2021-11-15, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eko_
Vet inte riktigt vad som har kommit fram tidigare i tråden men en bekant till mig bor i huset där detta har utspelat sig och såg igår att pappan blev uteskorterad av polis iförd handfängsel. Det bör alltså inte vara pappan som ligger på båren(om han inte lagts där senare). Pappan ska inte heller ha bott i lägenheten senaste tiden så min känsla är att detta var planerat och inte något som skedde spontant.

Det ska även ha gjorts (minst) en orosanmälan för en tid sen, tragiskt att socialnämnden inte lyckats agera i tid.

Han kom väl ut samma kväll, standard Sverige.
Citera
2021-11-15, 14:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Man kan inte tvinga allmänheten/privatpersoner/grannar att agera, medan tid är. Men ett sådant här fall påminner verkligen om att alla ur allmänheten åtminstone bör orosanmäla till socialtjänsten, om man misstänker att ett barn far illa.

Finns det något exempel där det inte redan innan funnits psykisk sjukdom, utredningar av socialtjänst med mera? Alla fall jag läst om så har problemen varit kända. Ibland har de precis kommit ut från någon behandling.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-K
Alla som försöker vända det här till fega "svenska" grannar som inte vågar agera - har ni kontrollerat nationaliteten på grannarna i fråga innan ni vrålar ut er ångest över den fega svensken?

Jag har själv ingen aning exakt vilka som är grannar i fråga men söker man på Maltesholmsvägen Hässelby så verkar 90% av invånarna vara av invandrad så de grannar som nyhetsblaskorna har intervjuat måste ju ha varit rätt selektiv i urvalet.

Även om det i saker är rätt att det kanske finns många fega Svenskar så är det jävligt märkligt hur det är just grannarnas agerande som upprör folk och inte det faktum att någon har huggit ihjäl och kastat ut sina barn från balkongen.

Undrar faktiskt lite grann hur fan NI är funtad som vänder frågan till att det ska vara grannarnas fel?
Vi har myndigheter som sköter sånt här i Sverige. Är det bråk ska man ringa polisen, om barn far illa ringer man socialen. Privatpersoner har inga lagliga möjligheter att bryta upp en dörr eller med våld hantera stökiga grannar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kanske alltid är bråk där. Efter ett tag ger man upp. Man anmäler och knackar på men grannen, polisen, sociala och värden skiter i det. Det finns tiotusentals sådana familjer.

Så man ska bara ge upp och se små barn lida?
Citera
2021-11-15, 14:36
Medlem
FarbrorFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Well, I värsta fall så är det du som blir upphackad och nedkastad från en balkong.
Så ser verkligheten ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko_
Vet inte riktigt vad som har kommit fram tidigare i tråden men en bekant till mig bor i huset där detta har utspelat sig och såg igår att pappan blev uteskorterad av polis iförd handfängsel. Det bör alltså inte vara pappan som ligger på båren(om han inte lagts där senare). Pappan ska inte heller ha bott i lägenheten senaste tiden så min känsla är att detta var planerat och inte något som skedde spontant.

Det ska även ha gjorts (minst) en orosanmälan för en tid sen, tragiskt att socialnämnden inte lyckats agera i tid.

Så då har en oskyldig man uppgetts med namn härinne? 😮
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Exakt så vad jag har hört också en vit man som blev övermannad och gick till fots med bojor till polisbil. Det med båren måste vara en annan händelse.

Bilden i Samnytt är lite märklig, gräset är grönt och en ambulanssjukvårdare går i kortärmad tröja bredvid båren.

Känns inte som det är 14:e november klockan 22 med nollgradigt i luften....
Citera
2021-11-15, 14:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du kan inte bo i Stockholm. Hur kan du tro att polisen skulle rycka på " bråk och stök och höga rop
från lägenheten under mej " ? Dom skulle säja, Jaja okej vi tar en anmälan på den och skickar
någon så snart vi kan. Sen händer ingenting. Dom har annat för sej, lägenhetsbråk är
lågprioriterat.

Om du verkligen vill att dom skall rycka ut så får du ringa en gång till.
Andra gången frågar du om dom är på väg. Du får svar att det kan ta en tid.
Då drar du ditt trumfkort: " -Ok , jag har vapenlicens. Jag plockar ut min 30-06:a och går ner och
avbryter vad dom nu gör där nere "

Nu jävlar händer det saker. Flera patruller i västerort får larm, gevärsbeväpnad man på¨
Maltesholmsvägen 119 ! Polisen rycker med blåljus - inte för att hjälpa dom i lägenheten under utan
för att avväpna galningen en trappa upp.

Sverige 2021 !

Hade du ringt och anmält ett misstänkt bråk där barn kunde fara illa så kommer polis och socialtjänst på 5 röda sekunder.

En gång för något år sedan har jag känt mig hotat och ringde 112, det kom två polisbilar inom 3 minuter.
Citera
2021-11-15, 14:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19

Vad skall du göra då? Om socialen redan är inblandad vad kan man göra? Folk kanske ringde polisen och störningsjouren denna dag som de gjort 100 gånger tidigare. Hur skulle de veta att dåren gick längre just idag när det alltid skriks därifrån och inga anmälningar hjälper? Jag har aldrig läst om ett fall där det inte redan innan funnits en problematik känd av myndigheter.
Citera
2021-11-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missy123

Nej. Gammal bild.
Citera
Medlem
Eko_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missy123

Det kan jag inte säga någonting om. Jag tror själv att det namn som passats runt här kan stämma. Det rör sig om en afrikansk man/familj.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bilden i Samnytt är lite märklig, gräset är grönt och en ambulanssjukvårdare går i kortärmad tröja bredvid båren.

Känns inte som det är 14:e november klockan 22 med nollgradigt i luften....

Min trädgård är fortfarande väldigt grön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in