2021-11-21, 14:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, om vi hade det och samtidigt hade ett effektivt vaccin för att förhindra det så skulle sådana åtgärder kunna vara motiverat.
I dagsläget har vi inget av det.

Vaccinet är inte så dåligt som du vill framställa det, men visst ett steriliserande vaccin hade varit bättre - men det är ingen som påstått det från första början. Snarare var vaccinen bättre än vi vågat hoppas på.
Citera
2021-11-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jo, men får det slut på pandemin? Andra länder har redan testat helt drakoniska lockdowns (för alla), och andra länder har testat 100% vaccintäckning. Och det har bevisligen inte gjort någon som helst skillnad.

Det är för lite, för sent. Smittan fick etablera sig globalt, och verkningslösa åtgärder som lockdowns och tvångsvaccinering är bara statsterror som passar fint in i sedan länge kända "konspirationsteorier".

(Även om jag personligen trivs bäst med att hålla avstånd och undvika smitta.)
Pandemin tar aldrig slut, varför skulle den göra det? Influensa är en ständigt pågående pandemi och tydligen har vi lärt oss hantera den på ett vettigt sätt. Det får vi göra med den här, just nu, nya förkylning också.
Citera
2021-11-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratifierad
Novavax (NVX-CoV2373)

Så är detta framtaget för att vara mer effektivt mot delta mutationen än vad dom nuvarande verkar vara?
Citera
2021-11-21, 14:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så sergio agüero hade covid i början av februari i år och fick hjärtproblem i början av november.

När jag söker hittar jag inte en bekräftelse på att han var vaccinerad. Men sannolikheten att han är det är väl stor.

Som jag förstår det så har Barcelona vaccinerat 99,9% av alla sina spelare och personal.
https://www.football-espana.net/2021/09/12/barcelona-vaccinate-quickly-playing-staff

I detta klipp förstår jag inte något av vad han säger men tydligen så uppmanar sergio agüero alla över 12 år att vaccinera sig. Det kan ju hända att man spelar in ett sådant klipp och sedan inte själv vaccinerar sig, men det känns ju en smula osannolikt.

https://twitter.com/salutcat/status/1438582710004592642?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1438582710004592642%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Famericanfai th.com%2Fbarcelona-soccer-star-who-pushed-covid-vax-on-kids-collaps es-on-field-diagnosed-with-heart-disorder%2F

Kan ju hända att det är en kombination. Har han både vaccinerat sig och haft infektionen under samma år kanske det kan slå ännu hårdare mot hjärtat?

Det kan det vara. Det kan också vara slarv vid vaccineringen, att man ger blanka fan i att aspirera vilket jag personligen sett prov på och även hört från andra sjuksköterskor att de inte gör det. Varför skiter man i en så enkel åtgärd, det är en skandal!
Citera
2021-11-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vaccinet är inte så dåligt som du vill framställa det, men visst ett steriliserande vaccin hade varit bättre - men det är ingen som påstått det från första början. Snarare var vaccinen bättre än vi vågat hoppas på.

Effekten är mycket sämre än vad iaf jag hade hoppats på.
Så pass dålig att det tillsammans med att majoriteten inte har behov av vaccin för att ej belasta vården gör tvång till en ej motiverad åtgärd enligt mig.
Citera
2021-11-21, 14:44
Medlem
Citat:
Det kan det vara. Det kan också vara slarv vid vaccineringen, att man ger blanka fan i att aspirera vilket jag personligen sett prov på och även hört från andra sjuksköterskor att de inte gör det. Varför skiter man i en så enkel åtgärd, det är en skandal!

Är detta behov viktigare vid injicering av dessa vaccin en det normalt är för andra vaccin?
Citera
2021-11-21, 14:45
Medlem
Citat:
Så är detta framtaget för att vara mer effektivt mot delta mutationen än vad dom nuvarande verkar vara?

"6.6-fold higher Delta variant-specific response when compared to the Delta response observed with the primary vaccination series"

Citat:
Very high levels of functional antibodies to the Alpha (B.1.1.7), Beta (B.1.351) and Delta variants were induced by boosting with NVX-CoV2373, with a 6.6-fold higher Delta variant-specific response when compared to the Delta response observed with the primary vaccination series.

https://ir.novavax.com/2021-08-05-Novavax-Announces-COVID-19-Vaccine-Booster-Data-Demonstrating-Four-Fold-Increase-in-Neutr alizing-Antibody-Levels-Versus-Peak-Responses-After-Primary-Vaccination

