2021-11-12, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
FTX tror jag har så rimlig avgifter du nu kan få med korttransaktion

When making purchases via credit card, additional fees may be charged by your bank (not FTX or Circle).
Known fees are:
Foreign transaction fees: the exact amount varies by bank, but these are typically around 3 %
Cash advance fees: these should be rare. The exact amount varies by bank, but these are typically around 3 %, sometimes with a 10 US$ minimum.
If charged, these will appear as a separate line item on your card statement. Known banks charging these fees are: Bank of America, Citizens Bank, PNC, and US Bank.

Coinbase och Kraken har liknande tror jag.
Vill du få ner avgifterna kör långsamma SEPA, men om du missar 10% uppgång pga detta så är det att ha eldat för kråkorna.

Safello har någon drive med 50% rabatt på avgifterna fram till 21 september. Vet inte vad det betyder i praktiken.
(FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

Instant SEPA tar ca 2-30 min beroende på exchange. Detta har Revolut, inte svenska banker.
Citera
2021-11-12, 08:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Instant SEPA tar ca 2-30 min beroende på exchange. Detta har Revolut, inte svenska banker.
Ok, är något nytt för mig. Tillkommer det kostnader jämfört med långsamma SEPA?
Citera
2021-11-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ok, är något nytt för mig. Tillkommer det kostnader jämfört med långsamma SEPA?

Nej, samma. Men båda parter måste ha Instant SEPA, vilket jag tror de flesta exchanges har.

https://www.revolut.com/sv-SE/help/genomfora-betalningar/skicka-pengar-till-ett-bankkonto/vad-ar-sepa-direkt
Senast redigerad av david-taxi 2021-11-12 kl. 15:24.
Citera
2021-11-17, 20:08
Medlem
Muppetys avatar
Har jag gjort rätt? Jag tror det...
Samt lite frågor...

Min enda erfarenhet av Bitcoin har varit för länge sen när jag skulle köpa ketamin på Flugsvamp, då jag växlade in några hundra o jag angav den adress jag hade fått på Flugsvamp till Safello, o det funkade bra o jag kunde handla (men bara på Flugsvamp). Men det ledde till att jag blev avstängd från Safello. Jag har inte haft nått med Bitcoin att göra sen dess.

Men nu tänkte jag vara lite seriös o småspara/investera i kryptovalutor. Så jag har nu gjort mitt första försök. Jag vill ju veta hur man gör så jag tänkte börja med en hundring, eller egentligen €10.

Jag började med att skapa en wallet (valde Electrum, då det fanns till både telefon o Linux) i min mobil samt i min dator. Sparar mina hemliga ord, på dubbla kopior samt skriver ut dom (som det står tidigare). Samma ord (för det är ju en gemensam wallet) på både datorn o telefonen.

Sen valde jag https://www.coinbase.com/ att växla på (jag var ju avstängd från Safello), jag registrerade mig, legitimerade mig med körkortet, betalade med mitt VISA-kort, vilket gick förvånansvärt fort.

Sen valde jag att jag vill köpa för €10. Det drogs 102,29 kr från mitt konto (på Nordea) o jag fick Bitoinen (0,1657 mBTC) på mitt konto hos Coinbase, eller har jag förstått det rätt så?

Men jag vill ha det på mitt konto hemma, så jag förde över allt från Coinbase till adressen jag hade i min Electrum i datorn. O så hade jag det i datorn.

O sen kollade jag i telefonen, o där stod det också att jag hade de 0,1657 mBTC. Så nu har jag väl det i min egen "bank" på både datorn o telefonen, vilken kräver då mitt lösenord för att logga in? Är de synkroniserade på nått sätt?

Så allt verkar ha gått smidigt... Eller är det nått fel?

Så, om jag tappar min dator o telefon, kan jag då "återskapa" mina coins, som jag hade i min Electrum-wallet med hjälp av endast orden? Eller måste man alltid ta backup på nån fil?

Coinbase tar väl en avgift för att växla, hur mycket kan det ha varit av 100 kr, o finns det bättre sätt att köpa?

Är det nån avgift när man handlar med, eller för över sina Bitcoins? Som t.ex när jag förde över det från Coinbase till min Electrum-wallet? Eller ska betala en kompis med dom?

Om man vill t.ex daytrada med kryptovalutor, är det hög avgift för att t.ex växla Bitcoin till Etherium o gör man det på t.ex Coinbase? Men då måste man väl föra över coinsen till sitt konto på Coinbase?

