2021-11-15, 22:09
Medlem
Låt mig gissa, pappan behöver en tolk?
Citera
2021-11-15, 22:10
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag har inte heller tagit mig fram till trådslutet så jag har en del att läsa, men har efter flera sidor också haft samma tanke om "onda andar" om det nu rör sig om afrikaner. Associerade till fallet där en flicka i skolåldern fick sätta livet till till slut efter flera misslyckade försök med demonutdrivning både dag som natt. Minns inte om båda föräldrarna blev dömda och sedermera utvisade?
Jag som har bott och arbetat i Västafrika under en ganska så lång period har sett hårresande exempel på resultaten av "andeutdrivning".
Samma stollar brände/skar in 3 linjer på ena överarmen för att skydda sig mot HIV.
Även i Västafrika så våldtogs spädbarn för att bota AIDS:

Muslimer eller Kristna sak samma, Shamanerna hade en otrolig makt. Det var samma Shamaner som körde hårt med utdrivande av onda andar.

Och när det rådda klanstrider ("inbördeskrig") så gällde att äta fiendens hjärta då det gav styrka.

Och det är inte så konstigt att så många har ett så skruvat beteende när även makthavare hade sina Shamaner.
Citera
2021-11-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Baserat på egen erfarenhet gissar jag?

Precis. 14 års Afrika baserat arbete gav en insikt om verkligheten...
Citera
2021-11-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Beroende på lidandegraden så kan det ligga något i det i vissa fall. Om en förälder på ett humant sätt dödar sitt barn som har en obotlig och plågsam sjukdom till exempel så är den fan en bättre förälder än en som vägrar släppa sitt barn för att den själv inte klarar av det. Lär ju inte ha varit så i detta fallet. Men i teorin.
Lika äckliga föräldrar, både dessa två i Hässelby (om nu båda är skyldiga) och de som avgör huruvida barnen har en plågsam sjukdom eller inte och mördar barnen efter eget tycke.
Citera
2021-11-15, 22:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jo, det gör man!

Nej, det gör man inte. Det ska isåfall vara en ensamstående förälder som är i kronisk psykos och inte kan ta hand om sig själv och barnen.

Psyk akut anmäler till socialen när de lägger in en förälder, men sällan vårdcentraler eller öppenvårdpsykiatrin. De anmäler om barnen verkar drabbas, inte bli omhändertagna eller utsätts för våld.

Hälften av Sveriges föräldrar skulle annars förlora sina barn, då det är ungefär så många som någon gång drabbas av psykisk ohälsa.
Citera
2021-11-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag som har bott och arbetat i Västafrika under en ganska så lång period har sett hårresande exempel på resultaten av "andeutdrivning".
Samma stollar brände/skar in 3 linjer på ena överarmen för att skydda sig mot HIV.
Även i Västafrika så våldtogs spädbarn för att bota AIDS:

Muslimer eller Kristna sak samma, Shamanerna hade en otrolig makt. Det var samma Shamaner som körde hårt med utdrivande av onda andar.

Och när det rådda klanstrider ("inbördeskrig") så gällde att äta fiendens hjärta då det gav styrka.

Och det är inte så konstigt att så många har ett så skruvat beteende när även makthavare hade sina Shamaner.

Vilket land i Västafrika…?
Citera
2021-11-15, 22:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
De kan naturligtvis göra det, om de är en fara för barnet. Dock skall ju socialtjänsten bevisa det för förvaltningsrätten, vilket ju inte alltid är det allra lättaste, kan jag säga.

Edit. Om han föräldern haft psykisk ohälsa i perioder, och kanske långa perioder av att ha varit frisk, så blir det ännu svårare, förstås. Man kan helt enkelt inte förebygga exakt alla såna här fall.

Nej, precis. Men i verkligheten är det faktiskt mer sällan psykiatrin gör det än vad som egentligen behövs.

Dessutom räknas en frisk förälder som ett skydd för barnen, så även om han i långa perioder varit sjuk så räknar man ofta med att den friska föräldern kan ta det mesta av bördan så att säga. Är det extremfall där det förekommer grava vanföreställningar eller våld, eller barnen är under två år gamla, är det troligare att barnen omhändertas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han lider av psykisk ohälsa. I en artikel pratas om psykos vid gärningstillfället. Då är det RPV som gäller. Någon utvisning kommer inte ske då. Ej heller om han är svensk medborgare. Men tiden får utvisa. Detta lär ta tid.

Att han lider av psykisk ohälsa och en läglig och osedvanlig kort psykos (som annars håller i sig i dagar) plus en blackout vid morden är en teori.

En annan teori är att han inte är offer för några omständigheter som han inte har ansvar för utan han är rätt och slätt en psykopat som rispade sig själv lite lagom mycket för att spela martyr.
Citera
Medlem
SoulSurvivors avatar
Mannen, som är i 45-årsåldern, flyttade till Sverige från Senegal efter att ha gift sig med en svensk kvinna. Han hade då jobbat som lärare i hemlandet.

–*När han kom till Sverige sökte han en del jobb och höll i någon SFI-kurs, berättar ex-frun.

En SFI-lärare alltså!
Citera
2021-11-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
de som avgör huruvida barnen har en plågsam sjukdom eller inte

Man bör ju känna till detta som förälder.
Citera
2021-11-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plaux
En man som heter A*mad A*zrir och bor i Maltesholmsvägen 121. Sökte upp honom på fb och 2 små barn syns på bilder

Vill du länka? finner flera med det namnet men ingen i Hässelby :/
Citera
2021-11-15, 22:22
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Jag är långt ifrån förvånad, källa på det?

Källa på var Senegal ligger, eller källa till påståendet?

Påstående: https://www.expressen.se/nyheter/pappans-isolerade-liv-misstanks--ha-kastat-ut-barnen-fran-fonster-/

Källa på var Senegal ligger: https://sv.wikipedia.org/wiki/Senegal

Varsågod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in