Citat:
functional ACE-2 binding inhibition antibodies cross-reactive with the Delta (B.1.617.2) variant were more than 6-fold higher than the primary vaccination series
Novavax, Inc. announced preliminary data on August 5, 2021, demonstrating that functional ACE-2 binding inhibition antibodies cross-reactive with the Delta (B.1.617.2) variant were more than 6-fold higher than the primary vaccination series. And the analysis of sera from primary vaccination series also showed cross-reactive functional antibodies to Alpha, Beta, and Delta variants, all of which increased 6- to 10-fold with boost. The results come from an ongoing Phase 2 study in the U.S. and Australia. Select participants in the 5-microgram dose cohort received a 5-microgram booster dose 189 days after the initial two-dose regimen to examine the functional immune system response.

https://www.precisionvaccinations.com/vaccines/novavax-nuvaxovid-covid-19-vaccine
Senast redigerad av Stratifierad 2021-11-21 kl. 15:06.
Citera
2021-11-21, 14:45
Medlem
Flashsmashs avatar
Jag säger som Elon Musk:

https://youtube.com/shorts/JTDIBsLwPnU?feature=share
Citera
2021-11-21, 14:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Effekten är mycket sämre än vad iaf jag hade hoppats på.
Så pass dålig att det tillsammans med att majoriteten inte har behov av vaccin för att ej belasta vården gör tvång till en ej motiverad åtgärd enligt mig.

Då kanske felet ligger hos dig och dina högt ställda förväntningar? Jag gillar inte heller tvång, i en normalsituation, men situationen är allt annat än normal. MSB ger ut foldern "När krisen eller kriget kommer", inte en jävel läser den och alla, även MSB, stod med byxorna nere vid knävecken när pandemin sköljde över oss. Sen är det väl inte tvång per se i Sverige, att du inte kommer in på krogen är inte tvång, det gör du inte om du är dyngrak heller?
Citera
2021-11-21, 14:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så sergio agüero hade covid i början av februari i år och fick hjärtproblem i början av november.

När jag söker hittar jag inte en bekräftelse på att han var vaccinerad. Men sannolikheten att han är det är väl stor.

Som jag förstår det så har Barcelona vaccinerat 99,9% av alla sina spelare och personal.
https://www.football-espana.net/2021/09/12/barcelona-vaccinate-quickly-playing-staff

I detta klipp förstår jag inte något av vad han säger men tydligen så uppmanar sergio agüero alla över 12 år att vaccinera sig. Det kan ju hända att man spelar in ett sådant klipp och sedan inte själv vaccinerar sig, men det känns ju en smula osannolikt.

https://twitter.com/salutcat/status/1438582710004592642?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1438582710004592642%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Famericanfai th.com%2Fbarcelona-soccer-star-who-pushed-covid-vax-on-kids-collaps es-on-field-diagnosed-with-heart-disorder%2F

Kan ju hända att det är en kombination. Har han både vaccinerat sig och haft infektionen under samma år kanske det kan slå ännu hårdare mot hjärtat?

Så är det ju om man tar sig tid att söka på informationen istället för att skita ur sig sina stämplar som vissa gör i denna tråd.
Citera
2021-11-21, 14:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Är detta behov viktigare vid injicering av dessa vaccin en det normalt är för andra vaccin?

Jag skulle vilja påstå det. Jag skulle inte vilja ha mRNA-vaccin direkt i blodbanan då det är avsett för deltoideusmuskeln. När jag själv blev vaccinerad så uttryckte jag mig tydligt till sköterskan så vi var överens om förfarandet, jag övervakade även att det gjordes. Det kan ju kännas lite extra när de aspirerar men det känns ju att få en nål i armen också, hellre det än en hjärtmuskelinflammation eller något annat otrevligt. Det tar bara 1-2s extra, minimal insats och mindre risk för allvarlig komplikation.
Citera
2021-11-21, 15:01
Medlem
Citat:
Då kanske felet ligger hos dig och dina högt ställda förväntningar? Jag gillar inte heller tvång, i en normalsituation, men situationen är allt annat än normal. MSB ger ut foldern "När krisen eller kriget kommer", inte en jävel läser den och alla, även MSB, stod med byxorna nere vid knävecken när pandemin sköljde över oss. Sen är det väl inte tvång per se i Sverige, att du inte kommer in på krogen är inte tvång, det gör du inte om du är dyngrak heller?

Situation i Sverige är väl väldigt nära normalt i nuläget.
Dom flesta i samhället bryr sig inte ens om att det är pandemi längre.
Trycket på vården är lågt.
Vi är totalt ur synk (igen) med införande av regelbunden tvångsmedicinering.
Att man kan skrämma folk till att ge upp sina rättigheter med en broschyr som inte motsvarar verkligheten säger mest om inställning hos läsaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in