En bonusfråga... Är Dogecoins värt nått? Jag hade 50 st (fick här: (FB) Skänker Dogecoins ). Då visste man ju knappt vad det var, men bara det är gratis? Jag antar att man då måste ha nått liknande Electrum men för Dogecoins? Jag vet att jag installerade nått sånt o jag har sökt igenom mina backupper efter "Dogecoin", men de är sannolikt förlorade. Ska man bli jätteledsen för det (o för användaren miljonen991, som skänkte bort dom)?

En fråga till...
Det är så att jag minar Picoins, det var en kompis som tyckte jag skulle göra det på hans referallänk, så nu har jag över 200 sådana. Kan de bli värda nått i framtiden? https://minepi.com/ De går inte att handla med ännu, bara mina.
Senast redigerad av Muppety 2021-11-17 kl. 20:10.
Citera
2021-11-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Har jag gjort rätt? Jag tror det...
Samt lite frågor...

Min enda erfarenhet av Bitcoin har varit för länge sen när jag skulle köpa ketamin på Flugsvamp, då jag växlade in några hundra o jag angav den adress jag hade fått på Flugsvamp till Safello, o det funkade bra o jag kunde handla (men bara på Flugsvamp). Men det ledde till att jag blev avstängd från Safello. Jag har inte haft nått med Bitcoin att göra sen dess.

Men nu tänkte jag vara lite seriös o småspara/investera i kryptovalutor. Så jag har nu gjort mitt första försök. Jag vill ju veta hur man gör så jag tänkte börja med en hundring, eller egentligen €10.

Jag började med att skapa en wallet (valde Electrum, då det fanns till både telefon o Linux) i min mobil samt i min dator. Sparar mina hemliga ord, på dubbla kopior samt skriver ut dom (som det står tidigare). Samma ord (för det är ju en gemensam wallet) på både datorn o telefonen.

Sen valde jag https://www.coinbase.com/ att växla på (jag var ju avstängd från Safello), jag registrerade mig, legitimerade mig med körkortet, betalade med mitt VISA-kort, vilket gick förvånansvärt fort.

Sen valde jag att jag vill köpa för €10. Det drogs 102,29 kr från mitt konto (på Nordea) o jag fick Bitoinen (0,1657 mBTC) på mitt konto hos Coinbase, eller har jag förstått det rätt så?

Men jag vill ha det på mitt konto hemma, så jag förde över allt från Coinbase till adressen jag hade i min Electrum i datorn. O så hade jag det i datorn.

O sen kollade jag i telefonen, o där stod det också att jag hade de 0,1657 mBTC. Så nu har jag väl det i min egen "bank" på både datorn o telefonen, vilken kräver då mitt lösenord för att logga in? Är de synkroniserade på nått sätt?

Så allt verkar ha gått smidigt... Eller är det nått fel?

Så, om jag tappar min dator o telefon, kan jag då "återskapa" mina coins, som jag hade i min Electrum-wallet med hjälp av endast orden? Eller måste man alltid ta backup på nån fil?

Coinbase tar väl en avgift för att växla, hur mycket kan det ha varit av 100 kr, o finns det bättre sätt att köpa?

Är det nån avgift när man handlar med, eller för över sina Bitcoins? Som t.ex när jag förde över det från Coinbase till min Electrum-wallet? Eller ska betala en kompis med dom?

Om man vill t.ex daytrada med kryptovalutor, är det hög avgift för att t.ex växla Bitcoin till Etherium o gör man det på t.ex Coinbase? Men då måste man väl föra över coinsen till sitt konto på Coinbase?

En bonusfråga... Är Dogecoins värt nått? Jag hade 50 st (fick här: (FB) Skänker Dogecoins ). Då visste man ju knappt vad det var, men bara det är gratis? Jag antar att man då måste ha nått liknande Electrum men för Dogecoins? Jag vet att jag installerade nått sånt o jag har sökt igenom mina backupper efter "Dogecoin", men de är sannolikt förlorade. Ska man bli jätteledsen för det (o för användaren miljonen991, som skänkte bort dom)?

En fråga till...
Det är så att jag minar Picoins, det var en kompis som tyckte jag skulle göra det på hans referallänk, så nu har jag över 200 sådana. Kan de bli värda nått i framtiden? https://minepi.com/ De går inte att handla med ännu, bara mina.

