2021-11-23, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hade folkhälomyndigheten regeringen tagit det här på allvar från första början kanske inte behövt hamna i det här läget. Att återigen införa restriktioner är bara så pinsamt och tyder på att dom sopar rent framför sin egna dörr. En coronastrategi liknar ett fiasko från första början.

För ett tag sedan sa Johan Carlsson nu kan vi återvända till en mer normal vardag igen

Fast vi har ju mindre restriktioner än dom flesta andra länder i världen? Och färre svårt sjuka? Är det dåligt?
Citera
2021-11-23, 17:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ett dilemma är att det långvariga skyddet mot svår covidsjukdom inte är vetenskapligt bevisat när det handlar om fullt friska barn.

Det kan alltså bli en kumulativ effekt. Ett barn som får vaccinet idag (med de risker det innebär) kommer kanske i slutändan få ta smällen både från vaccinet och från sjukdomen.

Det kan ingen svara på såklart. Vi kan ju snegla på Israel och se hur det gått där då de är först ut. Tredje världskriget kan starta imorgon, då spelar ingenting av det som sagts här någon roll för det kommer inte att finnas vare sig Flashback, vacciner eller sjukvård.
Citera
2021-11-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Handlar inte om risk utan om bekvämlighet. Samma för COVID. Rädd är jag inte på något sätt faktiskt för min egen del. Fick mot pneumokocker också. Förväntar mig definitivt inte att få lunginflammation men jag vet att jag har stor chans att slippa eländet.

Dö ska vi alla någon dag.

Så är mitt riskövervägande. Jag är helt obekymrad över de vacciner som finns och erbjuder någon mig något vaccin gratis tar jag nog det allt för att slippa bli sjuk om så lindrigt.

Tog också mot pneumokocker förra året. Nåt som faktiskt kan vara farligt på riktigt jämfört med snuvan jag fick av Corona.
Citera
2021-11-23, 17:56
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är sant, vi behöver veta hur många som varit infekterade i den åldersgruppen och den datan har vi inte då FHM vägrade testa barn. Till dags dato är det 10 till 1 i vaccinets favör! Det kan givetvis förändras.

I och med att det dör fler än 10x så många vaccinerade mot ovaccinerade just nu i Sverige.
Så stämmer ej det du säger.
Citera
2021-11-23, 18:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
I och med att det dör fler än 10x så många vaccinerade mot ovaccinerade just nu i Sverige.
Så stämmer ej det du säger.

Källa på det? Det blir ju inte sant bara för att du påstår det.
Citera
2021-11-23, 18:01
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad gör att deltavarianten producerar mer virus än ursprungsvarianten och därmed påstås vara mer smittssmittsam?

Hur många viruskopior kan produceras i en cell och vad styr antalet?

Kanske inte exakt vad du frågar efter, men förhoppningsvis ger artikeln svar på något. Eller som utgångspunkt att söka sig vidare ifrån 😊

https://www.svd.se/darfor-ar-deltavarianten-sa-smittsam
Citera
2021-11-23, 18:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Hade folkhälomyndigheten regeringen tagit det här på allvar från första början kanske inte behövt hamna i det här läget. Att återigen införa restriktioner är bara så pinsamt och tyder på att dom sopar rent framför sin egna dörr. En coronastrategi liknar ett fiasko från första början.

För ett tag sedan sa Johan Carlsson nu kan vi återvända till en mer normal vardag igen

Ja, du, måste ha druckit! För de länder som drabbades före oss under hösten hade ju, omfattande nedstängningar och restriktioner, fler omgångar. Och, än så länge, ligger de sämre till än oss. I många fall högre än oss vad gäller smittade/miljon invånare, respektive döda i/ med Covid-19/ miljon invånare. I dessa länder har folket fått lida helt i onödan, då nedstängningar och restriktioner bara skjutit upp problemet.

Minimalt med restriktioner, få så många som möjligt att vaccinera sig. Låt sedan skiten brinna igenom, i sådan takt att sjukvården inte blir för belastad. Sedan får vi se hur Delta-varianten reagerar på det! Men ingen paniknedstängning, tack!
Citera
2021-11-23, 18:03
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Källa på det? Det blir ju inte sant bara för att du påstår det.

Se sid 15 i FHM rapport
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf
Citera
2021-11-23, 18:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De verkar ha missat att Pfizer mRna vaccin skapar fullängds spikprotein!

Därav, ej nyttigare än smitta, och då har man ej ens räknat på konsekvenser av
övriga ämnen i vaccinet.
Okej! Vi tar det igen.

Det spike-protein som mRNA-vaccinerna får kroppen att producera är frysta i ett prefusionläge. När viruset ska ta sig in i cellen använder den sig av spike-proteinet som fäster på cellväggen. Då exakt sker en metamorfos. Spike-proteinet är en shape-shifter hela strukturen förändras för att fästa och tränga igenom cellväggen. Nu vill man intervenera precis innan detta och antikropparna bör för att fungera optimalt passa förstadiet av spike-proteinet. Därför har man tweakat det RNA-fragment som följer med vaccinet så att spike-proteinet som produceras är fryst i ett förstadium och kan helt enkelt inte agera annat än som antigen:

The tiny tweak behind COVID-19 vaccines
Prepandemic coronavirus research by Jason McLellan and Barney Graham led to a trick for stabilizing the prefusion form of spike proteins

https://cen.acs.org/pharmaceuticals/vaccines/tiny-tweak-behind-COVID-19/98/i38

Oerhört imponerande forskningsframsteg av idag som man blir glad av att läsa om. Nu är det inte för att spike-proteinet inte ska fästa man vill ha det så. Problemet skulle ändå antagligen inte uppstå och AZ-vaccinet t.ex. har inte denna tweak. Det är bara en sidoeffekt av att man vill ha spike-proteinet i normalt förstadium för att antikropparna ska blockera viruset det riktiga viruset när det sedan är på väg att fästa vid cellväggen.

Men detta trix gör att man kan glömma alla foliehattsteorier kring spike-proteiner som mRNA-vaccinerna och även t.ex. Janssens vektorvaccin producera. De är helt enkelt biologiskt inerta och de som inte agerar antigen blir snabbt nedbrutna och spolas ut från kroppen. Och som sagt, jag tror inte heller att de skulle utgöra något problem utan tweaken.

Så att välja infektion före vaccin är inte en lysande idé.
Citera
2021-11-23, 18:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Se sid 15 i FHM rapport
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-45-final.pdf

Ja det ser ut att stämma. Jag misstänker att det är gamlingar som fick sina sprutor i början av året där vaccinskyddet ebbat ut. FHM var sena på bollen som vanligt med boosterdosen till dessa. Men jag tycker du ska titta en gång till i diagrammet, snegla längst till vänster, ser du någon skillnad i höjden på staplarna jämfört med nu? Det visar att vaccinet fungerar bra, det är inte perfekt men det gör en avsevärd skillnad, helt otrolig skillnad om du frågar mig.
Citera
2021-11-23, 18:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Tog också mot pneumokocker förra året. Nåt som faktiskt kan vara farligt på riktigt jämfört med snuvan jag fick av Corona.

Du har inte funderat på om pneumokockvaccinet till viss del skyddade dina lungor mot snuvan?
Citera
2021-11-23, 18:14
Medlem
Citat:

Andra länder har infört lockdown 3-5 gånger. De har misslyckats, inte FHM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in