Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Istället håller vi kriget på en konventionell nivå. Särskilt om kriget utspelar sig i Ukraina eller på Baltikum.
Håller med om detta, kärnvapen är inte aktuellt, jag gillar inte Putin men han är för smart för det. Han är öht för smart för att ge sig in i ett krig han riskerar förlora, alltså går
Baltikum bort - även om USA, UK och Frankrike inte skulle blåsa in med hela sin krigsmakt kommer NATO att tvingas reagera militärt. Putin klargjorde också när det begav sig för 20 år sen nånting att han inte såg Baltikum som en del av ryska intressesfären och att han ansåg de tre små länderna mer västligt präglade än övriga Ex-Sovjetländer.
Däremot
Ukraina...där finns det goda grunder att anta att NATO inte skulle ingripa med mer än att exportera vapen till Ukraina. Resultatet av ett ryskt storanfall mot Ukraina skulle förmodligen bli ett delat land där ungefär östra fjärdedelen/femtedelen (eller, delar där det finns en ryssvänlig majoritet) skulle bli ryskkontrollerad. Sanktioner mot Ryssland från väst skulle mångdubblas och Nordstream gå åt helvete, men det vore ett projekt jag kan tänka mig att Ryssland skulle kunna genomföra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Och det kostar ingenting för Ryssland att skicka ner 100.000 soldater inkl. fordon?
Jo, men om man kan avleda inrikes missnöje genom krig utåt så kan det vara värt ganska mycket.