2021-11-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Så det er helt sikkert at aeh ble drept mens th var på jobb. Da må det være en leiemorder siden th fortsatt er siktet.

Æææh, nei. Det kan jo faktisk være at han er uskyldig og at politiet trekker siktelsen
Citera
2021-11-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Et alibi som kun baseres på et vitne, særlig med nær forbindelse til mistenkte, vil aldri være et vanntett alibi.

I denne saken er samtalen med sønnen det eneste alibiet man har, en samtale sønnen først etter 10 dager og 4 avhør husket innholdet av.

Samtalen ble foretatt i samme minutt som man ser TH’s bil på kamera svinge inn på parkeringsplassen på Futurum, neppe tilfeldig.
utrolig mange sammentreff denne dagen.
Citera
2021-11-24, 23:56
Medlem
Citat:
kan aeh blitt truet med våpen og skutt uten å bli drept, kastet ned trappa og kvalt. Kan gm også truet aeh til å ringe og sende sms i forkant for å sikre th alibi. Mb og aeh avsluttet samtale i samme minutt som bilen ankom. Th var ikke reist og må ha sett bilen. Muligens noen aeh og th kjente? Ukjent gm som ventet fra 8.56 til 9xx med å aksjonere og holde på til minst 10.07 henger ikke på greip i det hele tatt. Gm virker lite proff så dette er ingen typisk leiemorder.
Kulehull ville da ha blitt funnet, skulle jeg tro.
Citera
2021-11-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Æææh, nei. Det kan jo faktisk være at han er uskyldig og at politiet trekker siktelsen
og en ukjent som drepte kidnappingsofferet ved et uhell. Monero var th interessert i før aeh ble kidnappet. Hvilken tilfeldighet.. her er litt vel mange synes jeg til ikke å inkludere th.
Citera
2021-11-25, 00:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Et alibi som kun baseres på et vitne, særlig med nær forbindelse til mistenkte, vil aldri være et vanntett alibi.

I denne saken er samtalen med sønnen det eneste alibiet man har, en samtale sønnen først etter 10 dager og 4 avhør husket innholdet av.

Samtalen ble foretatt i samme minutt som man ser TH’s bil på kamera svinge inn på parkeringsplassen på Futurum, neppe tilfeldig.

Alle samtalene/sms'ene den aktuelle morgenen er jo til folk som har en tett forbindelse til TH.
Da er man faktisk nødt til å stille spørsmål ved troverdigheten til disse. Kameraene på Futurum
likeså - de er innenfor THs rekkvidde. Altså - ingen av dem er uavhengige vitnesbyrd.
Citera
2021-11-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Kulehull ville da ha blitt funnet, skulle jeg tro.
hvis vanlig våpen. Vet ikke hvilke patroner som ble funnet, men blodsøl fantes i trappa.
Citera
2021-11-25, 00:50
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
kan aeh blitt truet med våpen og skutt uten å bli drept, kastet ned trappa og kvalt. Kan gm også truet aeh til å ringe og sende sms i forkant for å sikre th alibi. Mb og aeh avsluttet samtale i samme minutt som bilen ankom. Th var ikke reist og må ha sett bilen. Muligens noen aeh og th kjente? Ukjent gm som ventet fra 8.56 til 9xx med å aksjonere og holde på til minst 10.07 henger ikke på greip i det hele tatt. Gm virker lite proff så dette er ingen typisk leiemorder.

Ja, det er jo det politiet mener, at TH ventet på den bilen.
Kan hende at hun er blitt truet. Kanskje utøvd vold mot. Jeg regner med det ville blitt noe blod hvis hun ble skutt, men hvem vet.
Mye merkelig telefonaktivitet. Den samtalen som varte i 3 sekunder f.eks. Helt merkelig.
Jeg har tenkt på om kanskje GM har gjemt seg i huset siden kvelden før.
Kanskje lot TH døren stå åpen, eller at GM listet seg inn i mørket.
Og så ble hun truet av TH og GM, og til slutt drept etter at TH hadde dratt.
Det er også merkelig det som du påpeker at GM skal ha vært der inne i over en time.
Citera
2021-11-25, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Poenget mitt er jo at siden han ikke bruker noen runde formuleringer om Hagens alibi, tenker i hvert fall jeg at da er han rimelig sikker på at dette stemmer. Jeg har f.eks. aldri hørt/lest at S.H. har sagt "klienten min er uskyldig" om Hagen, fordi en slik formulering ville jo kunne slå tilbake på ham som advokat dersom etterforskningen skulle vise noe annet. Advokat-språket taler for klientens uskyld uten at advokaten stadfester at sånn er det. I Hagen-saken tror jeg derfor at SH er 100% sikker på at alibiet til Hagen er sikkert, mens klientens uskyld gis det ingen garantier for.
Straffeutmålingen for å ha utført et drap eller om du "bare" har regissert et drap, vil jeg tro er forskjellig. Men moralsk stiller det, i hvert fall for meg, ganske likt.

