2021-11-28, 22:38
Medlem
Jag har på sistone följt en riktigt förnuftig first amendment auditor. För er som inte vet vad det innebär handlar det om att filma/fotografera på offentliga plaster och sedan se hur omgivningen reagerar. Det brukar ofta resultera att polisen kommer till platsen och börjar använda diverse härskartekniker. Visa oss ditt leg, annars måste vi avvisa dig. Men i USA kan man inte avvisa folk från offentliga platser såtillvida man inte begått ett brott.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/First_Amendment_audits

Det är ganska vanligt att man besöker federala postkontor/myndigheter och utbildar personalen i deras egna regler, vilka de uppenbart inte känner till.
Min fråga är om svensk lag skiljer sig nämnvärt från amerikansk när gäller att filma inne hos myndigheter och diverse offentliga plaster?
Här är ett exempel.
https://youtu.be/PyaE_2mW5hk
Skulle man kunna göra detta i Sverige?
Vad skulle hända om man gick till Skatteverket eller någon annan myndighet och filmade i deras lobby? Om man bara filmar och folk blir upprörda över det och ringer polisen. Vad kan polisen göra?
Citera
2021-11-28, 23:05
Medlem
Generellt så har man rätt att filma på allmän plats.
Citera
2021-11-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny.bravo
Jag har på sistone följt en riktigt förnuftig first amendment auditor. För er som inte vet vad det innebär handlar det om att filma/fotografera på offentliga plaster och sedan se hur omgivningen reagerar. Det brukar ofta resultera att polisen kommer till platsen och börjar använda diverse härskartekniker. Visa oss ditt leg, annars måste vi avvisa dig. Men i USA kan man inte avvisa folk från offentliga platser såtillvida man inte begått ett brott.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/First_Amendment_audits

Det är ganska vanligt att man besöker federala postkontor/myndigheter och utbildar personalen i deras egna regler, vilka de uppenbart inte känner till.
Min fråga är om svensk lag skiljer sig nämnvärt från amerikansk när gäller att filma inne hos myndigheter och diverse offentliga plaster?
Här är ett exempel.
https://youtu.be/PyaE_2mW5hk
Vad skulle hända om man gick till Skatteverket eller någon annan myndighet och filmade i deras lobby? Om man bara filmar och folk blir upprörda över det och ringer polisen. Vad kan polisen göra?

På allmän plats får man filma hur/vad/vem man vill så länge det inte görs på ett hänsynslöst sätt(då blir det ofredande).
När det gäller olika byggnader så är det inte riktigt lika simpelt. Där kan byggnader räknas som allmän plats men ändå ha regler kring fotografering och filmande(sjukhus har t.ex. ofta fotoförbud på grund av patienternas rätt till sekretess).
Sedan har vi byggnader/platser som är skyddsobjekt där det kan råda förbud mot fotografering. En hel del myndighetsbyggnader är klassade som skyddsobjekt.

Även om filmandet i sig inte är olagligt så har svensk polis rätt att i första hand avvisa dig från platsen om du genom ditt filmande agerar på ett ordningsstörande sätt.
Vägrar du gå blir du avlägsnad, gör du då motstånd blir du gripen.
Citera
2021-11-28, 23:43
Medlem
jori9900s avatar
Varför vill du filma random folk på allmän plats? Verkar sinnessjukt. Det är väl inte förbjudet men borde gränsa till trackasseri eller dyligt.
Citera
2021-11-29, 07:42
Medlem
Det handlar om att få utöva sina konstitutionella rättigheter. Som mannen i videon brukar säga, "Rights are like muscles, if you don't use them, they will disappear".
Man kan förvisso tycka att det är märkligt beteende, men det handlar mycket om att få insyn i hur myndigheter behandlar oss samt agerar.
När det gäller skyddsobjekt så har jag full förståelse att det enligt lag är förbjudet. Det brukar dessutom finnas tydliga skyltar med angiven lag. Man måste skilja på platser i en byggnad som är avgränsade, tex någons kontor, men lobby och foajé är tillgängliga för vem som helst.
Jag tror inte att svensk polis har erfarenhet att hantera såna här individer.
En myndighet kan ha intern policy kring fotografering, men en policy är inte en lag. En policy aldrig överrumpla Sveriges grundlagar.
Här är ett skräckexempel på hur polisen försöker använda sin makt för att avlägsna en person från en myndighetslokal(typ kommunhus), men blir totalt ägd https://youtu.be/VhjwD1Ud6nA
Senast redigerad av johnny.bravo 2021-11-29 kl. 07:45.
Citera
2021-11-29, 11:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det handlar om att få utöva sina konstitutionella rättigheter. Som mannen i videon brukar säga, "Rights are like muscles, if you don't use them, they will disappear".
If you systematically abuse them, they will disappear too though. Det har Lexbase lärt oss, ty lagändringar är på gång som är ämnade att stoppa dem.
Citera
2021-11-29, 11:43
Medlem
Citat:
En policy aldrig överrumpla Sveriges grundlagar.

