2021-11-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
ja men du kan vara lugn! det kommer att öka oavsett vilka åtgärder som införs.. slutar vi testa så sjunker det

Men fallen på IVA kommer öka lavinartat, om det fortsätter såhär blir det ingen rolig vinter.
Citera
2021-11-19, 15:32
Medlem
arbetets avatar
Antalet som drabbas av kroniskt bortfall eller störningar på smak- och luktsinnet ökar till oroande nivåer i USA:

Growing Public Health Concern of COVID-19 Chronic Olfactory Dysfunction
/.../COD [Chronic Olfactory Dysfunction] due to SARS-CoV-2 emerged in August 2020, 6 months after the pandemic began (Figure). There was a steady increase in the cumulative number of US individuals with COD through April 2021. Starting in May 2021, the analysis predicted a near exponential increase in the slope of the cumulative number of US individuals with COD through August. Based on intermediate estimates, the number of US individuals expected to develop COD by August 2021 was 712 268. Based on low estimates for each event, the number of US individuals who are expected to develop COD is 170 238, and based on the highest estimate, the number is 1 600 241.

/.../These data suggest an emerging public health concern of OD and the urgent need for research that focuses on treating COVID-19 COD.
https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/fullarticle/2786433?guestAccessKey=6c370061-4714-4661-8aff-4a3018110eab&utm_source=For_The_Media&utm_medium=r eferral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm _term=111821

För att understryka allvaret i detta är att det kan handla om neurologisk påverkan och att det är ett livskvalitésänkande handikapp för många som drabbas.
Citera
2021-11-19, 15:33
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Destå fler gånger du utsätts för hiv, destå starkare blir ditt immunförsvar?

(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
(FB) Vaccinet är "AIDS" på spruta

Du vägrar verkligen att ta till dig vetenskapliga artiklar........

Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Holy fuck...... Har du missat att spikproteinerna förstör T-cellerna!

Severe coronavirus disease 2019 (COVID-19) is characterized by pneumonia, lymphopenia, exhausted lymphocytes and a cytokine storm. In patients with severe COVID-19, but not in patients with mild disease, lymphopenia is a common feature, with drastically reduced numbers of CD4+ T cells, CD8+ T cells, B cells and natural killer (NK) cells1,2,3,4, as well as a reduced percentage of monocytes, eosinophils and basophils.
https://www.nature.com/articles/s41577-020-0308-3

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Artikeln behandlar cykotinstorm och det svåra inflammatoriska tillstånd som kan inträffa hos de svårast sjuka Covid-19 patienterna. Det innebär att immunförsvaret gör situationen värre för patienten, som riskerar att "drunkna innifrån".

Detta har, absolut inte, något att göra med de spike-protein som mRNA-vaccinerna får kroppen att producera, som, istället, får immunförsvaret att producera antikroppar emot SARS-COV2 spike-protein, och därmed SARS-COV2.

I vanlig ordning använder sig vissa sk. "debattörer" på flashback av vetenskapliga artiklar, som de inte alls förstår, för att försöka "bevisa" sin "grej". I detta fall, ovetenskapligt, vaccinmotstånd. Dessa sk. "debattörer skulle passa bättre in i början av 1800-talet, medeltiden eller rent av forntiden.

Nästan ingen här, inklusive mig själv, är viriolog, epidemiolog eller smittskyddsläkare. Men någon måtta får det väl vara på missuppfattningar och desinformation här! Bara för att snorungar, numera, har tillgång till ett obegränsat informationsflöde, så innebär det, inte, med nödvändighet, att de, egentligen, förstått mera eller blivit klokare sedan forntida dagar!

Läs en gång till.
Citera
2021-11-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Men fallen på IVA kommer öka lavinartat, om det fortsätter såhär blir det ingen rolig vinter.
ja! och det är inte så mycket man kan göra åt det
Citera
2021-11-19, 15:35
Medlem
Citat:
ja! och det är inte så mycket man kan göra åt det

Klart som fan man kan. Det behövs massa restriktioner nu.
Citera
2021-11-19, 15:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Lägg av. Nu ljuger du igen.

Du hänvisade till figur 13. Finns inget i figur 13 som visar att influensan dödar mer än runt 650 personer per år.

Du skrev att influensan årligen dödar 6000 personer. Ett jävla skitsnack är vad det är.

Det är inte skitsnack för att du inte förstår eller vill förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden/?pub=63511

Figur 13.

Resten får du söka upp i tråden.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Kontroll när till och med våra grundlagar glömts bort? Nejdå....