Det er feil. SH kan ikke mer enn tro på klientens ord. SH er ikke synsk, og kan ikke si noe om hva som skjedde i S4 utover det som Tom Hagen har fortalt han.

Da politiet pågrep Tom Hagen la de frem beviser som knytter Hagen til drapshandlingen og åstedet. SH brukte da alibiet, og påsto at AE forsvant på et tidspunkt der Hagen var på jobb, og at Hagen derfor ikke kunne ha begått drapet.

Politiet hadde ikke greid å knekke alibiet til Hagen på det tidspunktet. Og muligens heller ikke senere. Politiet er tause om livsbevisene og alibiet. Om det er en sentral del av etterforskningen i dag, å forsøke å knekke alibiet til Hagen, så holder de tyst om det. De snakker nesten bare om kryptosporene.

Den eneste sikre slutningen du kan dra ut av at da Holden la frem alibiet og fikk Hagen løslatt fra varetekt i mai 2020, er at politiet på det tidspunkt ikke hadde knekt alibiet.

Det sier ingenting om alibiet er sant, eller at alibiet aldri vil sprekke og forsvinne som troll i solen.
Citera
2021-11-25, 01:14
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
hvis vanlig våpen. Vet ikke hvilke patroner som ble funnet, men blodsøl fantes i trappa.

Hun kan ha blitt skutt med noe finkalibret våpen, slik som kontaktskuddene vi husker fra Orderud gård.
22caliber. De er 5.5 mm brede, og har lav utgangshastighet. Minimalt med blod, og lite støy.
Citera
2021-11-25, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg tenkte på hvorvidt hun har foretatt oppringningene og sendt sms eller ikke. Politiet mener siste livsbevis er hennes samtale med sønnen 09.14?

Politiet har bekreftet det mange ganger. At siste sikre livsbevis fra AE er telefonsamtalen med sønnen 09:14.

Som jeg har nevnt tidligere, kan vitnene, TEH og MB, være i god tro. De kan ha trodd at de snakket med AE. Men samtalene kan ha vært forfalskede og manipulerte ved hjelp av teknologiske løsninger som finnes.

Er telefonaktiviteten på AEs mobiltelefon denne morgenen forfalsket, kan det bli svært vanskelig å bevise dette.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ergo vet politiet at det er en villedning, og hvis de kan ta vedkommende som står bak denne, så løser de saken.

Så da spørs det om det var så smart å lage dette kidnappingssirkuset, som kanskje
vil vise seg å være fullt av spor at politiet kanskje nær sagt følger det til døra til GM.

Ja. Jeg synes det er vondt å se at drapsmannen går fritt omkring.

Men slik er det i en rettsstat. Hvis politiet ikke finner beviser, skal GM ikke dømmes. Selv når alle forstår hvem GM er.
Citera
2021-11-25, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, en forsvarer er en forsvarer. Har aldri hørt om en forsvarer som sier at han tror at klienten er skyldig. Det går på å plukke ifra hverandre vitners troverdighet bl.a.
Lede vitner i felle der de kan finne på å lyve, for så å bevise denne løgnen, og så bruke det imot dem.
Mange sleipe metoder.
SH er en spesiell advokat siden han også har jobbet i flere år som politiadvokat og seinere statsadvokat. Startet på gaten som vanlig politimann. Fulgte samme fotsporene som sin storebror Arlid.
Dermed vet han bedre hvordan det jobbes på andre siden av bordet.

Forsvareren skal ivareta klientens interesser i saken. Han skal gi klienten råd, og har taushetsplikt om alt han får vite av klienten. Hvis klienten tilstår overfor forsvareren, men overfor alle andre sier han er uskyldig, kan det være vanskelig for forsvareren å ivareta klientens interesser. Forsvareren kan da råde klienten til å tilstå, eller til å skifte forsvarer.
Citera
2021-11-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Forsvareren skal ivareta klientens interesser i saken. Han skal gi klienten råd, og har taushetsplikt om alt han får vite av klienten. Hvis klienten tilstår overfor forsvareren, men overfor alle andre sier han er uskyldig, kan det være vanskelig for forsvareren å ivareta klientens interesser. Forsvareren kan da råde klienten til å tilstå, eller til å skifte forsvarer.
Det er svært sjeldent tiltalt eller siktet tilstår kun overfor forsvarer. I sitt hode er han enten uskyldig eller påtar seg skyld også utenfor advokatkontoret. Intuitivt vet de at forsvaret blir dårlig om advokaten får vite han er skyldig. De spiller ball og hatt med forsvarer. Forsvarer bryr seg sjelden om klienten er skyldig eller ei. De gjør jobben som om han er uskyldig og håper på det beste.99% blir jo dømt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in