Har jag gjort rätt? Jag tror det...
Samt lite frågor...
Min enda erfarenhet av Bitcoin har varit för länge sen när jag skulle köpa ketamin på Flugsvamp, då jag växlade in några hundra o jag angav den adress jag hade fått på Flugsvamp till Safello, o det funkade bra o jag kunde handla (men bara på Flugsvamp). Men det ledde till att jag blev avstängd från Safello. Jag har inte haft nått med Bitcoin att göra sen dess.
Men nu tänkte jag vara lite seriös o småspara/investera i kryptovalutor. Så jag har nu gjort mitt första försök. Jag vill ju veta hur man gör så jag tänkte börja med en hundring, eller egentligen €10.
Jag började med att skapa en wallet (valde Electrum, då det fanns till både telefon o Linux) i min mobil samt i min dator. Sparar mina hemliga ord, på dubbla kopior samt skriver ut dom (som det står tidigare). Samma ord (för det är ju en gemensam wallet) på både datorn o telefonen.
Sen valde jag
https://www.coinbase.com/ att växla på (jag var ju avstängd från Safello), jag registrerade mig, legitimerade mig med körkortet, betalade med mitt VISA-kort, vilket gick förvånansvärt fort.
Sen valde jag att jag vill köpa för €10. Det drogs 102,29 kr från mitt konto (på Nordea) o jag fick Bitoinen (0,1657 mBTC) på mitt konto hos Coinbase, eller har jag förstått det rätt så?
Men jag vill ha det på mitt konto hemma, så jag förde över allt från Coinbase till adressen jag hade i min Electrum i datorn. O så hade jag det i datorn.
O sen kollade jag i telefonen, o där stod det också att jag hade de 0,1657 mBTC. Så nu har jag väl det i min egen "bank" på både datorn o telefonen, vilken kräver då mitt lösenord för att logga in? Är de synkroniserade på nått sätt?
Så allt verkar ha gått smidigt...

Eller är det nått fel?
Så, om jag tappar min dator o telefon, kan jag då "återskapa" mina coins, som jag hade i min Electrum-wallet med hjälp av endast orden? Eller måste man alltid ta backup på nån fil?
Coinbase tar väl en avgift för att växla, hur mycket kan det ha varit av 100 kr, o finns det bättre sätt att köpa?
Är det nån avgift när man handlar med, eller för över sina Bitcoins? Som t.ex när jag förde över det från Coinbase till min Electrum-wallet? Eller ska betala en kompis med dom?
Om man vill t.ex daytrada med kryptovalutor, är det hög avgift för att t.ex växla Bitcoin till Etherium o gör man det på t.ex Coinbase? Men då måste man väl föra över coinsen till sitt konto på Coinbase?
En bonusfråga... Är Dogecoins värt nått? Jag hade 50 st (fick här:
(FB) Skänker Dogecoins ). Då visste man ju knappt vad det var, men bara det är gratis? Jag antar att man då måste ha nått liknande Electrum men för Dogecoins? Jag vet att jag installerade nått sånt o jag har sökt igenom mina backupper efter "Dogecoin", men de är sannolikt förlorade. Ska man bli jätteledsen för det (o för användaren miljonen991, som skänkte bort dom)?
En fråga till...
Det är så att jag minar Picoins, det var en kompis som tyckte jag skulle göra det på hans referallänk, så nu har jag över 200 sådana. Kan de bli värda nått i framtiden?
https://minepi.com/ De går inte att handla med ännu, bara mina.