2021-11-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tror du missar den enkla matematiken:

Ovaccinerade har större chans att ha Covid 19 och man måste ha Covid 19 för att smitta.

Om alla som besöker ett evenemang måste vara vaccinerad så betyder det att man har minimerat risken maximalt. Få är sjuka och de få som är sjuka har lägre chans att smitta andra då de andra är också vaccinerade.

Nej! Ovaxxade har inte större risk att ha covid.
Citera
2021-11-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag förstår att det kan finnas folk här som tror vi kan vaccinera bort detta.
Plus att landets värsta covid-19 hysteriker håller till här.
Men hur kan våra myndigheter som ska ha resurser och kunskap och sätta in åtgärder baserade på vetenskap också tro detta?

Och vilka har sagt det? Det jag hört sägas från Tegnell och co från en rad presskonferenser är att detta virus kommer finnas för mycket lång tid framåt - det är bara att lära sig leva med det. Helst på ett litet nytt sätt genom att ta hänsyn till varandra när man är sjuk och inte springa runt och smitta andra, vad det än må vara man är sjuk i. Vaccinerna är viktiga för att minska allvarlig sjukdom och död, samt minska belastning på sjukvården. De var väldigt tydliga med redan från början att vaccinerna påverkade sjukdomsgraden men var väldigt försiktiga med att uttala sig om det överhuvudtaget skulle påverka smittspridningen.
Citera
2021-11-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Nej! Ovaxxade har inte större risk att ha covid.

Jo - det är väldigt väl bevisat i diverse studier.
Citera
2021-11-19, 15:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Skenande smittspridning trots en drastisk minskning av testandet, behövs nog både vaccinpass och en eventuell lockdown - för ovaccinerade iallafall.

Drastisk minskning av testandet?
Är du efterbliven?
Testningen ökade förra veckan ditt mongo.
Andelen positiva var knappt högre.

Vad fan är det med folk?
Är ni inte läskunniga? Är det din assistent som skriver åt dig?
Citera
2021-11-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
ökar nog ändå ska du se...så du behöver inte nojja över att det skulle gå ner..

Den kommer öka ännu mer om vi inte sätter in vaccinpass, lockdowns, obligatorisk munskyddsanvändning på offentliga platser etc.
Citera
2021-11-19, 15:25
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vill fortfarande se en källa på det?

(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

(FB) Sars-Cov-2 förändrar dina gener

(FB) Ny studie: Man blir inte immun efter att ha haft Covid-19

(FB) Genombrottsinfektion efter vaccinering leder till långtidscovid
Senast redigerad av severustheemperor 2021-11-19 kl. 15:29.
Citera
2021-11-19, 15:26
Medlem
Nu när man pratar om att återinföra restriktioner varför pratar man inte om några enkla åtgärder man kan införa och som har effekt. Ta bort karensdagen. Förmodligen den enskilt viktigaste åtgärden som Sverige infört, och munskydd i kollektivtrafiken. Förmodligen mycket effektivare än vaccinpass. Mitt vaccinbevis går ut imorron.
Citera
2021-11-19, 15:29
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Incendio|

Jag vet att du är rädd för den här förkylningen. Helt i onödan. Jag har för mig att din dotter befinner sig i min åldersgrupp, dvs statistiskt löper hon lika stor risk att dö av solsting som att dö av covid.... Dessutom är det intressant att du tycker att hon är tryggare där(vilket du skrivit flertalet gånger) med högre smittotal och högre sjukvårdsbelastning. Det finns ingen som helst logik i det. Sedan ska man också komma ihåg att vi inte vet hur Tyskland räknar fall. Gör man som i USA och räknar alla inläggningar som coronafall även om patienten lagts in för annat, men råkat testa positivt eller testade positivt för flera veckor sedan.

[/QUOTE]

Hon är några år yngre än du.

