2021-11-14, 21:27
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Idag är skattekvoten 42% i Sverige, genomsnittet för EU är 41% så vi sticker inte ut. Däremot har vi en så välskött ekonomi med en av de allra lägsta statsskulderna, så våra skattekronor räcker betydligt längre och till mer välfärd än nere på kontinenten.

Det intressanta att se på är utvecklingen av våra utgifter och de exploderar nu samtidigt som det inte ger mer skatteintäkter pga att alla nya invånare är bidragstagare. Detta måste mötas med massiva skattehöjningar och sämre välfärd eftersom alternativet är att låna och det skapar bara ännu större problem.

Den låga statsskulden beror också på att vi har lämpat över skulderna på kommunerna istället och de behöver massiva stödåtgärder nu. Att jämföra länders statsskulder är alltså missvisande då vi har låtit kommunerna låna massor.

Mot den bakgrunden är det inte konstigt att Maggan har kört en skattehöjarutredning som syftat till att höja de flesta skatter och hitta på helt nya dessutom. Skattetrycket kommer alltså återigen gå upp till de extrema nivåerna vi hade tidigare men det kommer inte stanna där, vi kommer sätta nya ATH.
Senast redigerad av rskworpb 2021-11-14 kl. 21:33.
Citera
2021-11-14, 22:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Tycker att det under omständigheterna går bra.
Visst har vi problem, men de började långt innan 2018. Allt går att åtgärda.
Det kommer inte att lösas av den BlåBRUNA smeten, där Nazisterna agerar dörrmatta åt M

Jo. En borglig regering som stöds av SD kommer innefatta att vi får mindre invandring till landet. Samtidigt som vi kan skicka ut lite skräp.

Blir så less på invandrare. Feta bruna as. Kaos.
Citera
2021-11-14, 22:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Den låga statsskulden beror också på att vi har lämpat över skulderna på kommunerna istället och de behöver massiva stödåtgärder nu. Att jämföra länders statsskulder är alltså missvisande då vi har låtit kommunerna låna massor.

Detta är en myt, jag vet, men det stämmer inte. Sverige har en av världens lägsta offentliga nettoskulder och då räknar man in alla nivåer stat, kommuner, landsting.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt

Sverige ligger på 9% av BNP total offentlig nettoskuld, vilket är helt extremt och i princip tigerekonomi.
Citera
2021-11-14, 23:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Om du tittar på denna så ser du att så inte är fallet för löner:
https://taxfoundation.org/personal-income-tax-rates-europe/
Man kan inte arbeta sig till en förmögenhet i Sverige.

Kan man visst,
Senast redigerad av slemhog 2021-11-14 kl. 23:32.
Citera
2021-11-14, 23:23
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Detta är en myt, jag vet, men det stämmer inte. Sverige har en av världens lägsta offentliga nettoskulder och då räknar man in alla nivåer stat, kommuner, landsting.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt

Sverige ligger på 9% av BNP total offentlig nettoskuld, vilket är helt extremt och i princip tigerekonomi.

Är det en myt att kommunerna har stora lån, är du seriös?
Sverige ligger i topp när vi räknar total skuldsättning.
Citera
2021-11-14, 23:57
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sant.
Sverige är däremot ett större skatteparadis för dollarmiljonärerna/överklassen som är ekonomiskt oberoende än nere i EU (och även USA).
Obefintlig fastighetsavgift för stora lyxvillor, ISK konton med under 10% skatt på aktier och ingen arv eller förmögenskatt.

Brytpunkten för statlig skatt skruvas upp hela tiden också med 1700 kr/år, mycket snabbare än löneökningarna på 2% i offentlig sektor och industriavtalt.
2017-2018 var brytpunkten för statlig skatt typ 39000 kr, nu är den 44700 kr, år 2022 är den 46500 kr!. Om 3 år kommer höginkomstagarna med 50 000 kr löner inte betala någon statlig skatt och därmed under 25% inkomstskatt och få ut 38000 netto i Stockholm. En väldigt låg skatt för en så pass hög inkomst. 38000 netto lever man lyxliv på ifall man spenderar allt varje månad. Värnskatten är även slopad. Borgarklassen har det riktigt bra närmaste åren. Jag kommer själv tjäna 50 000 kr/mån inom 2 år men jag tycker inte såhär låg skatt är ok alltså och fattar inte vad jag ska med så mycket pengar till och lägga 270 000 kr på hög varje år.

Utan arvsskatt, fastighetsskatt och kapitalskatt knappt så ackumuleras kapitalet i överklassen genom aktier och fastigheter och i generationerna och bygga upp en hyffsat stor elit närmaste decennierna, som inte skådats sen 1800-talet.
Såhär förmånliga villkor inom fastighetsskatt, kapitalbeskattning och arvsskatt för överklassen finns inte i något annat EU-land och det var det jag menade att liksom-fb kommer få betala rejält med skat nere i i Europa.
Jag tycker inte det är ok och förstår inte varför Sverige blivit såhär bara under min korta livstid sen början av 2000-talet.

Instämmer med detta. Det här med vårt enormt höga skattetryck är inte sant, det har upprepats tills folk tror det är så.
Citera
2021-11-15, 00:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Instämmer med detta. Det här med vårt enormt höga skattetryck är inte sant, det har upprepats tills folk tror det är så.

Det dras alltid upp när sossarna styr ända tills folket får nog och röstar bort dem. Då tas det ned av högern men när sossarna kommer tillbaks börjar de återigen förbereda för högre skatter. Att vi inte är 1:a i den ligan nu beror på just att högern tagit ned det men nu laddar Maggan återigen för massiva skattehöjningar.
Citera
2021-11-15, 11:38
Medlem
Citat:
Du måste definera tydligare vilka du menar med "skicka hem invandrarna" och " Skicka hem hälften av invandrarna". Idag har vi ca 2.5 miljoner personer med utländsk bakgrund i Sverige.

