2017-05-16, 14:47
Medlem
När jag läste i en annan tråd så har jag förstått
att en 5-årig flicka blev mördad i Norge av två
6-åriga pojkar 1994. Detta har gått mig helt förbi.

Det verkar inte heller finnas nån tråd här om
detta fall (förutom en som handlar om vad
mördarna gör idag).

Och på wikipedia så står det nästan ingenting
alls.

Är det nån som har nåt att bidraga med?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Siljefallet
Citera
2021-11-18, 08:57
Medlem
Brennpunkt har laget ny dokumentarserie om saken.
Citera
2021-11-18, 09:32
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Siljemordet i Norge

Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria

/Moderator
Citera
2021-11-18, 09:51
Medlem
På SVT play finns en dokumentär - Fallet Silje. Inte sett den dock
Citera
2021-11-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
På SVT play finns en dokumentär - Fallet Silje. Inte sett den dock
Det er samme som NRK Brennpunkt sin dokumentarserie.

Ekstremt at tre så små barn kan bli mistenkt, etter ett døgn. Spent på om det kommer frem nye bevis/opplysninger.
Citera
2021-11-18, 14:39
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Jeg er bare helt SJOKKERT etter å ha sett dokumentaren.
Dette er nesten en kopi av hva som skjedde i Kevin-fallet, stakkars gutter, foreldre og pårørende til Silje.

At politiet utsetter en 4-åring, en 5-åring og en 6-åring for sånn manipulasjon er bare helt forferdelig. At de forsøker å skjule dokumenter som viser at andre har vært på åstedet i det gjelde tidspunktet er intet mindre enn en politiskandale.
Og at kommunens psykolog/ansatte gjennom flere år utsetter guttene for overgrep i barnehagen, setter dem i fosterhjem m.m. Jeg har ikke ord.......

Håper virkelig at riksadvokaten begjærer gjenåpning av saken.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-drapet-i-akebakken/sesong/1
Citera
2021-11-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Dette er nesten en kopi av hva som skjedde i Kevin-fallet, stakkars gutter, foreldre og pårørende til Silje.

At politiet utsetter en 4-åring, en 5-åring og en 6-åring for sånn manipulasjon er bare helt forferdelig. At de forsøker å skjule dokumenter som viser at andre har vært på åstedet i det gjelde tidspunktet er intet mindre enn en politiskandale.
Og at kommunens psykolog/ansatte gjennom flere år utsetter guttene for overgrep i barnehagen, setter dem i fosterhjem m.m. Jeg har ikke ord.......

Det er omvendt. Svensk politi støttet seg på Silje-saken fra 1994 da de utredet Kevin-fallet, som skjedde i 1998.

Tragisk.

Så galt kan det bære av sted, når ukunnskapen får blomstre helt vilt og fritt.

Dette skjedde også i kjølvannet av Bjugn-saken. Det må ha vært mørk tider på 90-tallet i Norge.
Citera
2021-11-18, 20:55
Medlem
Ördögs avatar
I textversion:

Døgnet da barn ble til gjerningsmenn

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/barna-som-fikk-skylda-for-venninnens-dod-1.15721973
Citera
2021-11-18, 23:12
Medlem
5-åringen som beskrivs som hyperaktiv med adhd verkar ju vara raka motsatsen som vuxen. Är han medicinerad i dokumentärserien?
Citera
2021-11-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav

Nei det er ufattelig.

Og så kvalmende, i 4. og siste episoden, der kommunepsykologen ble intervjuet av engelskspråklige medier. Kvalmende tydelig at mannen nyter oppmerksomheten, og soler seg i den internasjonale interessen.

Hva slags motiv kan politiet ha hatt for å avslutte etterforskningen så raskt, og utrope barna som skyldige dagen etter at Silje ble funnet død? Nei, det er helt ubegripelig.