Finns vad jag vet ingen grundlag som ger dig någon uttrycklig rätt att filma inne hos myndigheter. Det närmaste man kommer är anskaffrfriheten i tryckfrihetsförordningen.
Citera
2021-11-29, 17:25
Medlem
Detta är ett outforskat område, åtminstone om man läser era svar. Om vi vänder på det hela, finns det någon lag som förbjuder att man filmar offentliga verksamheter i utrymmen som är öppna för allmänheten?
En myndighet kan inte ha argument som att vi har känslig information här och därför får du inte filma. Då har de misslyckats. De ska inte ha känslig information liggandes i öppna delar som är tillgängliga för allmänheten. Att införa egna regler funkar heller inte. Vi har pressfrihet. Jag kan vara en frilansande journalist som gör story om myndigheten. Då kanske någon säger att man då måste identifiera sig som journalist. Men vilken myndighet i Sverige är det som utfärdar journalistlegitimation? Exakt, ingen😊
Senast redigerad av johnny.bravo 2021-11-29 kl. 17:32.
Citera
2021-11-29, 17:37
Medlem
Citat:
Man kan förvisso tycka att det är märkligt beteende, men det handlar mycket om att få insyn i hur myndigheter behandlar oss samt agerar.
När det gäller skyddsobjekt så har jag full förståelse att det enligt lag är förbjudet. Det brukar dessutom finnas tydliga skyltar med angiven lag. Man måste skilja på platser i en byggnad som är avgränsade, tex någons kontor, men lobby och foajé är tillgängliga för vem som helst.
Jag tror inte att svensk polis har erfarenhet att hantera såna här individer.
En myndighet kan ha intern policy kring fotografering, men en policy är inte en lag. En policy aldrig överrumpla Sveriges grundlagar.
Här är ett skräckexempel på hur polisen försöker använda sin makt för att avlägsna en person från en myndighetslokal(typ kommunhus), men blir totalt ägd https://youtu.be/VhjwD1Ud6nA

Vilka konstitutionella rättigheter syftar du på?

Vad jag kan läsa mig till så är en myndighetsexpedition inte en allmän/offentlig plats.
Senast redigerad av ardathbey 2021-11-29 kl. 17:40.
Citera
2021-11-29, 17:57
Medlem
Citat:
Detta är ett outforskat område, åtminstone om man läser era svar. Om vi vänder på det hela, finns det någon lag som förbjuder att man filmar offentliga verksamheter i utrymmen som är öppna för allmänheten?
En myndighet kan inte ha argument som att vi har känslig information här och därför får du inte filma. Då har de misslyckats. De ska inte ha känslig information liggandes i öppna delar som är tillgängliga för allmänheten. Att införa egna regler funkar heller inte. Vi har pressfrihet. Jag kan vara en frilansande journalist som gör story om myndigheten. Då kanske någon säger att man då måste identifiera sig som journalist. Men vilken myndighet i Sverige är det som utfärdar journalistlegitimation? Exakt, ingen😊

Du applicerar amerikansk konstitution på Sverige, det funkar inte speciellt bra.
Sverige har inte ens någon konstitution.

I Sverige är det öppet för begränsningar och undantag i våra grundlagar på ett helt annat sätt än det finns i USA mot deras konstitution.
De har någon konstig tro på att en konstitution som skrev för 300 år sedan av personer där majoriteten hade sämre utbildning än en gymnasieelev på något sätt skulle vara felfri

Myndigheter handhar inte känslig information i en lobby, men det kan vara så att det är känslig information vem som jobbar där eller vilka som söker sig till platsen.

Sen är det långt ifrån alla myndighetsbyggnader som är allmän plats.
Bara för att en byggnad tillhör stat/kommun eller region och inte är låst så innebär det inte att det är allmän plats.
USA har helt andra regler där än vad Sverige har.
Citera
2021-11-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du applicerar amerikansk konstitution på Sverige, det funkar inte speciellt bra.
Sverige har inte ens någon konstitution.

I Sverige är det öppet för begränsningar och undantag i våra grundlagar på ett helt annat sätt än det finns i USA mot deras konstitution.
De har någon konstig tro på att en konstitution som skrev för 300 år sedan av personer där majoriteten hade sämre utbildning än en gymnasieelev på något sätt skulle vara felfri

Myndigheter handhar inte känslig information i en lobby, men det kan vara så att det är känslig information vem som jobbar där eller vilka som söker sig till platsen.

Sen är det långt ifrån alla myndighetsbyggnader som är allmän plats.
Bara för att en byggnad tillhör stat/kommun eller region och inte är låst så innebär det inte att det är allmän plats.
USA har helt andra regler där än vad Sverige har.

Precis, mest det jag ville veta. Amerikanerna är betydligt mer patriotiska än vi svenskar. De videoklipp jag sett visar typiska "konstitutionalister".

Fast vem som jobbar på en myndighet är en offentlig handling. Man kan tex utan några som helst motfrågor få ut löner för alla anställda, inklusive deras namn.
Citera
2021-11-29, 18:34
Medlem
knurras avatar
Citat:

Go for it, oavsett hur det går lär det bli en underhållande video.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in