2021-11-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Det kan være vanskelig når man ikke lenger kan skrive lange notater, ikke minst å ikke kunne kikke i de forsvunnede notatbøker. Ikke lett å ha alt i hodet, etter et langt liv med nidkjær protokollføring.

Sant det. Flere hjelpemidler til å tenke/lagre for seg og man trener ikke hode i samme grad som før. Ei heller lagrer man på samme måte når man ikke er i behov av det. Husker selv knapt et telefonnummer lengre. Hadde jeg mista telefonen, hadde jeg ikke kunne ringt stort annet enn nødnummer.
Senast redigerad av Kokadu 2021-11-25 kl. 22:01. Anledning: Redigert
Citera
2021-11-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet har bekreftet det mange ganger. At siste sikre livsbevis fra AE er telefonsamtalen med sønnen 09:14.

Som jeg har nevnt tidligere, kan vitnene, TEH og MB, være i god tro. De kan ha trodd at de snakket med AE. Men samtalene kan ha vært forfalskede og manipulerte ved hjelp av teknologiske løsninger som finnes.

Er telefonaktiviteten på AEs mobiltelefon denne morgenen forfalsket, kan det bli svært vanskelig å bevise dette.

Ja. Jeg synes det er vondt å se at drapsmannen går fritt omkring.

Men slik er det i en rettsstat. Hvis politiet ikke finner beviser, skal GM ikke dømmes. Selv når alle forstår hvem GM er.

Vi får vel bare være uenige du og jeg. Jeg tror ikke der er tatt i bruk noe talestyring e.l i denne saken. Jeg mener de kan ha snakket med henne.
Og jeg tror allikevel TH kan ha drept sin kone. Men at det skjedde til en annen tid enn kanskje det du tror om jeg har forstått deg rett.
Citera
2021-11-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Nei, et par ganger. Har du f.eks noen tanker om hvorfor kun deler av åstedet ble vasket og hvordan en GM kunne ha ankommet S4 uten at AEH varsel noen?

En annen ting som er litt merkelig. Hvorfor vil ikke barna til TH snakke mer med politiet?

Dette er så enkelt som at noen har blødd der eller ønsket blodsøl etter Fru Hagens eventuelle dytt/trappefall fjernet.

Dette fordi slikt bevitner at dette ikke behøver å ha vært en reell kidnapping. Ved en reell kidnapping kan selvfølgelig uhell skje, men der ser ikke bra ut med tanke på livsbevis dersom det er mye som tyder på er drap. Vi vet også at det er funnet slepespor. Om dette er forsøkt vasket vekk vet ikke jeg. TH så de ikke, andre har hevder at de var godt synlig.

Kanskje det ble så ille der til slutt at man bare måtte gi opp hele greiene, håpe på det beste og komme seg ut? Grov vold og mulig kvelning har tydelig satt sine spor i den boligen. Trolig ikke noe de som eventuelt fingerte en kidnapping regnet med. Kanskje de trodde Fru Hagen ville være et lett bytte. Men at hun ikke ble det.

Jeg tror hun kjente den som ankom boligen. Alt tyder på det dersom TH står bak. Han ville aldri, slik jeg ser det, overlatt noe til tilfeldigheter i denne saken med mindre han ble nødt til det under selve handlingsforløpet eller i etterkant som man ikke alltid kan forutse. Da gjelder det å tenke fort og det er kanskje ikke THs sterkeste side?
Senast redigerad av Kokadu 2021-11-25 kl. 21:48. Anledning: Tillegg
Citera
2021-11-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, det gjør på ingen måte noe godt for hans troverdighet. Blir jo veldig nysgjerrig på hva som kom frem i disse avhørene. Helt sikkert mer enn det vi har fått vite. Kan jo forstå at han ble nervøs også, for all del!