Vi har ca 0.5 miljoner arbetslösa, varav ca 0.25 miljoner med utländsk bakgrund. I våra utanförskapsområden bor ca 0.5 miljoner personer.

Vilka tänker du ska "skickas hem"?

Hur definieras icke-arbetslösa då? Är det en arbetad timme i veckan? Är det några timmar på SFI? Är det statsbetalt jobb några timmar om dagen hos någon "lycklig" arbetsgivare som får gratis arbetskraft som kan sopa lagret?

Det är väl bättre att titta på hur många som uppbär bidrag, dessa kan ju inte vara nettobidragande.
Citera
2021-11-15, 11:45
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Vänsterpartiets ambition att locka SD-väljare på landsbygden har fått partiet att nedprioritera sin tidigare så hyllade klimatpolitik. Det tror flera V-företrädare som DN har pratat med. – Jag känner inte riktigt igen mitt eget parti. […] Min gissning är att ledningen tänker att vi måste vara försiktiga med att prata klimatfrågor, för att det kan skrämma bort folk, säger en centralt placerad vänsterpartist.

Partiföreträdare beskriver en intern konflikt som ställdes på sin spets när partiet plötsligt ändrade sig i frågan om undantagslagen för Cementa och meddelade att det skulle rösta ja. Partisekreterare Aron Etzler säger att partiledningen gärna pratar om klimatet. Han tror dock att många är ovana vid partiets nya fokus på svensk industri.

https://omni.se/kritik-v-tonar-ner-klimat-for-att-locka-sdvaljare/a/66W1X3
Detta ökar skillnaden till miljöpartiet och C talar om att inte förhandla med V och SD. Det är ju MP som är ett ytterlighetsparti
Citera
2021-11-15, 12:19
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sant.
Sverige är däremot ett större skatteparadis för dollarmiljonärerna/överklassen som är ekonomiskt oberoende än nere i EU (och även USA).
Obefintlig fastighetsavgift för stora lyxvillor, ISK konton med under 10% skatt på aktier och ingen arv eller förmögenskatt.

Brytpunkten för statlig skatt skruvas upp hela tiden också med 1700 kr/år, mycket snabbare än löneökningarna på 2% i offentlig sektor och industriavtalt.
2017-2018 var brytpunkten för statlig skatt typ 39000 kr, nu är den 44700 kr, år 2022 är den 46500 kr!. Om 3 år kommer höginkomstagarna med 50 000 kr löner inte betala någon statlig skatt och därmed under 25% inkomstskatt och få ut 38000 netto i Stockholm. En väldigt låg skatt för en så pass hög inkomst. 38000 netto lever man lyxliv på ifall man spenderar allt varje månad. Värnskatten är även slopad. Borgarklassen har det riktigt bra närmaste åren. Jag kommer själv tjäna 50 000 kr/mån inom 2 år men jag tycker inte såhär låg skatt är ok alltså och fattar inte vad jag ska med så mycket pengar till och lägga 270 000 kr på hög varje år.

Utan arvsskatt, fastighetsskatt och kapitalskatt knappt så ackumuleras kapitalet i överklassen genom aktier och fastigheter och i generationerna och bygga upp en hyffsat stor elit närmaste decennierna, som inte skådats sen 1800-talet.
Såhär förmånliga villkor inom fastighetsskatt, kapitalbeskattning och arvsskatt för överklassen finns inte i något annat EU-land och det var det jag menade att liksom-fb kommer få betala rejält med skat nere i i Europa.
Jag tycker inte det är ok och förstår inte varför Sverige blivit såhär bara under min korta livstid sen början av 2000-talet.

Nej jag ser att du inte förstår, och det behöver du inte heller göra.

Bara för att DU känner som du gör behöver det inte betyda att det är korrekt. Du kanske har fått din lön enkelt med hjälp av kontakter, eller har rika föräldrar att falla på, eller lever minimalistiskt... oavsett så ska inte skattesatsen baseras på vad man "tycker" är viktigt att lägga sina privata pengar på. Man får ju inte pengarna gratis utan man har tjänat ihop dem.

Du har ju folk som arbetar oerhört mycket övertid för att få de där 50ksek som du säger är lyx. De kanske behöver dessa pengar för att ta hand om sin kropp och själ i form av resor massage och annat.

Du och dina gelikar ska inte bestämma vad andra ska göra med sina pengar.

Det ska löna sig att jobba och att avancera i karriären, precis som i övriga Europa.
Citera
2021-11-15, 17:14
Medlem
Intressanta uppgifter nu; Vänsterpartiet kräver en dokumenterad överenskommelse för hur de ska involveras i beslutsprocesser. Dvs en sorts omvänd "förnedringsklausul", där de får kontrakt på att bli involverade.

Rimligtvis kan väl inte Centerpartiet acceptera detta? Det skulle ju innebära ett dokumenterat samarbete med Vänsterpartiet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Grx3G/forhandlingarna-iskalla-vanstern-kraver-samma-inflytande-som-c

Men Nooshi är smart här, hon vet att hon kan kräva detta, att bli accepterad som en fullödig partner till regeringen med samma ställning som Centerpartiet. Annie Lööf gillar inte detta men har målat in sig i ett hörn. Hon har inga andra att vara ihop med än Vänsterblocket.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2021-11-15 kl. 17:17.
Citera
2021-11-15, 17:21
Medlem
Sen är det väl rätt självklart att V ska få ha samma inflytande som C. Båda är likvärdiga stödpartier till regeringen, och C har 31 mandat, och V har 28 mandat. En obetydlig skillnad. Om C nu valt vänstersidan, så får man vänstersidan, inte konstigare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in