Våra makthavare lyckades sitta ganska lugnt i båten till en början. När Sverige hade höga dödstal och kunde användas som varnande exempel var det okej. Sedan under hösten 2020 när vi började öppna upp och hade bra siffror gick det inte längre. Så då,som nu,över en natt förändrades allt. Presskonferenserna förvandlades till teater, skräckpropagandan gjorde sitt intåg och restriktioner kom en efter en. Till och med vår opolitiske kung talade till folket om vilken katastrof den svenska strategin hade varit. Han jämförde då med Tyskland och framhöll deras diktatur som en framgång trots att Tyskland då hade sämre siffror än Sverige. Bara en vecka tidigare var allt lugnt och inte var det de svenska siffrorna som skenat. Samma hände den här hösten. Sverige har haft bra siffror sedan i somras . Senast jag såg efter låg vi på plats 54 över dödlighet och vi har haft underdödlighet sedan i februari. Allt fler jämförde Sverige med exempelvis baltstaterna som har gått full diktatur( exempel: https://mobile.twitter.com/gluboco/status/1446134032027176965
https://mobile.twitter.com/gluboco/status/1451714806721957891 ) och ändå hade höga siffror. Så får vi inte göra och nu lade sig dem svenska regeringen platt. Vakna...

Jag vet att du är för kontroll och emot cirka allt som ger glädje och njutning. Det säger mer om dig. Saken är den att vi inte bör peta i naturen för mycket. Det ser vi redan nu . NZ och Australien larmar om svårt sjuka bebisar och överfulla sjukhus(men inte till följd av covid, men jag antar att fulla sjukhus bara är ett problem om det handlar om covid), för bebisarna har inte fått träna sina immunförsvar. Till och med i Sverige larmas det om rs och liknande. Petar man i ett virus väg(särskilt ett milt sådant som covid) tvingas det att mutera. Vi ska byta patogener med varandra. Bara för att tekniken går framåt så gör inte vår biologi det.
Hjärntvättade Karens talar nu om "jag har rätt till en riskfri arbetsplats/mina barn har rätt till en riskfri skola". Men något sådant här aldrig funnits. Hela vår värld är full av patogener(även om få eller ingen tänkte på dem innan överheten sade åt dem) och vi riskerar dagligen våra liv. Det är så, get over it.

Men RS skenar ju. Och cancer(efter inställd vård, trots att sjukhusen inte gick under). Och det väntas bli en svår influensa- och kräksjukesäsong. Då ska vi väl ändå ha pass och om min farmor dör efter att du smittat henne med influensa(om hon sedan dör av eller med influensa är ju skitsamma...) Så här jag väl ändå rätt att kalla dig för mördare? Eller hur? För det finns väl ingen dubbelmoral här väl? Covid skenar för att vi letar efter den och använder tester som inte är adekvata. Och för att det är vinter och då skenar luftvägsvirus. Hade vi letar efter ett vanligt virus 2017 hade vi hittat en pandemi då med. Även han med lite kill i halsen hade räknats in då. Men aldrig tidigare har vi sökt en sjukdom så. Dessutom skenar inte smittan i Sverige som sagt. Inte ens regeringen och FHM kunde låtsas som det, utan fick istället skylla på läget i Europa. Come on...vakna.

Och återigen. Covid har en IFR på 0,15%(influensa har 0,16%). ALLT som makthavare har hållit för sanning har motbevisat, ibland till och med av dem själva. Varenda grej som vi har skämts med har varit en enda stor nothingburger. Nu senast den franska studien(som sällar sig till tidigare data och sunt förnuft) som visar att "long covid "(som ni använt som argument för restriktioner) är ...ingenting, det handlar om svid och bränn-kärringar. Som team foliehatt hela tiden sagt. Nästan alla dessa fall som hittas är något som ingen hade tänkt på eller brytt sig om 2017. Folk hade gått till jobbet och tränar ändå, några hade blivit lite sjukare och stannat hemma i några dagar/en vecka och en liten klick hade behövt uppsöka sjukvård och några hade dött. Utan att någon hade hispat för det. Men nu har Sjukdomen ett namn och då är det en annan sak. Trots att symptomen är de samma. Du talar för övrigt med en som haft "long influensa"(eller post viral syndrome som det hette innan pesten 2.0). Ingen brydde sig. Inte jag heller. Jag har även haft så svår influensa att jag blev medvetslös. Inget ståhej för det. Både influensa och RS är farligare för barn och sprids som löpsedlar i skolor och förskolor, men ingen har tidigare kommit på tanken att stänga dagis och kalla barn för mördare om de råkar snittabner gamle sjuke morfar. Undrar varför.... Vakna.

