2021-11-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Jag kan avslöja för er att de som anses ha hög IQ av partiledarna är:

Nyamko Sabuni
Märta Stenevi

...och de som anses ha låg (medel) är:

Annie Lööf
Jimmy Åkesson

Det som debatten ligger runt är Annie Lööf och Ebba Busch. Vissa menar att Ebba Busch måste anses ha en medel-iq medans andra menar att hon förmodligen har över medel. Samma när det gäller Annie.

Det ska enligt uppgift också ses som att Nooshi Dadgostar har en bra bit över medel. Bolund sägs också kunna ligga över Mensa-gränsen.

Detta gick man igenom i en studiecirkel jag deltog i och vi fick besök av Mensa, där två av dem arbetar i och leder grupper som tar fram IQ-tester för hela föreningen (över hela världen).

Skulle kunna stämma men det hade varit intressant att höra hur resonemangen gick.
Sabuni har man inte sett så mycket in action (eller jag har varit dålig på att kolla kanske). Har svårt att bedöma henne.
EDIT: EBT:s HP på 1.20 är inte så imponerande, men hon kan ju ha haft en dålig dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Magdalena Andersson 105
Jimmie Åkesson 105
Nyamko Sabuni 105
Annie Lööf 100
Ebba Busch Thor 100
Nooshi Dadgostar 100
Ulf Kristersson 95
Per Bolund 90
Märta Stenevi 90
Stefan Löfven 85

Notera att en diff på 15 IQ-poäng är ganska extrem.

För MENSA krävs 131.

Den enda intelligenta partiledaren på bra länge är MPs gamla Maria Wetterstrand som hade alla rätt på Högskoleprovet. Jag kan tänka mig att Reinfeldt låg däromkring.

Olof Palme var extremt intelligent och lärde sig läsa själv som tre-åring med bokstavsklossar. Uppenbarligen betyder inte "intelligent" att man är bra för Sverige.

JFKennedy i USA valde ut USAs mest skärpta män till sina ministrar, t.ex Fords högste chef. Detta gäng startade sedan Vietnam-kriget.

Inte för att Högskoleprovet är liktydigt med IQ men där lär finnas samband. Du sätter dem alldeles för lågt. Att vara partiledare är ett krävande jobb och att du sätter dem under genomsnittet får mig att tvivla på din IQ. Du vet att det inte handlar om vems politik du gillar bäst?

Citat:
Jimmie Åkesson (SD) och Ebba Busch Thor (KD) har båda skrivit högskoleprovet. Jimmie Åkesson fick 1,3 poäng och tätt därefter kom Ebba Busch Thor med sina 1,2 poäng. Per Bolund (MP) fick en ännu högre siffra på 1,9 poäng.
Tre politiker som har skrivit 2,0 och fått full pott är Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiske talesperson Ali Esbati, Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Emil Källström och Sverigedemokraternas migrationspolitiska talesperson Paula Bieler. Inte illa!

Källa: https://nyheter24.se/nyheter/928052-sahar-gick-det-for-vara-politiker-nar-de-skrev-hogskoleprovet
Senast redigerad av TigerKid2 2021-11-14 kl. 19:34.
Citera
2021-11-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Visar bara att din egen IQ inte är så hög om du inte kan skilja på åsikt och begåvning.
Om du inte vet hur iq mäts så visar det absolut att du är en kodum sosse.
Citera
2021-11-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det där är definitivt Inte skitsnack. Att hög intelligens kan vara ett hinder för politisk karriär är helt klart. Man genomskådar och ifrågasätter om man tänker för mycket själv.
Framgångsrika politiker har däremot en ganska hög social förmåga. De kan känna av vart vinden blåser och tar gärna ledningen. Det är viktigast vad andra tycker, inte vad som är sant.
Däremot tror jag inte att det är så i alla länder. Till exempel tros Vladimir Putin ha runt 127 i IQ.
Definitivt i Sverige.
Citera
2021-11-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Annie Lööf har antagligen högst IQ.
Löfven hade definitivt lägst.

Hennes känslomässiga utspel mot både V och SD visar på något helt annat än hög IQ.
Citera
2021-11-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Varenda politiker har sagt idiotiska saker. Även vanligtvis intelligenta. Munnen går ju i ett på dom så att ingen inte skulle ha rapat upp idioti är obefintligt. Steffe är normalintelligent.
Jo vi såg det i duellen mot Åkesson när Jimmie frågade åsnan.
Varför utvisar ni inte dömda utländska sexualbrotslingar Stefan.löfven?
-Las Jimmie las Jimmie är en kvinnofälla och det är erat fel Jimmie.
Citera
2021-11-14, 19:52
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Rent skitsnack från en anonym bloggare på Cornucopia: https://cornucopia.cornubot.se/2015/02/iq-hos-svenska-toppolitiker-vem-som.html

Vänsterblivenheten visar sin clownnäsa igen, ser jag. Det här inlägget är så festligt att jag bara måste kommentera.

