2021-11-25, 09:31
Medlem
arbetets avatar
Jasså! Vill MP inte ge det bruna SD inflytande?

Det har just precis lyckats med att ställa er utanför Regeringen.

Det plus budgeten måste väl ses som en seger.
Citera
2021-11-25, 09:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Så som sveriges riksdag ser ut och fungerar idag så får man nog försöka hitta samarbeten man kan. Det ger resultat, det såg vi direkt när V och SD gick ihop.
När man inser att M KD C kunnat sitta kvar vid makten ända sedan 2014 om de bara samarbetat med SD så svimmar man nästan.
Citera
2021-11-25, 09:33
Medlem
MP vill inte deltaga i en regering som har att jobba med en borgerlig budget som stöds av SD, säger Bolund.....

I över 10 år har partierna slagit knut på sig själva i sin patetiska strävan att inte ge SD minsta inflytande över nånting. Så till den milda grad att de inte ens kan stödja en motion/proposition som de själva tycker är bra, endast pga SD också stödjer förslaget. Det är rena definitionen på sandlåda. Tröttsamt, minst sagt. Och odemokratiskt, för att inte säga korkat.

Om SD, mot all förmodan, skulle lägga fram ett världsomvälvande genialiskt förslag som t.ex. skulle lösa svälten i världen eller ge botemedel mot cancer - så förvånar det inte mig om övriga partier röstar nej. Enbart för att inte ge SD inflytande. Så låg är nivån.
Senast redigerad av BiggestSnoozer 2021-11-25 kl. 09:36.
Citera
2021-11-25, 09:36
Medlem
Var det månne Åkessons statement vad SD kommer att göra om Bolund åter väljs till minister som fick dem att tappa koncepten helt kanske....

Jag har länge sett det som omöjligt att få bort MP från regeringen och så tar de själva inititativet...
Citera
2021-11-25, 09:37
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är frågan det. Opinionsmässigt hade Miljöpartiet tjänat på att aldrig ingått i någon regering. De har alltid varit ett oppositionsparti med högt tonläge. Men hur uppfattar folk det här? Enligt min mening tar de chansen att fly med svansen mellan benen tio månader innan nästa val. Det är så jävla ansvarslöst att det finns inte. Magdalena Andersson var beredd på att regera efter en högerbudget och det hedrar henne. Alternativet hade varit nyval bara lite mer än ett halvår innan ordinarie val och ärligt talat, är det verkligen någon som tycker att det vore en bra lösning? Nu är det väl bara att hänga i och fokusera på nästa val istället.
Samtidigt måste någon sätt ner foten mot Annies agerande.
Citera
2021-11-25, 09:43
Medlem
MP är ett väldigt litet parti och mig kvittar det om de sitter i regering eller inte. Vill de inte, så ska de såklart inte tvingas till det. Och då är man inte heller lämplig till det.

Kanske kan det bli som någon sade, att S får till en egen regering och då lättare kan jobba framåt i olika brådskande frågor.
Citera
2021-11-25, 09:49
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Edit: Här står det lite om saken. Det kan vara som du säger, att MP beslutat att rösta Nej till alla regeringar de själva inte sitter i.

https://omni.se/olika-besked-om-vad-som-sker-om-mp-hoppar-av/a/MLaPqK

Då räcker det att en eller ett par MP-riksdagsmän följer kongressbeslutet för att Magdalena inte ska kunna bli vald...
Citera
2021-11-25, 09:51
Medlem
SoberZealots avatar
En fråga som snabbt dyker upp för mig är om det överhuvudtaget finns några MP här på FB? Eller alltså vattenmeloner som jag kallar dem.

För det kan inte vara lätt. Så finns det några MP:are här på FB och hur upplever ni att era åsikter behandlas?
Citera
2021-11-25, 10:04
Medlem
Tycker folk som röstar på sossarna bör börja tänka över vilka dom röstar för egentligen. Er statsminister sålde ut sig och avgick för ett litet skitparti som miljöpartiet. "första kvinnliga statsminister" "svensk historia" Aa visst hon höll i några timmar innan hon avgick. Hoppas det kommer med i historieböckerna.

Tycker osså sossarna bör fråga sig vilka dom samarbetar med egentligen? Vill dom verkligen bilda regering med folk som miljöpartiet?

Aja vad spelar det egentligen för roll? Man, kvinna. MP eller inte MP vårt land är ändå kört i slutändan så allt är bara spel för gallerierna. Tack Sverige!
Citera
2021-11-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jasså! Vill MP inte ge det bruna SD inflytande?

Det har just precis lyckats med att ställa er utanför Regeringen.

Det plus budgeten måste väl ses som en seger.

Det som gör mig så förbannad är att de har mage att tom. säga att de inte vill stödja en SD-förhandlad budget! Inget om innehållet (ja, den innehåller skattesänkningar på diesel/bensin) utan bara associationen.

Så om SD kommer på en lösning på hela jordens miljöproblem så då vet vi, det kommer MP VÄGRA stödja! Bra, då vet jag det.
Citera
2021-11-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Precis det finns många saker man hoppas sossarna tar tag i nu, cementa, slutförvaring, krimpol etc. Bara se om de är smarta nog att utnyttja läget.

Man kan ju hoppas, att sossarna löser akut de saker du nämner, då det är sossarna som nu i det omedelbara, är de största vinnarna i denna lilla kris, nu när de blivit av med MP. Jag tror Magdalena är tacksam över att "tvingas" styra under den borgerliga budgeten. Att hon gnäller är bara teater. Ordnade finanser där rättsväsendet får ökade resurser gynnar sossarna i valrörelsen.

Sossarna har V att tacka, när Dagostar satte igång ett scenario språkrören i MP var för dumma att inse konsekvenserna av. MP är lika mycket vänster som V, och det är V som nu kan locka till sig röster från besvikna miljönissar och islamister. V ökar men vänsterblocket minskas.

För mig är det viktigaste att MP åker ur riksdagen och att C marginaliseras. När V vägrade vara dörrmatta gav de en pedagogisk lektion i parlamentarism som gynnade SD. Min tanke är att vi har politiker utan konsekvenstänk, och nu drabbas de själva av sina utspel. Där SD har visat att de tillhör det borgerliga blocket, och det är betryggande i det medelbara, står C ensamma i mitten.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-11-25 kl. 10:31.
Citera
2021-11-25, 10:30
Medlem
Stenevi kändes allmänt bitter vid presskonferensen, jag tror hon sa ”blå-brun” i princip varje mening. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in