Jag vet att du är rädd för den här förkylningen. Helt i onödan. Jag har för mig att din dotter befinner sig i min åldersgrupp, dvs statistiskt löper hon lika stor risk att dö av solsting som att dö av covid.... Dessutom är det intressant att du tycker att hon är tryggare där(vilket du skrivit flertalet gånger) med högre smittotal och högre sjukvårdsbelastning. Det finns ingen som helst logik i det. Sedan ska man också komma ihåg att vi inte vet hur Tyskland räknar fall. Gör man som i USA och räknar alla inläggningar som coronafall även om patienten lagts in för annat, men råkat testa positivt eller testade positivt för flera veckor sedan.

Och jag är lite prepper-light och har varit sedan långt innan DenStoraSvartaJagMenarRödaDöden. Det är inte av rädsla för ett förkylningsvirus. Det är av rädsla för vad maktgalna politiker kan hitta på. Jag ska exempelvis snart ut och shoppa allt till julen. Ifall Vår Store Ledare får för sig(att lyda order) och gör som i USA där lastskepp med varor hålls utanför kusterna, det blir varubrist och sedan skylls det på ovaccinerade.

Det här är det tredje världskriget och freden kommer inte att komma genom lydnad.

Bra sammanfattat och ungefär samma åsikt som alla har som kan tänka själva i några extra steg.
Citera
Medlem
Citat:
Klart som fan man kan. Det behövs massa restriktioner nu.
blir inte bättre av det.. kolla anda länder som har hårda restriktioner och pass... Går ju bra för dem eller?
Citera
2021-11-19, 15:39
Medlem
Citat:
blir inte bättre av det.. kolla anda länder som har hårda restriktioner och pass... Går ju bra för dem eller?

Skulle det gått bättre för dem utan restriktioner och pass menar du?
Citera
2021-11-19, 15:40
Medlem
Citat:
Skulle det gått bättre för dem utan restriktioner och pass menar du?
säger bara bu eller bä , men det verker inte ha någon större effekt med restrikrioner
Citera
2021-11-19, 15:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Den kommer öka ännu mer om vi inte sätter in vaccinpass, lockdowns, obligatorisk munskyddsanvändning på offentliga platser etc.

Tvivlar på att det kommer att öka speciellt mycket i Sverige. Den hyfsade hybridimmuniteten hos befolkningen gör sitt jobb. Så smittskyddsåtgärder är ganska meningslösa för att få stopp på Delta-varianten av SARS-COV2 när den verkar i sin högsäsong. Däremot kan vaccinpasset få fler att vaccinera sig.

Om de inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion så minskar risken för svår sjukdom. Och har de redan har en SARS-COV2 infektion så ökar andelen av befolkningen som har hybridimmunitet.

Min hypotes är att detta är det enda som kan stoppa Delta-varianten av SARS-COV2. Det som talar för detta är Sveriges situation i jämförelse med omvärlden. Detta gäller både de länder med hög vaccinationstäckning men med liten, tidigare smittspridning och de länder som haft en hög smittspridningen under hösten men som har en låg vaccintäckning. Alltså, vare sig "naturlig" immunitet eller vaccination hjälper, ensamt, för att bromsa/,stoppa Delta-varianten av SARS-COV2. Men min hypotes förutsätter att vi hade en enorm smittspridning våren 2020, då vi testade så lite.

När det gäller dödsfall med/i Covid-19 så håller nu stora delar av omvärlden på att "hinna ikapp oss". Detta trots vacciner och bättre behandlingar. Detta kan vara ett tecken på att vi, trots sämre förutsättningar våren 2020, och en eventuell enorm dold smittspridning,"dry timber", och milda restriktioner, egentligen, lyckades hålla nere våra dödstal. Så rapporterar t.ex., nu, Norge högre dödstal per miljon invånare än vad vi gjorde under våren 2020.

Så, kanske, är restriktioner och nedstängningar helt värdelösa mot en så potent mutation som Delta-varianten. Kanske får Tegnell sin "revansch", fast ingen önskar omvärlden olycka.
Citera
2021-11-19, 15:44
Medlem
Citat:
säger bara bu eller bä , men det verker inte ha någon större effekt med restrikrioner

Länderna skulle drabbats ännu allvarligare utan restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in