Nei, det er muligens alt for konspiratorisk av meg, og jeg husker egentlig alt for lite fra Bjugn-saken, men det lå muligens et skadeskutt og radbrukket såkalt Sosial-faglig, eller Barnevern-faglig, fagmiljø igjen i Trøndelag, etter frifinnelsen i Bjugn-saken 31. januar 1994. Et fagmiljø mer eller mindre stemplet som de tullingene de selv hadde bevist at de var.

Var det slik at disse tullingene nå skulle få en ny stor sak av internasjonal interesse, og fritt få lov å bruke disse "skyldige" barna i Silje-saken, til å gjenoppbygge sin faglige anerkjennelse og tillit? Bevise sin faglighet og dyktighet liksom?

Kanskje man burde lete etter nære og eller intime relasjoner mellom enkeltmennesker i politi og eller påtalemyndighet, og det radbrukne Helse- og sosialfaglige miljøet i Trondheim.

Eller er det bare tilfeldig feil. Som slår så uheldig ut.

Nei, jeg vet ikke.
Citera
2021-11-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
5-åringen som beskrivs som hyperaktiv med adhd verkar ju vara raka motsatsen som vuxen. Är han medicinerad i dokumentärserien?

Det virket som om han selv tror fullt og fast på at han var veldig hyperaktiv som barn. Han nevnte en episode der han skal ha kastet en stol fordi han ikke fikk boller. Han kan ha blitt fortalt veldig mye rart om seg selv, som ikke er sant. Og er preget av hendelsene under oppveksten.

Det er lett å tenke seg at det må ha vært direkte skadelig for barna, først å bli utsatt for den "tette faglige oppfølgingen" i barnehagen (som må ha opplevdes som mishandling og overgrep for uskyldige barn, som de mest sannsynlig er), for senere å tatt under omsorg av barnevernet.

Men du har helt rett. 5-åringen virket i dag, nå når han er i begynnelsen av 30-årene, veldig rolig, sindig og behersket.

Jeg har ingen anelse om han kunne ha vært medisinert under opptakene. Jeg tviler litt på det. Men vet ikke.

Edit

Guttungen kan ha hatt gode gener, eller andre beskyttende faktorer i miljøet rundt seg, slik at han har unngått varige skader etter oppveksten. Hatt flaks i uflaksen.
Senast redigerad av kornblomst 2021-11-19 kl. 00:22. Anledning: Edit
Citera
2021-11-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det virket som om han selv tror fullt og fast på at han var veldig hyperaktiv som barn. Han nevnte en episode der han skal ha kastet en stol fordi han ikke fikk boller. Han kan ha blitt fortalt veldig mye rart om seg selv, som ikke er sant. Og er preget av hendelsene under oppveksten.

Det er lett å tenke seg at det må ha vært direkte skadelig for barna, først å bli utsatt for den "tette faglige oppfølgingen" i barnehagen (som må ha opplevdes som mishandling og overgrep for uskyldige barn, som de mest sannsynlig er), for senere å tatt under omsorg av barnevernet.

Men du har helt rett. 5-åringen virket i dag, nå når han er i begynnelsen av 30-årene, veldig rolig, sindig og behersket.

Jeg har ingen anelse om han kunne ha vært medisinert under opptakene. Jeg tviler litt på det. Men vet ikke.

Jag upplever honom som "sinnesslö" och långsam i sin framtoning i både tal och kroppsspråk. Nästan som drogad. Därav min undran.
Att folk har uppfattat honom som annorlunda i hans uppväxt verkar väl vara fallet, men känns lite tveksamt att det skulle röra sig om just adhd (om han nu inte gick på lugnande preparat under inspelningen)?

Men ja, helt klart har han tagit skada av det myndigheterna utsatte honom för. Skandalöst! Vilket trauma! Och så ryggradslöst av bland annat psykologen att inte stå för hur de hanterat ärendet. De ryckte upp barnen med rötterna och sopade rättvisan, utredningen och allt annat under mattan medan de själv dunkade varandra i ryggen och gick vidare i sina liv och karriärer. Man blir ju kräkfärdig, minst sagt!
Hoppas verkligen att dokumentären leder till upprättelse för Silje, Siljes familj, pojkarna och deras anhöriga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in