Citat:
Ursprungligen postat av
Razz3l
Folkhälsomyndigheten öppnar nu dörren för att införa vaccinpass.
Man säger att i ett scenario, där framför allt ovaccinerade sprider smittan, är detta en åtgärd man kan komma att realisera.
Nu har vi tagit bort rekommendationen för vaccinerade att testa sig vid symtom. Statistiken kommer då att visa att det är ovaccinerade som är bärare och spridare av smittan.
Rent strategiskt är det solklart att man gör allt stegvis för att pressa alla ovaccinerade att vaccinera sig.
Är detta rätt väg att gå, göra livet så pass krångligt att man inser att vaccinering är lösningen att få leva ett normalt liv?
Kommer tilltron till staten att öka eller minska hos den stora gruppen som valt att inte vaccinera sig?
Länk till inslag:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/folkhälsomyndigheten-vaccinbevis-kan-bli-aktuellt/vi-AAQAyDs
Jag vill gärna se analysen som ligger til grund för detta.
Vi har 81.8% vaccinerade i Sverige och 14.7% ovaccinerade. I mellan finns dom med 1 dos.
Jag gissar att det är dom utan någon dos som "sprider smitta", 14.7%.
Jag gissar sen för att dom som är ovaccinerade umgås andra människor i lägre grad än dom vaccinerade, typ 50% mindre umgänge i dag.
Sen gissar man på 5 gånger mer smittspridning från dom 14.7% personerna.
Sista talet vi måste ha är hur bra effekt vaccinpasset får. Vi kan gissa på att 3% (ca 20% av dom ovaccinerade) av befolkningen vaccinerar sig grundat tvång och dom ovaccinerade isolerar sig ännu mer så dom går från att ha 50% mindre umgänge än vaccinerade till 70% mindre umgänge än vaccinerade.
Vad blir då effekten?
smittspridning före = 14.7% * 5 * 50% + (100% - 14.7%)*1 = 1.2205
smittspridning efter = (14.7%- 3%)*5*30% + (100% - 14.7% + 3%)*1 = 1.0585
reduktion av smittspridning = (1.2205 - 1.0585) / 1.2205 = 13%
Nu killgissar jag en massa, gör sjuka överslag, men vilka effekter förväntar sig EHM? Lite trivial-matematik pekar på massiv konstighet i deras agerande.
Dom måste förvänta sig sjukt ändrade beteenden i fall detta ska ge t.ex. 50% reducerad smittspridning. Det kommer inte hända, men förtroende för Staten försvinner.