2021-11-10, 11:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Äntligen!!!

Du får härmed rätten att ställa nästa fråga och därtill en prima banjo!

Och eftersom ni alla nu undrar över ledtrådarna:

1. Svart syftar mycket riktigt på kol, men vitt syftar faktiskt på salt.

2. Häromdagen hade SvD en stor artikel om hälsofördelarna med dans, och jag tror nog att ni alla hört talas om den en gång i tiden supertrendiga dansen Charleston.

3. Stadens flygplats är uppkallad efter den berömde, West Virginia-bördige testflygaren brigadgeneral Chuck Yeager. Han gav även namn åt ett par på sin tid populära flygsimulatorer, nämligen Chuck Yeager's Advanced Flight Training (1987, med uppföljare 1989) och Chuck Yeager's Air Combat (1991).

4. Den andra staden är alltså Charleston i South Carolina. Platsen för det amerikanska inbördeskrigets första krigshandling då South Carolina-milisen bombarderade hamnbefästningen Fort Sumpter som hölls av unionstrogna trupper.

5. Hört talas om Elektra-komplex? Elektra är ju en Marvel-hjälte (som verkligen är ganska komplex), vilken två gånger gestaltats på film av Jennifer Garner, uppväxt i Charleston.

6. West Virginia blev en egen delstat i samband med inbördeskriget, då befolkningen där vägrade ansluta sig till konfederationen när resten av slavstaten Virginia gjorde det. Charleston blev dess huvudstad, om än den fram till 1877 delade statusen med Wheeling.

7. Hank Williams för i helvete!!! Är det verkligen bara jag i den här tråden som lyssnar på country?

8. Ja, för kolgruvorna i trakten är det knappast kul (åtminstone inte på kort sikt) med hårdnande klimatpolitik...

9. Charleston Open är den äldsta stora damtennisturneringen i USA. Den hette tidigare Volvo Car Open.

10. Vi är i östra delen av USA, men i WEST Virginia.

Och ja, musiken innehöll förstås också ledtrådar.

En annan av John Denvers stora hits var "Take me home, country roads", vilket är en hyllning till West Virginia:

"Go west" med Village People tog jag med bara för att låttiteln ger ena halvan av delstatens namn.

Man tackar! Kul fråga Återkommer med en fråga så snart jag hinner..
Citera
2021-11-10, 15:19
Medlem
Nytt resmål..

1) Regionens/delstatens/provinsens/landskapets största stad.

2) Viktoriansk arkitektur.

3) https://youtu.be/QpUc5DsJ0gY
Citera
2021-11-10, 15:23
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena

7. Hank Williams för i helvete!!! Är det verkligen bara jag i den här tråden som lyssnar på country?

Att kalla en överdos i baksätet på en bil för en bilolycka är väl att tänja på begreppet väl mycket.

Och nej, jag lyssnar inte på vuxna män i vita hattar som sjunger om sin häst, mamma och hemlängtan.
Senast redigerad av horomheb 2021-11-10 kl. 15:28.
Citera
2021-11-10, 15:49
Medlem
4) Ska egentligen vara banjo..

https://youtu.be/1dEnQAtcDz4
Citera
2021-11-10, 18:24
Medlem
5) Grundare till känt multinationellt företag där de flesta är gula och en minoritet svarta och vita.

6) Götlaborgare: https://youtu.be/JffTfpueF2k
Citera
2021-11-10, 19:23
Medlem
horomhebs avatar
Victoriansk arkitektur är ju främst ett gemensamt begrepp för stilarna efter nyklassicism och före jugend/art nouveau. Trots det chansar jag på Shanghai - där finns ju trots allt en del nygotik/nyrenässans/nybarock (fast främst art nouveau & art déco).
Senast redigerad av horomheb 2021-11-10 kl. 19:25.
Citera
2021-11-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Victoriansk arkitektur är ju främst ett gemensamt begrepp för stilarna efter nyklassicism och före jugend/art nouveau. Trots det chansar jag på Shanghai - där finns ju trots allt en del nygotik/nyrenässans/nybarock (fast främst art nouveau & art déco).

Vi ska geografiskt rätt långt från Shanghai..

1b) Själva ”huvudstaden” i Regionen/delstaten/provinsen/landskapet för tankarna till en frukt.

7) Hollywood-film med storstjärnor ökade efterfrågan på en viss typ av hus som är typisk för regionen
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2021-11-10 kl. 19:54.
Citera
2021-11-10, 20:33
Medlem
DeValeras avatar
Jag drar till med Honolulu, USA.
Citera
2021-11-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag drar till med Honolulu, USA.

Landet är rätt

7) Delar namn med och är döpt efter känd europeisk stad som förknippas med revolutionen.
Citera
2021-11-10, 21:02
Medlem
8) Tar oss inte hela vägen fram, men längre än till NY..

https://youtu.be/YeEB2Lxbfa4
Citera
2021-11-10, 21:44
Medlem
9) Svenskt företag inom heminredning/textil/kläder som delar namn med grå dam som sänktes leder till rätt område..
Citera
2021-11-10, 23:15
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Landet är rätt

7) Delar namn med och är döpt efter känd europeisk stad som förknippas med revolutionen.

1b får mig att tänka på New York och 7an får mig att tänka på St Petersburg. Så en felaktig gissning på Petersburg, New York
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in