2021-11-13, 09:20
Medlem
Mitt vardagsrum har stora fönster åt syd och väst vilket gör det blir väldigt ljust i rummet under hela dagen oavsett om de är molnigt eller soligt. Jag har en del grejer som färgglada böcker, LP-skivor på väggarna och affischer och jag funderar på om färgerna påverkas av det ständiga ljusinsläppet. Jag har försökt hitta information om hur mycket ljus ett föremål måste utsättas för för att det ska hända något men har inte hittat några bra svar. Någon som vet om det krävs direkta solstrålar rakt på föremålet för att det ska blekas eller räcker det med att det exponeras för vanligt dagsljus under tillräckligt lång tid?
Citera
2021-11-13, 09:41
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Ja, pigmentet avgör graden.

Tag som exempel automobiler lr skördetröskor fabrikslackerade i kulören carmine. Där kan en tala om att changsera i solljus.
Citera
2021-11-13, 09:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Solens UV-ljus ändrar på färgmolekylerna på färgade klädesplagg, gardiner, dina affischer. Vi skulle kunna säga att i ordning är (1) öppet fönster och direkt ljus värst för färgerna, sen (2) stängt fönster fast direkt solljus och minst är (3) spritt studsande ljus, knappt alls. Vet du nån med fotokromatiska glasögon kan du lägga dem i rummet som "uv-mätare".
Citera
2021-11-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullahatt
Mitt vardagsrum har stora fönster åt syd och väst vilket gör det blir väldigt ljust i rummet under hela dagen oavsett om de är molnigt eller soligt. Jag har en del grejer som färgglada böcker, LP-skivor på väggarna och affischer och jag funderar på om färgerna påverkas av det ständiga ljusinsläppet. Jag har försökt hitta information om hur mycket ljus ett föremål måste utsättas för för att det ska hända något men har inte hittat några bra svar. Någon som vet om det krävs direkta solstrålar rakt på föremålet för att det ska blekas eller räcker det med att det exponeras för vanligt dagsljus under tillräckligt lång tid?

Jag hängde för cirka ett halvår sen upp en teckning gjord av mitt barn på en anslagstavla placerad på en vägg mittemot ett fönster med aftonsol. En annan teckning hängde jag upp på en vägg som inte är exponerad för dagsljus. Teckningen som dagligen exponerats för dagsljus har gulnat avsevärt jämfört med teckningen som inte exponerats för direkt dagsljus.
Citera
2021-11-13, 11:17
Medlem
Det som ändrar färg mest i ett hem är nog parkettgolv, sett otaliga helt förstörda. samt skinnmöbler.
Citera
2021-11-13, 16:10
Medlem
gralehs avatar
Absolut bleks saker även om det inte står i direkt solljus. I synnerhet papper, foto och tyg. Men även golv.
Citera
2021-11-13, 17:06
Medlem
yz44s avatar
Undvik att placera sådant du vill ha kvar färgen på i direkt soljlus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in