2021-11-11, 18:21
Medlem
PA-Staffans avatar
Jag vill dela med mig av ett kort utdrag från dagens avsnitt av intellektuella Nordegren & Epstein. Det är professor i paleontologi, Vivi Vajda som bjudits in för att dela med sig av sina djupa och intellektuella insikter om arters utrotning och, så klart, den ständigt högaktuella klimatfrågan.

Det blev som alltid ett intellektuellt samtal med udd, tack vare de allmänbildade, samspelta och framförallt intellektuella programledarna Thomas Nordegren och Louise Epstein.

Disclaimer: Det här är inget för kreti och pleti. Men lyssna gärna ni också, för att förstå vad ni missar när ni bara konsumerar lättsmält och populistisk alternativmedia på Swebbens TV och allt vad det heter.

Länk: https://sverigesradio.se/avsnitt/dags-for-en-naturvetare-i-var-intervjuserie-om-intellektuella#1955
Från: 38.35

Citat:
T.N: Me, me, men, eeh, jag är fast där i ditt första svar där... va va det då som hände efter den här eeeh..stora smällen? Ah, alltså du sa att växter dog, var det för att växterna slogs ut, eller var det för att insekterna inte pollinerade..eller hur?

V.V: Ja det var för att växterna, det blev mörkt. Ööh, det blev... ööh, stopp på fotosyntesen växterna dog och då dog ehh djuren också. Dom enda djuren som fanns, nästan, det var ju dinosaurier för..däggdjuren som vi tillhör var ju små växtä.., eller va förlåt, insektsätare...typ igelkottar.

V.V: Å det som hände...alltså man kan ju säga det är ju positivt för oss, vi finns idag - det blir en utveckling av något annat. Men.

T.T: Hade vi inte funnits annars...?

V.V: Vi hade inte funnits!

T.T: Var det fiskarna då som klarade sig, för det var ju trots...eh. Livet försvann ju inte?

V.V: Nä det försvann inte så att en liten del av allting som finns idag, eh... Krokodiler är ju jätteduktiga på att överleva men det är ju inte så att, ja precis det gäller allt...

L.E: Men du säger, eh, de...jag tycker det är jätteintressant för...

V.V: Ja ?

L.E: ...vi hade ju inte funnits om dinosaurierna fanns kvar..

V.V: Nae det hade vi ju inte..

L.E: ...hur kan man veta att det verkligen..är det ett självändamål att alla djur och växter alltid ska få finnas kvar?

V.V: Det är inte ett självändamål men, samtidigt, vi kan ju inte va dom som tar herraväldet över hela.., alltså..vi har ju ett ansvar om...Vi är mycket värre än en asteroid, för vi...En asteroid smäller ner..eh..sen försvinner den..eller den..eh..hehe...ja precis.

L.E: Tänk att då kan allt..

T.N: Nä men men det, men det...

V.V: Men vi är kvar! Vi bara lixom fortsätter..det är som en asteroid efter asteroid. De..åå..nu låter jag kanske väldigt domedagsig, och det är inte meningen för vi kan ändra detta vi kan KÖPA UPP MARK. Både regeringar eller nationer och privat och bevara vår gammelskog och biotoper. Nu!

T.N: Men det är lite trösterikt ändå, då, med dina perspektiv. Även om vi utplånar människan...

V.V: Japp!

TN: ..så kommer jorden å finnas kvar...och djuren kommer finnas kvar och det kanske uppstår nåt annat liv...

V.V: Ja appsolut!

T.N: ..som tar bättre hand om planeten.

V.V: Ja! JA.

Jag vet inte vad ni ska diskutera här om jag ska vara ärlig. Men vad tror ni, skulle rasisternas klimatförnekande hjältar som Lars Bern och Lennart Bengtsson ha en chans mot någon som Vivi?

Skulle de ens våga sätta sig i heta stolen på intellektuella SRP1?
Citera
2021-11-11, 18:32
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
Jag vill dela med mig av ett kort utdrag från dagens avsnitt av intellektuella Nordegren & Epstein. Det är professor i paleontologi, Vivi Vajda som bjudits in för att dela med sig av sina djupa och intellektuella insikter om arters utrotning och, så klart, den ständigt högaktuella klimatfrågan.

Det blev som alltid ett intellektuellt samtal med udd, tack vare de allmänbildade, samspelta och framförallt intellektuella programledarna Thomas Nordegren och Louise Epstein.

Disclaimer: Det här är inget för kreti och pleti. Men lyssna gärna ni också, för att förstå vad ni missar när ni bara konsumerar lättsmält och populistisk alternativmedia på Swebbens TV och allt vad det heter.

Länk: https://sverigesradio.se/avsnitt/dags-for-en-naturvetare-i-var-intervjuserie-om-intellektuella#1955
Från: 38.35

Jag vet inte vad ni ska diskutera här om jag ska vara ärlig. Men vad tror ni, skulle rasisternas klimatförnekande hjältar som Lars Bern och Lennart Bengtsson ha en chans mot någon som Vivi?

Skulle de ens våga sätta sig i heta stolen på intellektuella SRP1?

Vad ska man säga.

Tänkte på det här idag rent generellt.
Nazi-Bern och resten av de galna foliehattarna bjuds ju aldrig in för att de skulle vinna diskussionen med logik och fakta.

Iallafall hade det blivit en intressant debatt där båda sidor verkligen får visa sina källor.
Sånt är man dock aldrig intresserad av i gammelmedia.

Därav alternativmedia.
Citera
2021-11-12, 01:03
Medlem
Väldigt intressant.

Jag är hyfsat aktiv i co2-tråden. Postar denna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in