2021-11-25, 10:24
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Hur ska det här med vaccinpass fungera i praktiken?

Det här går att läsa sig till:

Jag ser inte hur det här kommer att fungera bland nattklubbar exempelvis. Kommer man visa sitt intyg på telefonen/utskrivet papper och värdarna förutsätter att intyget inte är förfalskat?

EU har uppenbarligen dragit lärdom av Kinas sociala kreditsystem och det kommer (och har) redan östs in pengar i projektet.
I Sverige verkar passet implementeras i BankID men det som återstår att se är väl ifall arrangörer, krögare och i förlängningen andra näringsidkare själva får stå för läsarna eller om man ansöker och sedan får läsare tilldelad (vilket jag tvivlar på).
Citera
2021-11-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilyMayen
Vill man använda sig av statistik och siffror måste man titta på vilket underlag man har. Absoluta siffor säger in princip ingenting. Som att jämföra antal döda i USA och Sverige med absoluta tal och tro att det kan vara intressant - men att "glömma bort" att det bor 10 miljoner på ena stället och 330 miljoner på de andra. Men det spelar ingen roll för den som tror att absoluta tal säger nåt

Har jag pratat om absoluta tal? Jag bad dig kolla andel avlidna med underliggande riskfaktorer. Gör du det kommer du ganska snabbt inse att det finns noll logik i att vaccinera någon utanför riskgrupp under 60. Det är helt enkelt inte värt pengarna det kostar.
Citera
2021-11-25, 10:32
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Hur ska det här med vaccinpass fungera i praktiken?

Det här går att läsa sig till:

Jag ser inte hur det här kommer att fungera bland nattklubbar exempelvis. Kommer man visa sitt intyg på telefonen/utskrivet papper och värdarna förutsätter att intyget inte är förfalskat?
En enkel app räcker. Det är trivialt att läsa in QR-koden, och det är trivialt att kolla om QR-koden är utfärdad av behörig myndighet genom att jämföra med de publikt tillgängliga certifikaten från EU:s smittskyddsmyndighet. Tror att det redan finns sådana appar ute. För dörrvakter som behöver scanna mängder av koder alltså. Sen kanske man måste visa upp ett ID för att man inte ska komma dragande med morfars covidpass.
Citera
2021-11-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galnadoktorn
Har jag pratat om absoluta tal? Jag bad dig kolla andel avlidna med underliggande riskfaktorer. Gör du det kommer du ganska snabbt inse att det finns noll logik i att vaccinera någon utanför riskgrupp under 60. Det är helt enkelt inte värt pengarna det kostar.

Jag svarade på ett inlägg där absoluta tal togs fram som "bevis" på att fler vaccinerade avlider än ovaccinerade. Känner inte nåt behov att att göra nåt som du ber mig om.
Citera
2021-11-25, 11:33
Medlem
Citat:
Jag svarade på ett inlägg där absoluta tal togs fram som "bevis" på att fler vaccinerade avlider än ovaccinerade. Känner inte nåt behov att att göra nåt som du ber mig om.

Du känner inte ett behov av att informera dig om något du argumenterar om?
Citera
2021-11-25, 11:42
Medlem
SkuttCobains avatar
Är det inte fortfarande så här:

1. Vaccinerad kan bli (till och med omedvetet) sjuk och föra smittan vidare genom att nysa, slicka på ledstång mm mm.
2. Vaccinerad har dock mindre risk att bli allvarligt sjuk och åka på IVA.
3. Ovaccinerad kan bli smittade, även av vaccinerade, och får större chans att åka in IVA charter.
4. Vaccinet går ner till ca 40% skydd efter 7 månader.
5. Inkubationstiden är ca 1vecka.
6. Nya mutationer dyker såklart upp.

Den här ekvationen blir knivig att lösa när vi/EU ser smittan som en vanlig influensa. Kina däremot svetsar igen dörren om bödeln får reda på om du är smittad, samt stänger ner hela regionen.

Det här kommer vi förmodligen aldrig bli av med!
Citera
2021-11-25, 11:58
Medlem
Citat:
Du känner inte ett behov av att informera dig om något du argumenterar om?

Eftersom jag argumentar om absoluta tal och dess betydelse känner jag inte nåt behov att att skicka några länkar till dig. Du får gärna göra det känns bättre för dig
Citera
2021-11-25, 12:12
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1423zZ
Jag skulle kanske säga att problemet inte är vad en enskild person tycker, och som dessutom talar i egen sak och för sin åldersgrupp. Det stora problemet är att mediebolaget inte balanserar debatten genom att ta in en lika ”tung” (inte i kilo) person som lägger fram en annan vinkel.

Finns en läsvärd debattartikel idag på ”Dagens Juridik”, (ligger fritt på nätet) skriven av en rådman på Förvaltningsrätten i Stockholm. Han för bl.a. fram hur viktigt det är med en allsidig debatt om åtgärdernas för- och nackdelar eftersom det krävs att åtgärden är proportionell.

Balansgången mellan nödvändiga åtgärder och kravet på att respektera mänskliga fri-och rättigheter är inte påhittad i ett nafs, menar han.

Denna text av rådman Magnus Åhammar du tänker på antar jag. Ja, en del tänkvärda frågeställningar där:

https://www.dagensjuridik.se/debatt/en-vaccinerad-ska-inte-behova-sitta-bredvid-en-ovaccinerad/
Citera
2021-11-25, 12:40
Medlem
Citat:
Eftersom jag argumentar om absoluta tal och dess betydelse känner jag inte nåt behov att att skicka några länkar till dig. Du får gärna göra det känns bättre för dig

Är trådens namn absoluta tal och dess användning?
Citera
2021-11-25, 12:45
Medlem
Citat:
Är trådens namn absoluta tal och dess användning?
Jag svarade på ett inlägg som handlar om absoluta tal och förklarade hur man inte kan resonera runt detta.
PUNKT SLUT. GE UPP
Citera
2021-11-25, 13:30
Medlem
Det här var lärorikt. Skulle rekommendera att alla ser det här klippet:

https://m.youtube.com/watch?v=6N_RA33BhZ0
Citera
2021-11-25, 14:24
Medlem
Citat:
Jag svarade på ett inlägg som handlar om absoluta tal och förklarade hur man inte kan resonera runt detta.
PUNKT SLUT. GE UPP

Jag är medveten om det och jag försöker lära dig hur man går vidare med ytterligare faktorer. Men du verkar inte direkt intresserad av att försöka forma en åsikt grundad i något så visst vi kan sätta punkt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in