Citat:
Ursprungligen postat av
univers123
Poenget mitt er jo at siden han ikke bruker noen runde formuleringer om Hagens alibi, tenker i hvert fall jeg at da er han rimelig sikker på at dette stemmer. Jeg har f.eks. aldri hørt/lest at S.H. har sagt "klienten min er uskyldig" om Hagen, fordi en slik formulering ville jo kunne slå tilbake på ham som advokat dersom etterforskningen skulle vise noe annet. Advokat-språket taler for klientens uskyld uten at advokaten stadfester at sånn er det. I Hagen-saken tror jeg derfor at SH er 100% sikker på at alibiet til Hagen er sikkert, mens klientens uskyld gis det ingen garantier for.
Straffeutmålingen for å ha utført et drap eller om du "bare" har regissert et drap, vil jeg tro er forskjellig. Men moralsk stiller det, i hvert fall for meg, ganske likt.
Det er feil. SH kan ikke mer enn tro på klientens ord. SH er ikke synsk, og kan ikke si noe om hva som skjedde i S4 utover det som Tom Hagen har fortalt han.
Da politiet pågrep Tom Hagen la de frem beviser som knytter Hagen til drapshandlingen og åstedet. SH brukte da alibiet, og påsto at AE forsvant på et tidspunkt der Hagen var på jobb, og at Hagen derfor ikke kunne ha begått drapet.
Politiet hadde ikke greid å knekke alibiet til Hagen på det tidspunktet. Og muligens heller ikke senere. Politiet er tause om livsbevisene og alibiet. Om det er en sentral del av etterforskningen i dag, å forsøke å knekke alibiet til Hagen, så holder de tyst om det. De snakker nesten bare om kryptosporene.
Den eneste sikre slutningen du kan dra ut av at da Holden la frem alibiet og fikk Hagen løslatt fra varetekt i mai 2020, er at politiet på det tidspunkt ikke hadde knekt alibiet.
Det sier ingenting om alibiet er sant, eller at alibiet aldri vil sprekke og forsvinne som troll i solen.