Om du har skapat en extern wallet utanför exchange på mobilen eller på datorn så det enda du behöver skriva ner på papper är din seed phrase (12 eller 24 orden). Det räcker för att återställa alla coins som du har i din wallet. Din seed phrase återskapar alla wallets kopplade till den. Istället för att behöva göra backup av varje privat nyckel för varje kryptovaluta så samlas alla privata nycklar till en seed phrase. Dessutom lättare att skriva upp än en lång privat nyckel.

Gå till coinmarketcap.com för att se vad DOGE är värt idag. Om du inte hittar din wallet med din DOGE så kommer du förmodligen aldrig se dom igen.

Vad värdet för Pi kommer bli i framtiden är omöjligt att svara på. Det återstår att se. Kanske blir det helt misslyckat eller så får du ut nått av det.

Skicka PM så kan jag hjälpa dig mer om du vill. Jag kan ge dig tips på hur du kan köpa krypto på ett smidigare och billigare sätt. Speciellt när du köper för så små summor så kommer avgifterna äta upp så stor del av det du köper för annars.
Citera
2021-11-19, 16:30
Medlem
hazenectars avatar
Behöver lite vägledning ifrån forumets samlade expertis avseende större överföringar till kryptobörser.
Har för närvarande ett relativt stort innehav Bitcoin och kryptocertifikat på Avanza vars värde jag vill flytta till blockkedjan.

Jag har insett att eftersom jag ändå har för avsikt att hålla mitt innehav i 6-10 år (eller för resten av mitt liv) så finns det ingen anledning att hålla ett certifikat med både motpartsrisk och som kostar 3% årligen i avgifter och schablonskatt.

Tanken är att jag med hjälp av inlånat kapital gradvis ska flytta över innehavet och när jag väl har köpt riktiga Bitcoin motsvarande värdet på mitt innehav på Avanza är tanken att flytta bittarna till en ledger för att undvika riskerna som är förenade med att förvara krypto på kryptobörserna.

Har nyligen öppnat ett konto på revolut eftersom jag har förstått att deras tjänster fungerar bra, nu behöver jag bara lite rekomendationer avseende vilka börser som fungerar bäst i sammanhanget så att jag kan gå vidare med att öppna konton.

Alla tips och råd är välkomna!

Tack på förhand

//Haze
Citera
2021-11-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Behöver lite vägledning ifrån forumets samlade expertis avseende större överföringar till kryptobörser.
Har för närvarande ett relativt stort innehav Bitcoin och kryptocertifikat på Avanza vars värde jag vill flytta till blockkedjan.

Jag har insett att eftersom jag ändå har för avsikt att hålla mitt innehav i 6-10 år (eller för resten av mitt liv) så finns det ingen anledning att hålla ett certifikat med både motpartsrisk och som kostar 3% årligen i avgifter och schablonskatt.

Tanken är att jag med hjälp av inlånat kapital gradvis ska flytta över innehavet och när jag väl har köpt riktiga Bitcoin motsvarande värdet på mitt innehav på Avanza är tanken att flytta bittarna till en ledger för att undvika riskerna som är förenade med att förvara krypto på kryptobörserna.

Har nyligen öppnat ett konto på revolut eftersom jag har förstått att deras tjänster fungerar bra, nu behöver jag bara lite rekomendationer avseende vilka börser som fungerar bäst i sammanhanget så att jag kan gå vidare med att öppna konton.

Alla tips och råd är välkomna!

Tack på förhand

//Haze

Vet inte hur Revolut har det med Binance men vet ju att en stor del svenska banker helt förbjuder insättningar där.

Har själv både Coinbase och Kraken konto och båda dom var det då inga problem att registrera sig och KYCa för att få upp limits. Coinbase var dock rätt längesen jag gjorde konto och KYCade hos men Kraken gjordes i våras och gick extremt snabbt och smidigt, utöver det så gick det fort och bra att ta ut pengar därifrån till min bank.

Sen att tänka på när du väl ska köpa dina BTC är att göra det genom Coinbase Pro/Kraken Pro så du slipper deras feta fees på deras "casual" sidor Coinbase och Kraken.
Citera
2021-11-19, 19:02
Medlem
Leastons avatar
Coinbase har sitt Coinbase vault som känns som ett av de säkraste ställena om du skall ha det online.
Dom är dessutom reglerade i USA vilket känns tryggt. Kraken, Gemeni och Bitstamp tror jag också är reglerade i USA och dessutom gamla "trygga" drakar.