Cornucopia är inte anonym. Han heter Lars Wilderäng och Cornucopia är en av Sveriges mest lästa bloggar, tror det fortfarande är Sveriges största blogg om ekonomi. Jag förebrår dig inte det minsta över att du inte känner till Wilderäng trots hans skrivande, författarskap, föreläsande, gästkrönikerande etc. främst eftersom jag själv helst hade velat glömma den mannen och hans idiotanalyser. Men han gör ju för helvete tydligt reklam för sina böcker på sidan och sina konton på sociala medier och framträder med namn och bild! Hur man kan kolla in hans blogg längre än 3 minuter utan att lista ut vem författaren är är för mig en gåta.

Men du lyckades inte. Eller snarare, du brydde dig inte. Du brydde dig inte om att kolla in ett par fler inlägg från Cornucopia för att ta reda på om han verkar vara en kille med huvudet på skaft som vet vad han pratar om, eller om han är en troglodyt man helst inte vill synas i närheten av (typ Lars Wilderäng). Huruvida bloggaren hade någon som helst trovärdighet eller inte var för dig helt egalt. "Källkritik, vad är det? Kjelle var ibland kritisk mot marknadsekonomi när vi var i Unga Örnar tillsammans" kanske du tänkte när du fick höra talas om begreppet första gången. Tyvärr var det inte vad som menas med källkritik.

Poängen är inte huruvida Lars har rätt eller fel i sitt inlägg. Poängen är hur du vet att Lars, eller förlåt, den anonyma bloggaren, är tillförlitlig. Och vilken sakkunskap du själv har som du baserar din bedömning på. Eftersom du inte klarade av att besvara inlägget själv utan var tvungen att länka till en för dig okänd bloggares åsikter för att hitta stöd så vet vi att du själv egentligen saknar allt intresse för frågan.

Och då kan man ju fråga sig, hur fasen hittade du till Wilderängs blogg från första början? Ett inlägg från 2015 till råga på det? Svaret är troligtvis att du i desperation över "förolämpningen" mot dina kära vänsterpartier och vänsterpolitiker började googla frenetiskt och blev så överlycklig när du lyckades hitta en text som du typ kanske nästan förstod (vi vet ju vid det här laget att ord med fler stavelser än två ger dig huvudvärk). Och den verkade tala för din sak, kanske.

Resultatet är nog ett av de mest pinsamma och avslöjande inläggen du har producerat vilket säger ganska mycket med tanke på din posthistorik.

I sak har såklart Lars rätt, i alla fall i konstaterandet att intelligens inte är ett nödvändigt krav för att bli politiker. Vilket du uppenbarligen visar upp för oss alla här.
Senast redigerad av KlausStein 2021-11-14 kl. 19:56.
Citera
2021-11-14, 20:15
Medlem
MegaLomanis avatar
Mycket talar för att IQ inte är något vidare bra mått på hur dugliga politiker är. Det är ju klart att det inte är så bra om man har ett värde under genomsnittet. Det sägs ju, att politiker åtminstone är smartare än sina väljare.
Läste för några år sedan om hur man försökt se samband hos amerikanska presidenter. Man har ju sällan haft tillgång till fakta. Ett undantag är Jimmy Carter, utbildad atomingenjör med dokumenterad IQ 175. Som president var han ju inte direkt snågon succé om man säger så. Ronald Reagan gav ju inte intryck av att vara speciellt klyftig, men åstakom en hel del. Vann Kalla kriget o s v.

Det har gjorts en del psykologiska undersökningar om vem som klarar simulerade u-landsprojekt och politisk ledning av en stad t ex.
Det visar sig finnas ett visst negativt samband mellan mycket hög IQ och bra resultat.

Förklaringen kan vara, att den som vet med sig att den är begåvad, gärna lägger sig i och försöker ställa till rätta saker som är bättre att låta sköta sig själva.
Att tillämpa på svenska förhållanden är inte så lätt. Vi vet inte så mycket om. Tage Erlander hade i alla fall bättre studentbetyg ärn Olof Palme. Till skilllnad från denne hade han naturvetenskaplig utbildning - fysiker- och förstod sig på hur kärknkraften fungerar.
Anekdotiskt om amerikanska presidenter så sades det att Ike Eisenhower var besviken över att bara 50% av amerikanska rekryter lyckades nå över genomsnittet på IQ-test.
Citera
2021-11-14, 20:22
Medlem
En lite längre lista med HP.Som sagt, självklart är det inte samma som IQ men knappast slumpvis heller. Ett dåligt resultat ska man inte dra för stora växlar på. Personen kan ha varit sjuk/bakfull etc. Kanske bara ville testa och inte gjorde klart alla delar. Man kan också träna för att höja sitt resultat.

