2021-11-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För varje dag blir det allt mer uppenbart att vaccinerna inte fungerar tillfredsställande och att människor drabbas av olika biverkningar, men samtidigt så bara maler maskineriet på som om inget har hänt. Snaran dras åt, alla skall med. Som om det har blivit en rättvisefråga snarare än en medicinsk.

Det var väl länge sedan, om än alls, som besluten kring denna pandemi var grundade på medicin och vetenskap. Politik, kapital-förflytttningar och polarisering är sådant man associerar med Covid-19.
Citera
2021-11-17, 16:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Så länge som vaccinerade också kan ha covid och sprida den vidare så känns det fullkomligt bisarrt att göra skillnad på vaccinerade och ovaccinerade. Om man som vaccinerad inte tycker det så går nog inte hissen ända upp.

Jag var fast besluten tidigare att inte vaccinera mig men nu är jag äng mer övertygad. Aldrig i livet.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Eller vadå? Böter?

Inställd föreställning. Förmodligen böter också.
Citera
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jo, säkert är alla såna drakoniska åtgärder alltid temporära - så var det även i Sovjet. Tog ett litet tag innan skiten kollapsade, några miljoner döda senare osv..

Haha, dra kopplingar till Soviet

Skillnaden är att vi har ett dödligt virus. Det hade inte Soviet då.
Tror inte Svenska staten kommer gå runt och avrätta folk heller lol:
Citera
Medlem
GoranPongs avatar
Om nu vaccinen skyddar så bra så som dom säger så behövs ju inga vaccinpass. Vaccinerade smittar presis lika mycket som ovaccinerade så passen kommer inte att stoppa smittspridningen och man gör ju inte det här för att skydda ovaccinerade. Det är bara ytterligare steg för att kontrollera människor och det kommer att bli mycket värre i framtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Det står inte att det inte kommer vara krav att uppvisa vaccinationsbevis. Det står att arrangörerna inte behöver kräva vaccinationsbevis förutsatt att de på andra vis kan smittsäkra. De flesta arrangörer kommer förmodligen göra det enkla - det vill säga kräva vaccintionsbevis så att de inte behöver begränsa publikantal m.m.

Men skolor och restauranger omfattas inte alls av detta.
Och jag är övertygad om att i stort sett alla arrangörer kommer att ha sjunkande intäkter i åtanke.
Citera
Medlem
Hirugataris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
Ge oss mer restriktioner!

Ganska övertygad om att det heter "fler".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilket trams. Varken demokratin eller de medborgerliga rättigheterna upphävs av att man hindrar folk att sprida en farlig sjukdom. Samhället har både en rätt och en skyldighet att skydda människorna från smitta.
Haha frihetsälskande Regulus visar sitt rätta ansikte
Citera
Medlem
PK-befriads avatar
Om någon frågar mig efter vaccinpass för att komma in på Ica så fruktar jag att jag kommer slå ihjäl fanskapet.
Citera
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Ingen tvingar folk att ta vaccinet. Det handlar om människors säkerhet. När Corona är över kommer du kunna gå på event igen.

Chilla, detta är temporärt.

Minns du att vi hade restriktioner förra året? Dessa förvsann i början på sommaren, detta kommer försvinna så småning om med.

Så jävla farligt är det inte.
De kommer tillbaka ska du se.
Citera
2021-11-17, 16:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Detta kommer inte i sig påverka mig som person, men jag tycker ändå att detta kan vara ett allvarligt första steg mot något mycket värre. Det är lättare att gradvis förflytta gränser för det som är accepterat än att drämma till med en stor förändring direkt. Det börjar med detta och slutar med covidpass på bussen och tunnelbanan. Man får hoppas att jag har fel.

Det beror ju på smittspridningen förstås.
Citera
2021-11-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Vad "foliehattarna" faktiskt har haft rätt i är implementeringen av vaccinpassen, det är det enda jag har tagit upp, så du behöver inte tillskriva mig alla deras åsikter. Det var inte speciellt längesedan man blev kallad foliehatt bara för att man trodde att vaccinpass ens skulle införas i Sverige, eller användas för något annat än resor. Nu är vi här. Därför är ditt uttalande så jävla korkat, för man behöver inte vara någon Alex Jones-typ för att se trenden med vaccinpass runt om i världen, det räcker med att man tar del av lite nyheter utanför Sverige då och då.

Jag har inte kallat dig för foliehatt. Det var för att undvika det som jag uttryckte mig som jag gjorde och refererade till foliehattar i allmänhet och inte dig specifikt.

De har ylat om en massa saker och det är omöjligt att försöka hålla koll på vad som gäller eftersom det ändras hela tiden. Själv trodde jag inte att vaccinpass skulle införas i någon form eftersom både FoHM och regeringen tidigare har varit emot. Vi har en enormt hög benägenhet att, på helt frivillig basis, vaccinera oss i Sverige och det har, fram till nu, verkat som att de håller den benägenheten högre än kortsiktiga vinster i just den här pandemin.

Nu blev det ändå ganska milt och jag tror inte att det kommer att utökas speciellt mycket men vi får helt enkelt vänta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in