2021-11-28, 10:18
Medlem
Duvlorts avatar
Hur förklarar man detta för barnen?
-Vi måste ta ner dekorationerna.
-Varför då?
-För att många människor förknippar bananer och apor med människor från Afrika, men inte jag!
Citera
2021-11-28, 10:22
Medlem
SugaredThoughtss avatar
En lärare gör aktivt en jämförelse mellan apor och nyanlända, och skolan tar lärarens sida?

Inte undra på att svensk skola dras med rasistproblem.
Citera
2021-11-28, 10:42
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan5432
Det känns som bananer skulle kunna vara sexistiskt med samma resonemang.

Ett rött äppel skulle kunna uppfattas som en gag-ball så lika bra dom tar bort röda äppel ur affärerna. Och gurkor. Och tomater.

Problemet med äckliga pk-troll är att dom inte har något vettigt att fylla sin tid med så allt i deras tillvaro handlar om att hitta något att känna sig potentiellt kränkt över.

OBSERVERA att det är aldrig målgruppen som eventuellt skulle kunna känna sig kränkt som klagar utan alltid nån jävla vit soyboy eller rosahårkärring som känner sig kränkt och andras vägar. Jävla troll. Om någon känner sig kränkt så får man agera på det OM det händer. Inte innan det händer. Att försöka förekomma ett problem innan det hänt, det är att skapa problem som inte finns.
Citera
2021-11-28, 11:27
Medlem
Vad är nästa steg? ICA rasistiskt för de säljer vattenmeloner?
Citera
2021-11-28, 12:33
Medlem
Sunisgods avatar
Helt osannolikt att det är lärare som drivit detta, troligast är att elever hittat på detta och börjat reta varandra. Det hela har eskalerat och elever har beklagat sig inför en lärare som gjorde sig till talesman för de kränkta eleverna. Är dessutom säker på att det inte är mörkhyade elever som klagat, utan att det är hyperkänsliga och skuldbelagda vita. Det ironiska är att de inte fattar att de gör de mörkhyade eleverna en stor otjänst när de associerar dem med en föråldrad nidbild av infödingar, apor och bananer.
Läraren har säkert ett stort hjärta men begränsad slutledningsförmåga.
Citera
2021-11-28, 12:35
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Dessa antirasister ser rasism i allt och blir kränkta å andras vägnar. Så är inte förvånad men tycker det var fel. Apor är roliga djur och bananer är gott.
Det ö är ju dessa galningar som ser rasism överallt och i allting som är de riktiga rasisterna. Förbannade stolpskott.
Citera
2021-11-28, 13:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
FRUKT kan inte vara rasistisk, era efterblivna jävla PK-troll. Fatta. Bara fatta det.

Så det är inte rasistiskt att kasta in bananer på fotbollsplanen när en mörkhyad spelare byts in?

Finns det NÅT som är rasistiskt enligt dig?
Citera
2021-11-28, 15:02
Medlem
Går det inga vita elever på gymnasiet? Och om det gör det, varför skulle inte de ta illa vid sig?

I övrigt tycker jag utsmyckning var trist och fantasilös.
Citera
2021-11-28, 15:16
Avstängd
dacks avatar
Apor och baner med dess djungel förknippas ju med det tropiska Afrika.
Så lite hemlandstoner för nysvenskarna nu inför den stora högtiden julen är ju bara bra och nyttigt.
Citera
2021-11-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Apor och baner med dess djungel förknippas ju med det tropiska Afrika.
Så lite hemlandstoner för nysvenskarna nu inför den stora högtiden julen är ju bara bra och nyttigt.

Det var dock inte så mycket djungel att tala om här.
Om detta är rasistiskt så är ju alla Donkey Kong spel rasistiska för det är ju i princip sådär det ser ut i dem. Troligen därifrån de fått idéerna ifrån också.
Citera
2021-11-28, 15:26
Medlem
Är har vi alltså en ”anti-rasist” (antagligen), som såg bananer och apor och tänkte, sådär ser mina elever ut fan vad rasistiskt.

Om jag ser en banan så tänker jag inte på färgade personer, tänker mat eller kopplar det till apor. När jag ser en apa tänker jag inte, kolla en färgad person.

Om jag skulle gissa är läraren en sån där person som räknar hur många vita/färgade personer det finns i ett rum.
Citera
2021-11-28, 15:41
Medlem
Känns också lite som de ”låga förväntningarnas rasism”. Läraren vet såklart bättre än de stackars nykomlingarna så hon måste bli kränkt för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in