Men överväg typ Celsius så får du typ 6% ränta på ditt Bitcoin innehav. Det blir rätt mycket, samtidigt som Bitcoin snittar 150-200% varje år.
Citera
2021-11-21, 19:13
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Vet inte hur Revolut har det med Binance men vet ju att en stor del svenska banker helt förbjuder insättningar där.

Har själv både Coinbase och Kraken konto och båda dom var det då inga problem att registrera sig och KYCa för att få upp limits. Coinbase var dock rätt längesen jag gjorde konto och KYCade hos men Kraken gjordes i våras och gick extremt snabbt och smidigt, utöver det så gick det fort och bra att ta ut pengar därifrån till min bank.

Sen att tänka på när du väl ska köpa dina BTC är att göra det genom Coinbase Pro/Kraken Pro så du slipper deras feta fees på deras "casual" sidor Coinbase och Kraken.

Tack för svaret KingKerry! Har luskat lite i det här med hur svenska banker ställer sig till överföringar till kryptobörser sedan tidigare och har öppnat ett konto hos Handelsbanken som säger sig godkänna den typen av överföringar så länge pengarnas ursprung kan redovisas.
Dom andra bankerna jag pratade med som förövrigr nekade mig att göra vad jag vill med mina egna tillgångar är en del i vad som övertygade mig om att det trots allt är stor skillnad mellan att ha exponering mot Bitcoin och andra kryptovalutor genom ett certifikat och att äga en del av blockkedjan personligen. Det senare kan ju aldrig konfiskeras av myndigheter eller av bankväsendet.
Ska undersöka Coinbase pro och Kraken pro imorgon, ser såklart gärna att avgifterna för att flytta värdet blir så låga som möjligt i slutändan. Vet du alls om Coinbase/kraken Pro har några gränser avseende storleken på överföringar..?

Citat:
Coinbase har sitt Coinbase vault som känns som ett av de säkraste ställena om du skall ha det online.
Dom är dessutom reglerade i USA vilket känns tryggt. Kraken, Gemeni och Bitstamp tror jag också är reglerade i USA och dessutom gamla "trygga" drakar.

Men överväg typ Celsius så får du typ 6% ränta på ditt Bitcoin innehav. Det blir rätt mycket, samtidigt som Bitcoin snittar 150-200% varje år.

Tack även för ditt svar Leaston. Ja det kanske också skulle kunna vara ett alternativ att hitta en onlinelösning för slutgiltig förvaring? Ska undersöka även detta närmare under morgondagen.

6% ränta låter också lockande mot bakgrunden att jag vill hodla i många år framöver.
Vill minnas att jag även har hört/läst att en del kryptobörser erbjuder fiatlån med Bitcoin som säkerhet, då skulle man ju kanske kunna pynta in även den summan i Bitcoin/krypto och på så vis öka på innehavet om man verkligen tror på narrativet kring vart Bitcoin är på väg prismässigt..?
Citera
2021-11-21, 21:30
Medlem
Var upplever ni att det är lägst transaktionsavgifter, både flat och procentuella? Var handlar ni?

Citera mig gärna, tack!
Citera
2021-11-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Var upplever ni att det är lägst transaktionsavgifter, både flat och procentuella? Var handlar ni?

Citera mig gärna, tack!

Binance är störst, så de brukar ha lägst avgifter (taker/maker)

Både Binance och FTX har så man kan stakea deras egna token för lägre avgifter.
Googla *börsnamn* + trading fees så ser du och kan jämföra.

Dock är det lite klurigt att få in euro på binance. Coinbase Pro och Kraken Pro brukar va enklast imo.
Avgifterna tycker jag är så snarlika tycker jag. Brukar inte bry mig så mycket.

Crypto.com är annars poppis alternativ om man vill köpa/sälja smidigt i telefon.
Citera
2021-11-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Binance är störst, så de brukar ha lägst avgifter (taker/maker)

Både Binance och FTX har så man kan stakea deras egna token för lägre avgifter.
Googla *börsnamn* + trading fees så ser du och kan jämföra.

Dock är det lite klurigt att få in euro på binance. Coinbase Pro och Kraken Pro brukar va enklast imo.
Avgifterna tycker jag är så snarlika tycker jag. Brukar inte bry mig så mycket.

Crypto.com är annars poppis alternativ om man vill köpa/sälja smidigt i telefon.

Tack för info! Minns inte vilken, men senast jag kollade hade en aktör runt 2,5% i avgift, vilket jag tycker är mycket. Men jag ska kolla in de du nämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in