2021-11-29, 15:17
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jordabalken har med äganderätt att göra. En hyresrätt är inte samma sak som bostadsrätt!!

Ett exempel:

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fastighetsratt/maste-flytta-fran-stockholmslagenhet-efter-otillaten-andrahandsuthyrning/?fbclid=IwAR1_3keI4Q4EU8Yw4qc9aNNlgVBVm6ZVD_NWolZT bRC4uTNVQPd9KYLTrlo

Du är inte så smart du va
jordabalken kapitel 12

Detta kapitel avser avtal, genom vilka hus eller delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning. Detta gäller även om lägenheten upplåtits genom tjänsteavtal eller avtal i anslutning till sådant avtal.

jag förväntar mej inte att du ska förstå, för en lägenhet tycks vara ett mystiskt rum som bebos av utomjordingar och ägs av tomten, jag tror dock att resterande 99 procent som läser tråden inser att du har fel

En hyresgäst får hyra ut eller på något annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till någon annan för självständigt brukande, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.

[S2]Tillstånd ska lämnas om

hyresgästen har beaktansvärda skäl för upplåtelsen på grund av särskilda familjeförhållanden, ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse eller därmed jämförbara förhållanden,
hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke, och
hyran, när det gäller en bostadslägenhet, inte överstiger skälig hyra enligt 55 § fjärde stycket.
[S3]Ett tillstånd enligt första stycket ska begränsas till en viss tid och kan förenas med villkor. Lag (2019:523).

Edit Kapitel 12
Senast redigerad av BMC64 2021-11-29 kl. 15:52.
2021-11-29, 15:55
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Jag ser att du inte förstod.
Jag är själv här inne, och jag har inga underdåtar vad nu det är.
Jag bryr mig heller inte om, om Lydia har en ny advokat eller 100 nya advokater, jag skiter fullständigt i det.
Jag gräver inte efter något, som sagt så svarade jag på en fråga som kom från en som tvivlade på att jag sett Emil naken.
Så vad du eventuellt skulle komma med bryr jag mig inte så mycket om, det är ju högst troligt bara med skitsnack.

För oss nyfikna, hur såg skyddsvästen ut ? var det en av typ 90A, eller var det svart med kardborre, en sån som man ser att hjältarna på filmer har, dom som typ ser ut som ridvästar
2021-11-29, 16:07
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Jag har lämnat källan, sedan får andra läsare ha egna tankar om vad som står att läsa.
Nej, nu blir det mycket komplicerat! Nu måste du också framvisa källa på att du lämnat källa, eller är det lögner på lögner du menar?
Återigen: vi två er eniga om att man måste framlägga källa för sina påståenden.
Och vi är många som ser fram emot hänvisningen till vart vi kan läsa mera om mopedbilkvinnans (påhittade?) framtida husköp tillsammans med Emil.
2021-11-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
För oss nyfikna, hur såg skyddsvästen ut ? var det en av typ 90A, eller var det svart med kardborre, en sån som man ser att hjältarna på filmer har, dom som typ ser ut som ridvästar

Jag vet verkligen skillnad på en skyddsväst som tål både skjutvapen och kniv attacker, eller en skyddsväst som är till för att skydda ryttarinnan, eller ryttaren.
Och det var en ordentlig skyddsväst med ordentliga skyddsplåtar både fram och bak.
2021-11-29, 16:28
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag ser att du inte förstod.
Jag är själv här inne, och jag har inga underdåtar vad nu det är.
Jag bryr mig heller inte om, om Lydia har en ny advokat eller 100 nya advokater, jag skiter fullständigt i det.
Jag gräver inte efter något, som sagt så svarade jag på en fråga som kom från en som tvivlade på att jag sett Emil naken.
Så vad du eventuellt skulle komma med bryr jag mig inte så mycket om, det är ju högst troligt bara med skitsnack.

Vet du varför E hade skyddsväst och i så fall när och var den användes? Och pistolen som han tydligen gillade att visa upp, i vilka sammanhang brukades den visas upp?

Kände han sig hotad av någon?
2021-11-29, 16:43
Medlem
Citat:
Vet du varför E hade skyddsväst och i så fall när och var den användes? Och pistolen som han tydligen gillade att visa upp, i vilka sammanhang brukades den visas upp?

Kan det ha varit Ls väst? Kan hon ha känt sig hotad?
2021-11-29, 17:01
Medlem
Om motivet är att Lydia sköt Emil pga hans otrohet och många damer som det spekuleras om i tråden. Skulle inte Lydia sagt det som sitt försvar varför hon sköt Emil om det var så? Då hade ju det funnits en förklaring och kanske en liten förståelse iaf..... Hon nämner ju inget om det alls i förhör så den teorin tror jag inte stämmer
2021-11-29, 17:08
Medlem
Skyddsvästens vara eller icke vara är väl tämligen ointressant?
Vad skulle den ha för inverkan åt något håll?

Ärret kan man för övrigt läsa om på sid 102 i FUP.
2021-11-29, 17:09
Medlem
Citat:

Av sin inneboende kanske.. Med all rätt😂
2021-11-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Kan det ha varit Ls väst? Kan hon ha känt sig hotad?

Skulle tro att den oreggade pistolen och västen hör ihop. Undrar om det var den pistolen han hotade att ta sitt liv med? Visst pratade EmmeLee om en pistol?

E flyttade Ls bohag från lägenheten i Farsta först i slutet på mars då L vårdades på sjukhus.
Senast redigerad av Remark 2021-11-29 kl. 17:32.
2021-11-29, 17:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Skyddsvästens vara eller icke vara är väl tämligen ointressant?
Vad skulle den ha för inverkan åt något håll?

Ärret kan man för övrigt läsa om på sid 102 i FUP.

Ja, inverkan.....man får ju liksom en känsla av att det kanske ofta "lektes" med riktiga vapen där i hemmet/huset.

Exempelsvis varför E lugnt sitter kvar i stolen och filmar......när skottet brinner av.
2021-11-29, 17:55
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Jag vet verkligen skillnad på en skyddsväst som tål både skjutvapen och kniv attacker, eller en skyddsväst som är till för att skydda ryttarinnan, eller ryttaren.
Och det var en ordentlig skyddsväst med ordentliga skyddsplåtar både fram och bak.

Oj okej, vi snackar en insatsväst alltså, det är rejäla doningar det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in