Garantert at noe kom frem under avhør med tanke på endring av siktelsen mot han.
Citera
2021-11-25, 22:30
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Vi må ikke glemme å ta alt med en liten klype salt. Det er stor sannsynlighet for at AE hadde falt ned trappa. Men det kan like godt være trappa i kjelleren hun falt ned. Trappeløpene ligger over hverandre. Samme trappesjakt kan man si. Det eneste holdepunktet politiet har for å si det med trappa, er en skritteller. Ikke noe annet. Om de hadde hatt GPS-posisjoner, så ville disse vist samme posisjoner uansett om det var kjellertrappa, eller loftstrappa, siden trappene ligger over hverandre.
Når det gjelder det blodgreiene i trappa, så trenger det blodet heller ikke være fra nyere tid, selv om det mest sannsynlig er det.
De har jo trossalt bodd der i 36 år, før hun ble borte.
Jeg leste her en plass at blod var på trinn-veggen eller hva det kalles. Kanskje hun har prøvd å flykte opp trappa, snublet, avsatt blod, og så har hun blitt kastet ned eller falt ned trappa.
Jeg syntes filmen egentlig minner mere om Fargo, enn noe Gone Girl.
Der flyktet kona opp trappa, gjemte seg på et bad, flyktet ut av badet når GM kom inn, og så falt hun ned trappa.
VG - 09.07.2020:
"Politiet har blant annet vært opptatt av noen bloddråper som ble funnet på veggen i en av trappene. Det er brukt store ressurser på å analysere og fortolke funnet, og VG får opplyst at de krimtekniske analysene kan tyde på at blodet er forsøkt vasket bort"

Bloddråpene er tydeligvis noe politiet mener ble vasket bort.
Citera
2021-11-25, 22:31
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Dette er så enkelt som at noen har blødd der eller ønsket blodsøl etter Fru Hagens eventuelle dytt/trappefall fjernet.

Dette fordi slikt bevitner at dette ikke behøver å ha vært en reell kidnapping. Ved en reell kidnapping kan selvfølgelig uhell skje, men der ser ikke bra ut med tanke på livsbevis dersom det er mye som tyder på er drap. Vi vet også at det er funnet slepespor. Om dette er forsøkt vasket vekk vet ikke jeg. TH så de ikke, andre har hevder at de var godt synlig.

Kanskje det ble så ille der til slutt at man bare måtte gi opp hele greiene, håpe på det beste og komme seg ut? Grov vold og mulig kvelning har tydelig satt sine spor i den boligen. Trolig ikke noe de som eventuelt fingerte en kidnapping regnet med. Kanskje de trodde Fru Hagen ville være et lett bytte. Men at hun ikke ble det.

Jeg tror hun kjente den som ankom boligen. Alt tyder på det dersom TH står bak. Han ville aldri, slik jeg ser det, overlatt noe til tilfeldigheter i denne saken med mindre han ble nødt til det under selve handlingsforløpet eller i etterkant som man ikke alltid kan forutse. Da gjelder det å tenke fort og det er kanskje ikke THs sterkeste side?
Men hvis TH sto bak og det ble fingert en kidnapping, hvorfor skulle åstedet vaskes?

Hvorfor kunne ikke åstedet være slik det var etter at AEH eventuelt ble kidnappet/drept der? Slepesporene ble uansett igjen.

Det er kommet frem at åstedet var "Vasket, ryddet, og rigget".

Bortsett fra bloddråper som ble vasket for å rett søkelyset mot TH, tipper jeg åstedet også ble vasket for å skjule spor av hva som virkelig skjedde der. Det måtte skjules.
Citera
2021-11-25, 22:43
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
VG - 09.07.2020:
"Politiet har blant annet vært opptatt av noen bloddråper som ble funnet på veggen i en av trappene. Det er brukt store ressurser på å analysere og fortolke funnet, og VG får opplyst at de krimtekniske analysene kan tyde på at blodet er forsøkt vasket bort"

Bloddråpene er tydeligvis noe politiet mener ble vasket bort.

DET har jeg fått med meg, at de mener det. Men om blodet stammer fra selve forsvinningen, eller fra tidligere, er det vanskelig å fastslå.
Det er jo naturlig å vaske bort blod hvis man har hatt et uhell, og det har dryppet blod.
Kanskje var plaster i et skrin på veggen på badet i 2 etg, og så har hånden strøket borti veggen ved trappen når AE skulle gå opp dit, hvem vet.
Blod er som maling. Blir vanskelig å fastslå hvilket år det eller det rommet ble malt, og det er også vanskelig å vaske bort når det først har tørket.
Det ble funnet blod fra TH på en dør eller dørkarm i yttergangen også.
Har ikke fått med meg om det har blitt vasket bort, eller forsøkt vasket bort.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-11-25 kl. 22:47.
Citera
2021-11-25, 22:50
Medlem
Citat:
Men hvis TH sto bak og det ble fingert en kidnapping, hvorfor skulle åstedet vaskes?

Hvorfor kunne ikke åstedet være slik det var etter at AEH eventuelt ble kidnappet/drept der? Slepesporene ble uansett igjen.

