2007-07-23, 17:16
Medlem
Tjena!
En svensksåld bil som jag vill ha skulle kosta ca 20.000:-/år att helförsäkra för mig.
Blir det mycket dyrare i försäkring om jag importerar en likadan bil från tyskland? Isåfall hur mycket dyrare?
Citera
2007-07-23, 17:39
Bannlyst
Många försäkringsbolag ger dig samma premie som svenksålda om du stäldskyddsmärker den genom estade rutor. Det är den ökade stöldrisken iom "okända extranycklar" de oroar sig för.
Citera
2007-07-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekten
Många försäkringsbolag ger dig samma premie som svenksålda om du stäldskyddsmärker den genom estade rutor. Det är den ökade stöldrisken iom "okända extranycklar" de oroar sig för.
Estade rutor? Betyder det tonade rutor?
Citera
2007-07-23, 18:38
Medlem
NisseTs avatar
Nej inte tonade men etsade, att det står inskrivet reg. nummer å nått mer "i" rutorna
Citera
2007-07-23, 19:18
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseT
Nej inte tonade men etsade, att det står inskrivet reg. nummer å nått mer "i" rutorna

har för mig att chassi nr står med, kan absolut ha fel
Citera
2007-07-23, 22:28
Medlem
TeEsErs avatar
Vissa bolag ger samma premie men kräver omkodning av elektroniska nycklar och immobilizer och märkning av rutor (med regnr, inte chassinr). Andra bolag har högre premie oavsett.

Bästa svaret får du om du ringer samma bolag som sa 20.000 kr/år och frågar dem.

/T
Citera
2007-07-23, 23:25
Medlem
Kingdoms avatar
köpte en camaro som vart importerad från belgien, den blev dyrare på samtliga försäkringsbolag pga att den just var importerad, fråga varför?

för att det e svårare att hitta delar till en importbil, jaså sa jag samma delar oavsett om den e amrikansk,belgisk eller svensk sa jag..men så vart fallet
fick pynta 15000 om året för den, trots att en polare i samma område som jag hade en svensksåld o fick pynta 6000 om året för sin.
och då hade jag ändå haft körkort i 10 år och är över 25!
För fyra år sedan hjälpte inte etsning för att få ner priset heller
Bytte snabbt som ögat till wasa bilsport

Snart får man väl pynta mer om bilen har fel färg enligt försäkringsbolaget, vet att detta med dyrare försäkringar gällde en tjej som köpte en volvo 850 tysklandsimport men hon vart under 25 så jag vet inte om det blir andra regler då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in