Citat:
Ursprungligen postat av Faleralera
"Attackerade ingen". Självklart gjorde han inte det direkt, då hade han blivit masskjutare och det här hade inte varit en diskussion. Det är ju det som är kryphålet.
Däremot gick han runt och provocerade och skrämde folk med en enorm AR-15 i famnen. När några till slut reagerade fick han sin AR-15 till användning och kunde döda två skyldiga människor. Ett perfekt sätt att kunna döda oskyldiga lagligt och samtidigt bli en hyllad stjärna hos alt-högern.
Med ”reagerade” menar vi då alltså Joseph ”Shoot me n****r” Rosenbaum som började jaga honom och försöka ta hans gevär efter att han med hjälp av en brandsläckare hindrat dem från att sätta eld på en bensinmack.
Rosenbaum sägs dessutom ha varit självmordsbenägen och det finns skäl att spekulera i om han själv var ute och aktivt uppsökte farliga situationer.
Oavsett var det många som gick beväpnade, däribland Grosskreutz, så Rosenbaum verkar inte ha blivit så provocerad av just vapnen. Han verkar snarare ha blivit provocerad av precis allting i sin närhet. När han väl satte fart så inträffade de efterföljande händelserna väldigt snabbt inpå varandra. Det var tumult och korta beslutstider för samtliga inblandade.
Nåväl, det här är en genompolitiserad fråga nu och gängse sidor har redan bestämt sig för vad de tycker. Jag är rätt säker på att Kyle kommer att frias för mord och han skulle även frias igen om processen togs om med en annan domare. Hans agerande tolkas som självförsvar i amerikansk mening. Att det ses som överlagt mord enligt mediedomstolen är inte relevant.
Jag fattar att sådant upprör. Jag blev själv upprörd över domslutet i Eriks Thorells fall. 1 kille med downs, 25 avlossade skott, 3 träffar, 0 fällda. Men jag litar på att man gjort en korrekt rättslig bedömning när man ansåg att poliserna inte agerade med uppsåt och får acceptera domslutet.