2021-11-22, 13:17
Medlem
CharlieMartels avatar
Jag brukar aldrig överdriva men nu verkar det riktigt jävla allvarligt. Nato har onödigt petat på den ryska björnen med en käpp

Hur bör väst agera för att stoppa den ökande oundvikligheten som Diesen uttrycker det?

Kan det vara så att Putin faktiskt hellre ser ett krig nu när man är överlägsen? Han oroar sig för västs upptrappning i Polen etc

Andra tankar om hur man politiskt kan gjuta olja på vågorna?

Citat:
Putin sends terrifying warning after Nato 'cross red lines' – 'war becoming inevitable

our concerns and precautions about NATO’s expansion to the east were absolutely ignored.”

Norwegian military analyst has warned war between Russia……. is becoming “increasingly unavoidable” (Diesen)

https://www.express.co.uk/news/world/1525077/vladimir-putin-news-russia-nato-ukraine-black-sea-joe-biden-update
Citera
2021-11-22, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Jag brukar aldrig överdriva men nu verkar det riktigt jävla allvarligt. Nato har onödigt petat på den ryska björnen med en käpp

Hur bör väst agera för att stoppa den ökande oundvikligheten som Diesen uttrycker det?

Kan det vara så att Putin faktiskt hellre ser ett krig nu när man är överlägsen? Han oroar sig för västs upptrappning i Polen etc

Andra tankar om hur man politiskt kan gjuta olja på vågorna?

https://www.express.co.uk/news/world/1525077/vladimir-putin-news-russia-nato-ukraine-black-sea-joe-biden-update
Det av mig fetade: Vilken sida tror du är överlägsen?

Nu förväntar jag mig inte något vederhäftigt svar av en så
pass väldokumenterad knäppgök som du men försök att prestera ett svar som åtminstone förefaller normalbegåvat.
Citera
2021-11-22, 13:24
Medlem
Softers avatar
Jag skulle vilja höra ett betryggande tal av Löfven där han säger att krig är oacceptabelt.
Citera
2021-11-22, 13:25
Medlem
Nej det kommer inte bli krig. Ryssland vet att de inte har en chans men samtidigt att usa aldrig skulle riskera krig så Putin kan gläffsa bäst han vill.
Citera
2021-11-22, 14:34
Moderator
Ancistruss avatar
Ett krig mellan NATO och Ryssland skulle medföra att det regnar ner några tusen atombomber från himlen, vilket ingen kan vinna och det förstår naturligtvis även Putin. Så nä, något krig kommer det inte bli.

Putin passar nog bara på att vädra sitt missnöje. Och detta kanske är en strategiskt lämplig tidpunkt? Biden är virrig och dessutom är det oroligt mellan Kina och USA m.fl. Kanske kan han vinna något på det, antingen ökat internationellt anseende eller åtminstone ökat internt stöd i Ryssland.
Citera
2021-11-22, 14:36
Medlem
Hahah hur är Putin överlägsen??
Citera
2021-11-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ett krig mellan NATO och Ryssland skulle medföra att det regnar ner några tusen atombomber från himlen, vilket ingen kan vinna och det förstår naturligtvis även Putin. Så nä, något krig kommer det inte bli.

Putin passar nog bara på att vädra sitt missnöje. Och detta kanske är en strategiskt lämplig tidpunkt? Biden är virrig och dessutom är det oroligt mellan Kina och USA m.fl. Kanske kan han vinna något på det, antingen ökat internationellt anseende eller åtminstone ökat internt stöd i Ryssland.
NEJ precis. MAD är en faktor att räkna med i såna här stolleprov.
Citera
2021-11-22, 14:39
Medlem
Jaha. Putin säger ungefär detsamma som han sagt de senaste 20 åren, så nu gör "Rysslandsexperterna" samma analys som de gjort de senaste 20 åren, dvs att om ca 5 minuter blir vi anfallna av det ondsinta imperiet i öster.

Och det finns alltid lika gott om idioter som går på det.
Citera
2021-11-22, 15:02
Medlem
Bara-Robins avatar
Kan vi som är NATO(kom igen...) kanske backa ett par steg då? Det är inte superviktigt för mig att ha en missil på gräsplätten där borta så undviker gärna världskrig om det. Vi kan väl strunta i att göra någon med en knapp stressad och orolig i onödan? Putin är inte direkt något problem i min värld och det får gärna fortsätta så.
Citera
2021-11-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
NEJ precis. MAD är en faktor att räkna med i såna här stolleprov.

Visserligen, men proxykrig förekom tätt under kalla kriget, varför skulle de inte kunna göra det nu? Ingen sida önskar en snabb upptrappning till fullskaligt krig och absolut inte kärnvapen.
Folks bild av krig är fullkomligt förstörd efter totalkrigens världskrig.

Krig idag är en lek i ord och handling; man tar ett steg här, säger en sak där, flyttar en enhet där och avvaktar reaktionerna, sedan repetera.
Vad är målet med en krigshandling, tror du?
Citera
2021-11-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel

Nej, Ryssland vill inte ha krig, men har för avsikt att upprätthålla en hög spänning kring Ukraina för att trötta ut USA och Nato militär-ekonomiskt och politiskt.

West Taking Russia's 'Red Lines' Too Superficial

Putin Restates Red Lines. 2nd Biden-Putin Summit. Lavrov Slams European 'Duplicity' over Ukraine
Citera
2021-11-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Visserligen, men proxykrig förekom tätt under kalla kriget, varför skulle de inte kunna göra det nu? Ingen sida önskar en snabb upptrappning till fullskaligt krig och absolut inte kärnvapen.
Folks bild av krig är dullkomligt förstörd efter totalkrigens världskrig.

Krig idag är en lek i ord och handling; man tar ett steg här, säger en sak där, flyttar en enhet där och avvaktar reaktionerna, sedan repetera.
Vad är målet med en krigshandling, tror du?
Det tror jag kan ha flera olika målsättningar.

Det jag svarade på, däremot, var en öppnen konflikt mellan NATO och Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in