Ja, det är kluvet detta. Först tyckte jag att det var tryggare att hon var på en plats där de hade mer koll på smittan. Om hon går på disco t.ex., så vet man att hon inte kommer att dansa tätt intill någon smittad kille, för man får inte komma in på nöjesställen i Bayern, om man inte BÅDE har bevis på att man är dubbelvaccinerad/alt. överlevare OCH har ett högst 24 timmar gammalt negativt test. Det är alltså dubbel säkerhet. Dessutom kan ingen komma in i Tyskland med någon ny, ovanlig virusvariant, för kommer man från ett sådant område måste man sitta i (bevakad) karantän i tio dagar.

Men nu de senaste dagarna när sjukhusen i Bayern har fyllts upp, och de har börjat triera och skicka patienter över alperna till Italien, så har jag blivit orolig ändå. Man kan ju råka ut för något annat också: en trafikolycka, en allvarlig matförgiftning, en terrorattack - det är bara två veckor sedan en muslim högg ner tre oskyldiga människor på ett tåg i Bayern. Och tänk om det inte finns någon kapacitet på sjukhusen då?!

Sedan vet jag inte varför du plötsligt tror att jag är laestadian eller kalvinist eller något..? Mycket märkligt.

EDIT: läste precis det här:

https://www.sueddeutsche.de/bayern/corona-bayern-aktuell-soeder-lockdown-ungeimpfte-1.5462482

Det är slut med diskoteken helt, de har beslutat i Bayerns landsregering idag att stänga alla klubbar, diskotek, julmarknader, allt sådant "onödigt". Ja, det var väl lika bra som det ser ut... Bayern har högsta infektionstalen av alla tyska bundesländer. Men många svenskar kommer att bli besvikna, som har bokat bussresor till julmarknaderna.
Senast redigerad av Merwinna 2021-11-19 kl. 15:35.
Citera
2021-11-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
https://www.forskning.se/2021/11/18/immunitet-corona#

De pratar om hybridimmunitet och hur det ska vara den bästa immuniteten och det stämmer säkert (gällande immuniteten då - inte hur det blir innan alla fått Covid 19).

Den beskrivs som att man först får Covid 19 och sedan vaccinerar man sig.

Finns det några uppgifter om studier där de testat det omvända förhållandet? Dvs att man först vaccinerar sig och sedan efter 6-8 månader får Covid 19. Påverkar det i vilken ordning man får hybridimmuniteten?
Citera
2021-11-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Drastisk minskning av testandet?
Är du efterbliven?
Testningen ökade förra veckan ditt mongo.
Andelen positiva var knappt högre.

Vad fan är det med folk?
Är ni inte läskunniga? Är det din assistent som skriver åt dig?

faktiskt håller jag med dig där...
Citera
2021-11-19, 15:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Sist jag kollade så vart det du som blev ägd när du inte ens kunde tolka Fhom data rätt angående influensans överdödlighet i Sverige.

Men som sagt, du (ni) har varken integriteten att ha fel överhuvudtaget utan fortsätter erat korståg mot alla som går emot eran ideologi.

Det år ju sådana som dig som fortsätter att sprida falska rykten för du har inget annat att komma med.

Samma anledningen varför vänstern har totalt kraschat i Sverige och varför det blir en borglig regering med SD till hösten.
Lägg av. Nu ljuger du igen.

Du hänvisade till figur 13. Finns inget i figur 13 som visar att influensan dödar mer än runt 650 personer per år.

Du skrev att influensan årligen dödar 6000 personer. Ett jävla skitsnack är vad det är.
Citera
2021-11-19, 15:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nu när man pratar om att återinföra restriktioner varför pratar man inte om några enkla åtgärder man kan införa och som har effekt. Ta bort karensdagen. Förmodligen den enskilt viktigaste åtgärden som Sverige infört, och munskydd i kollektivtrafiken. Förmodligen mycket effektivare än vaccinpass. Mitt vaccinbevis går ut imorron.

Då kan du beställa ett nytt. EU har inte beslutat om något utgångsdatum ännu, det som har sagts är att covidpassen MED TIDEN måste förnyas genom att man tar en tredje dos. Men inte än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in