förvånad över hur lite folk sparar av lönen
Citera
2021-11-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Du glömmer att idag måste man köpa en mångmiljonbostad för att ha någonstans att bo.

Å andra sidan är räntan 1,5% istället för 12-15%...
Citera
2021-11-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Å andra sidan var ränteavdragen en helt annan historia och amorteringskrav kom inte på fråga.
Citera
2021-11-30, 06:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Med så låg pension efter ett helt yrkesliv har du troligen haft en arbetarlön och de tjänar lika dåligt idag som du gjorde innan pensionen, kommunalare eller lagerarbetare drar väl in 22-25k brutto idag för en heltidstjänst. Det blir man inte fet på idag heller.

Det stora felet du verkar ha gjort är att under hela yrkeslivet bara ha konsumerat upp hela lönen, du är inte ensam - många av 50-talisterna och bakåt förlitade sig helt till systemet "staten tar hand om dig" vilket egentligen var mer än måttligt naivt.
Citera
2021-11-30, 06:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Privatekonomiska risken har däremot skenat. Jag tror de flesta hellre betalar 10% ränta på 300 000 än 1% ränta på 3 miljoner. När räntorna stiger kommer väldigt många få problem och "radhusbiff" blir åter igen ett begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in