Men för dem som fått 1,9 -2,0 på HP så kan vi nog dra slutsatsen att de har över 100 i IQ... (och över 110 med sannolikt).
Ebba Busch
Partiledare för Kristdemokraterna
Högskoleprovsresultat: 1,3 (2005)

Nyamko Sabuni
Partiledare för Liberalerna
Högskoleprovsresultat: 0,6 (1999)

Per Bolund
Språkrör för Miljöpartiet
Högskoleprovsresultat: 1,9 (1992)

Jimmie Åkesson
Partiledare för Sverigedemokraterna
Högskoleprovsresultat: 1,3 (1999)

Maria Wetterstrand
Tidigare språkrör för Miljöpartiet
Högskoleprovsresultat: 2,0 (1995)

Gustav Fridolin
Högskoleprovsresultat: 2,0 (2007)

Åsa Romson
Högskoleprovsresultat: 1,6 (1992)

Anders Ygeman
Energi- och digitaliseringsminister, Socialdemokraterna
Högskoleprovsresultat: 1,6 (1994)

Amanda Lind
Kultur- och idrottsminister, Miljöpartiet
Högskoleprovsresultat: 1,8 (2000)

Birgitta Ohlsson
Tidigare riksdagsledamot för Liberalerna
Högskoleprovsresultat: 1,0 (1994)

Richard Jomshof
Riksdagsledamot för Sverigedemokraterna
Högskoleprovsresultat: 0,7 (1992)

Sara Skyttedal
Europaparlamentariker för Kristdemokraterna
Högskoleprovsresultat: 1,6 (2007)

Alice Bah Kuhnke
Europaparlamentariker för Miljöpartiet
Högskoleprovsresultat: 1,2 (1998)

Fredrick Federley
Europaparlamentariker för Centerpartiet
Högskoleprovsresultat: 1,4 (1999)

Ali Esbati
Riksdagsledamot för Vänsterpartiet
Högskoleprovsresultat: 2,0 (1995)

Hanif Bali
Riksdagsledamot för Moderaterna
Högskoleprovsresultat: 1,0 (2005)
Källa: https://www.femina.se/i-rampljuset/politikernas-resultat-pa-hogskoleprovet/6747081
Citera
2021-11-14, 20:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Skulle kunna stämma men det hade varit intressant att höra hur resonemangen gick.
Sabuni har man inte sett så mycket in action (eller jag har varit dålig på att kolla kanske). Har svårt att bedöma henne.
EDIT: EBT:s HP på 1.20 är inte så imponerande, men hon kan ju ha haft en dålig dag.

Inte för att Högskoleprovet är liktydigt med IQ men där lär finnas samband. Du sätter dem alldeles för lågt. Att vara partiledare är ett krävande jobb och att du sätter dem under genomsnittet får mig att tvivla på din IQ. Du vet att det inte handlar om vems politik du gillar bäst?
Jag är matematiker, var bäst i min skola Danderyds gymnasium i matematik, den skolan var bäst i Sverige, och deltog i Svenska Dagbladets matematiktävling. Så din gissningsförmåga om mig är dålig och därmed din gissning om partiledarna. I övrigt missade du att jag personligen träffat Kristersson och jag varvar honom när det gäller intelligens.
Citera
2021-11-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Stefan Löfven = kodum
Magdalena Andersson= kodum
Jimmie Åkesson= vältalig, smart
Resten= gör det endast för pengarna

Citat:
Visar bara att din egen IQ inte är så hög om du inte kan skilja på åsikt och begåvning.

Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Om du inte vet hur iq mäts så visar det absolut att du är en kodum sosse.
Nej, jag vill inte rösta på samma parti som idioter som du! Snälla, kan du inte bara hålla tyst till november 2022, dvs inte prata med människor före valet?

Min gissning är att MP haft flera intelligenta partiledare under åren, även om jag avskyr politiken. Tyvärr tror jag även att Magdalena ligger ganska högt. Jimmie? Tja, han är ju den bästa debattören av alla, men IQ-mässigt vågar jag inte gissa. Han är trots allt väldigt snabbtänkt.

Löfven hade ju inga fördelar alls. Han gav samma intryck av brist på intelligens i intervjuer, i debatter, i utfrågningar etc. Jag tror därför faktiskt att han var den med lägst IQ av alla, på många år. Mitt förakt mot Lööf gör att jag inte ens kan gissa.
Citera
2021-11-14, 20:34
Medlem
bandspelarens avatar
Magdalena Andersson och Jimmie Åkesson placerar jag i topp, utan att ha läst tråden ännu.
Citera
2021-11-14, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Hennes känslomässiga utspel mot både V och SD visar på något helt annat än hög IQ.

De är fejkade för att kunna framstå som den goda kraften. Tyvärr visar du att det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in