Det er kommet frem at åstedet var "Vasket, ryddet, og rigget".

Bortsett fra bloddråper som ble vasket for å rett søkelyset mot TH, tipper jeg åstedet også ble vasket for å skjule spor av hva som virkelig skjedde der. Det måtte skjules.

Noen så behovet for det vil jeg anta, vaske/rydde/rigge. Være seg blodsølet fra Fru Hagen var det som fikk åstedet til å se uønsket ut. Om det var for å fjerne mulig eget blod/dna for gjerningsperson/er. Kanskje det ikke så ut slik det burde se ut i noens øyne etter drapet på henne. Kanskje noen ønsket forsterke noe, forminske noe eller villede.

Bare personene i boligen som utførte dette kan besvare disse spørsmålene. Men jeg tror noe gikk litt over styr for noen.

Jeg synes det er veldig lite i det som har kommet frem som tyder på at noen ønsket å sette fast Tom Hagen. Da fingerer man ikke en kidnapping for å skjule drapet på henne. Hele hensikten med denne er i tilfelle at ektemannen ikke skal ha fokus.
Senast redigerad av Kokadu 2021-11-25 kl. 22:52. Anledning: Redigere
Citera
2021-11-25, 23:04
Medlem
Citat:
DET har jeg fått med meg, at de mener det. Men om blodet stammer fra selve forsvinningen, eller fra tidligere, er det vanskelig å fastslå.
Det er jo naturlig å vaske bort blod hvis man har hatt et uhell, og det har dryppet blod.
Kanskje var plaster i et skrin på veggen på badet i 2 etg, og så har hånden strøket borti veggen ved trappen når AE skulle gå opp dit, hvem vet.
Blod er som maling. Blir vanskelig å fastslå hvilket år det eller det rommet ble malt, og det er også vanskelig å vaske bort når det først har tørket.

Blod på dørkarm kan være oversett, dersom det er snakk om lite blod. Kunne vært interessant å vite hva slags dna fra TH som er funnet på buksene hennes og sandalen. Er det blod så er det nærliggende å tro at blodet på dørkarmen kan være av nyere dato.
Citera
2021-11-25, 23:06
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ja, men tenker det er en grunn til at politiet mener dette. Ser man dette i sammenheng med at åstedet var "vasket, ryddet, og rigget" så henger det vel sammen?

VG 09.07.2020:
"Politiet mener noen har forsøkt å vaske bort blod fra Anne-Elisabeth Hagen på åstedet. I avhør har Tom Hagen fått spørsmål om vaskerutiner"
Citera
2021-11-25, 23:09
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Noen så behovet for det vil jeg anta, vaske/rydde/rigge. Være seg blodsølet fra Fru Hagen var det som fikk åstedet til å se uønsket ut. Om det var for å fjerne mulig eget blod/dna for gjerningsperson/er. Kanskje det ikke så ut slik det burde se ut i noens øyne etter drapet på henne. Kanskje noen ønsket forsterke noe, forminske noe eller villede.

Bare personene i boligen som utførte dette kan besvare disse spørsmålene. Men jeg tror noe gikk litt over styr for noen.

Jeg synes det er veldig lite i det som har kommet frem som tyder på at noen ønsket å sette fast Tom Hagen. Da fingerer man ikke en kidnapping for å skjule drapet på henne. Hele hensikten med denne er i tilfelle at ektemannen ikke skal ha fokus.
Jeg tipper plottet gikk ut på å få det til å se ut som et drap fingert som kidnapping. Dette for å rette søkelyset mot TH. Når politiet etter nærmere åstedsundersøkelse fant blod fra AEH som hadde blitt vasket bort ble TH mistenkt. Smart plott.
Citera
2021-11-25, 23:17
Medlem
Citat:
Jeg tipper plottet gikk ut på å få det til å se ut som et drap fingert som kidnapping. Dette for å rette søkelyset mot TH. Når politiet etter nærmere åstedsundersøkelse fant blod fra AEH som hadde blitt vasket bort ble TH mistenkt. Smart plott.

Jeg tipper den fingerte kidnappingen var for å skjule ektemannens befatning med drapet på henne. Også smart, men det ser ut som om flere ting i hele opplegget gikk galt. Noe det kan gjøre selv om det ser bra ut på papiret.
Senast redigerad av Kokadu 2021-11-25 kl. 23:17. Anledning: Redigert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in