2021-11-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det tror jag kan ha flera olika målsättningar.

Det jag svarade på, däremot, var en öppnen konflikt mellan NATO och Ryssland.

En konflikt kan även vara öppen, utan att för den delen vara intensiv.
Kina vs. Taiwan är ett ganska talande exempel.

För alla parter är det ekonomiska faktorer som är intressanta, där inbegripet territoriella.
Ryssland är en trängd tiger, som äts upp av Kina.
Citera
2021-11-22, 15:18
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ett krig mellan NATO och Ryssland skulle medföra att det regnar ner några tusen atombomber från himlen, vilket ingen kan vinna och det förstår naturligtvis även Putin. Så nä, något krig kommer det inte bli.

Det kan utkämpas krig utan kärnvapen.
Citera
2021-11-22, 15:21
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ett krig mellan NATO och Ryssland skulle medföra att det regnar ner några tusen atombomber från himlen, vilket ingen kan vinna och det förstår naturligtvis även Putin. Så nä, något krig kommer det inte bli.

Putin passar nog bara på att vädra sitt missnöje. Och detta kanske är en strategiskt lämplig tidpunkt? Biden är virrig och dessutom är det oroligt mellan Kina och USA m.fl. Kanske kan han vinna något på det, antingen ökat internationellt anseende eller åtminstone ökat internt stöd i Ryssland.

Fel. Det är extremt sannolikt och möjligt att ett krig mellan RU & NATO kan ske utan inblandning av atombomber. Att man håller atombomberna utanför konflikten.

Säg att du är RU och jag är USA (+NATO). Jag tänker inte atombomba dig och starta ett atombombskrig för jag vet att för varje stad jag bombar i ditt Ryssland - så bombar du en stad i mitt USA. Vi har INGET att vinna på det, därför kommer ingen av oss två att vara den som ”börjar” med atombomber.

Istället håller vi kriget på en konventionell nivå. Särskilt om kriget utspelar sig i Ukraina eller på Baltikum.
Citera
2021-11-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur

För alla parter är det ekonomiska faktorer som är intressanta, där inbegripet territoriella.
Nja Ryssland (Stormakt Röd I Öster) är en spelare att räkna med när det kommer till kärnvapen.

Däremot är de decimerad (sett från nivån av Sovjetunionen/Warzavapakten) när det gäller just proxykrig.
Citera
2021-11-22, 15:26
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nej, Ryssland vill inte ha krig, men har för avsikt att upprätthålla en hög spänning kring Ukraina för att trötta ut USA och Nato militär-ekonomiskt och politiskt.

West Taking Russia's 'Red Lines' Too Superficial

Putin Restates Red Lines. 2nd Biden-Putin Summit. Lavrov Slams European 'Duplicity' over Ukraine

Och det kostar ingenting för Ryssland att skicka ner 100.000 soldater inkl. fordon?
Citera
2021-11-22, 15:35
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rep0904
Hahah hur är Putin överlägsen??

Mest Botox?
Kortaste diktatorn?
I att förakta mänskliga rättigheter?
Take ur pick...
Citera
2021-11-22, 15:41
Medlem
USA bör göra en first strike mot ryssjävlarna.
Skicka 6000 nukes (spara 1000) till ryssland och skapa en glödande radioaktiv öken.
Ryssarna får iväg max 1/10 av sina nukes (700).
Hälften funkar inte såklart.
350 slår ner i USA.
Det får vi ta.
Citera
2021-11-22, 15:42
Medlem
Detta är ordkrig ännu, jag tror inte på ett riktigt krig eftersom ingen part kommer att kunna vinna kriget utan oerhörd förstörelse.

Men jag tror att vi är på väg mot en förändring. Det håller inte längre att USA expanderar sin intressesfär när USA i själva verket är alltmer försvagat.

Det som vore önskvärt är att EU blir mer självständigt och minskar på sin ryssrädsla och börjar idka handel igen. Att Ryssland använder sitt inflytande för att uppnå mer fred och stabilitet.

Jag skulle också gärna se att Kina faktiskt får tillbaka sina öar utanför sin kust.

Samt att hela världen kommer överens om att det inte är en bra lösning att flytta på miljarder människor. Man måste lösa det på ett annat sätt. Kanske genom barnbegränsning eftersom de flesta problemet helt klart hör ihop med överbefolkning.

Sedan får vi se hur det går.
Citera
2021-11-22, 15:43
Medlem
yidarmy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur

Hur menar du att Ryssland äts upp utav Kina? Det är väldigt mycket som tvärtom talar för att dem har ingått en slags allians för att tillsammans bryta ned USA som en världsledande nation och västvärlden i sin nuvarande form.

Att de har ambitioner att rita om hela världskartan till deras fördel är ju ingen hemlighet - även om jag inte tror att det kommer ske genom några väpnade konflikter.
Citera
2021-11-22, 15:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
NATO är svagt och splittrat. I princip alla medlemsländer styrs av rödgröna fjollregeringar. USA styrs av senildement gammal stolle. Putin skulle ha en hyfsad chans att besegra NATO i dagsläget. Erdogan kommer troligtvis att slå en kil i ryggen på NATO i en sån situation också.
Citera
2021-11-22, 15:49
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vilken sida tror du är överlägsen?
Citat:
Tja det visade sig visst i bla Vietnam och Afghanistan att etnocentrerade nationalstater satte multikultiUSA på pottan.

Ryssland är starkt och starkt etnonationalistiskt under Putin. En faktor att räkna med.
Citat:
How Putin Created the Russian National State

https://www.unz.com/akarlin/russias-nationalist-turn/

Citat:
Russian President Vladimir Putin says that liberalism has “outlived its purpose” and that multiculturalism is “no longer tenable”.

https://www.theburningplatform.com/2019/06/28/putin-says-multiculturalism-is-no-longer-tenable/
Senast redigerad av CharlieMartel 2021-11-22 kl. 15:51.
Citera
2021-11-22, 15:51
Medlem
severustheemperors avatar
Kalla kriget är över sedan 30 år. Nato är irelevant. Har spelat ut sin roll.

Gäller att fiska efter pengar för att överleva.....................
Statskuppen mot det tidigare demokratiska Ukraina är ett gott
exempel. De hade ej ens haft ett inbördeskrig, om det inte varit för
Sionisterna och det militärindustriella komplexet..... EU är genomkorrupt.

Ryssland är noll hot mot resten av Europa, om det ej blir intryckta,
i ett hörn...... De är R. som sitter på naturresurserna, inte tvärt om..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in