2021-11-10, 14:15
Medlem
Jag känner mig som en riktigt usel människa efter att ha skickat över 50-60 ansökningar. Jag ser inget hopp om framtiden. Det är stressande och frustrerande. Jag har haft bara en anställningsintervju, men det inget vidare i slutet.

Lite kort om mig
Jag har haft 5 års arbetslivserfarenhet av administrativa arbete inom olika arbetsområde. Jag arbetade som kontorsassistent, administrativ assistent och administratör på små- och medelstora företag under hela mitt arbetsliv. Jag pluggade till löneadministratör och HR-koordinator på en yrkesskola vid sidan av min heltidsanställning, men jag var tvungen att hoppa över praktik på grund av coronapandemin förra året. Ingen arbetsgivare ville ta emot praktikanter. Jag gjorde 2 års obligatoriska militärtjänst i mitt hemland där jag arbetade som Manpower Assistant.

Just nu söker jag jobb inom rekrytering eller TA (Talent Acquisition), men det är mycket svårare än jag trodde.

Jag bad mina kompetenta kompisar (en gick på Handelshögskolan och jobbar som Business Partner på ett storföretag och en annan som är content writer) om att korrigera mitt CV och det finns inte några konstigheter där.

Har ni något bra tips? En av mina vänner sa att jag borde besöka arbetsgivares kontor och lämna in mitt CV. Är det verkligen en bra idé?
Citera
2021-11-10, 14:24
Medlem
Blaze.s avatar
Det är alltid bättre att lämna CV på plats. Större chans att arbetsgivaren kommer ihåg dig och därmed större chans att hen hör av sig då du sticker ut extra om du gör ett bra intryck. Annars finns det alltid förbättringsmöjligheter i det personliga brevet som bild på dig själv tillexempel, har du det?
Citera
2021-11-10, 14:25
Medlem
mingtians avatar
Vad har du att förlora? Du kanske bör se över dina personliga brev.
Citera
2021-11-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Det är alltid bättre att lämna CV på plats. Större chans att arbetsgivaren kommer ihåg dig och därmed större chans att hen hör av sig då du sticker ut extra om du gör ett bra intryck. Annars finns det alltid förbättringsmöjligheter i det personliga brevet som bild på dig själv tillexempel, har du det?

Många företag vill att man först bokar en tid för möte så att bara dyka upp helt random, tveksam?
Citera
2021-11-10, 15:06
Medlem
Aaarghhhs avatar
Jag skulle ha pluggat något undertiden, ser bättre ut när man söker jobb.
Citera
2021-11-10, 15:12
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Jag känner mig som en riktigt usel människa efter att ha skickat över 50-60 ansökningar. Jag ser inget hopp om framtiden. Det är stressande och frustrerande. Jag har haft bara en anställningsintervju, men det inget vidare i slutet.

Lite kort om mig
Jag har haft 5 års arbetslivserfarenhet av administrativa arbete inom olika arbetsområde. Jag arbetade som kontorsassistent, administrativ assistent och administratör på små- och medelstora företag under hela mitt arbetsliv. Jag pluggade till löneadministratör och HR-koordinator på en yrkesskola vid sidan av min heltidsanställning, men jag var tvungen att hoppa över praktik på grund av coronapandemin förra året. Ingen arbetsgivare ville ta emot praktikanter. Jag gjorde 2 års obligatoriska militärtjänst i mitt hemland där jag arbetade som Manpower Assistant.

Just nu söker jag jobb inom rekrytering eller TA (Talent Acquisition), men det är mycket svårare än jag trodde.

Jag bad mina kompetenta kompisar (en gick på Handelshögskolan och jobbar som Business Partner på ett storföretag och en annan som är content writer) om att korrigera mitt CV och det finns inte några konstigheter där.

Har ni något bra tips? En av mina vänner sa att jag borde besöka arbetsgivares kontor och lämna in mitt CV. Är det verkligen en bra idé?

2 års militärtjänst. Sök dig till försvarsmakten.
Citera
2021-11-10, 15:35
Medlem
Sonny00s avatar
Hur gammal är du TS? Ditt sätt att skriva tyder på att svenska inte är ditt modersmål. Har du fått hjälp med att formulera bra ansökningshandlingar av någon som behärskar svenska till fulländning?
Citera
2021-11-10, 15:44
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.

Fast nu gäller ju detta en person som söker ett kontorsjobb. Om vi talar större företag dessutom så vill de absolut inte ha någon form av oanmält besök till receptionen.

Nej detta med att lämna CV på plats funkar endast på icke-kontorsjobb som butiksjobb/lager/hantverk etc etc. Testa att lämna ett CV på en bank exempelvis, finns ingen som helst process att ta emot pappers CV på större företag utan det hamnar i papperskorgen hos receptionisten.
Citera
2021-11-10, 15:50
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992

Lite kort om mig

Det är tufft för alla som inte arbetar inom IT skulle jag säga, hög konkurrens för många kategorier! Håll ut, arbeta på CV/LinkedIN/Nätverka/Check in med HR företag.

Ofta arbetar många inom TA på provis, kanske kan detta vara en start? Kolla med många av de nya aktörerna på marknaden.
Citera
2021-11-10, 16:10
Medlem
undercover-racists avatar
Bli en bidragstagare och jobba svart. Det finns inget bättre.
Citera
2021-11-10, 16:19
Medlem
får du inget jobb finns det ju ingen efterfrågan. skaffa ett riktigt jobb istället...
Citera
2021-11-10, 16:19
Medlem
Skojarns avatar
Fast du valde att söka Sveriges mest eftertraktade jobb, nämligen som rekryterare. Alla vill jobba med det och jobben går till slut till snygga tjejer alternativt kompis/familj, men oftast till snygga tjejer eftersom alla vill göra affärer då trots att man kanske inte behöver bemanningstjänster.

Kontorsadmin i övrigt är det en oerhörd konkurrens om, men så fort du blandar in någon typ av spetskunskap, teknisk sådan oftast, så är det knappt någon konkurrens alls och du kan välja bland både arbetsgivare och löner.

Det här är på gränslandet till att söka jobb som influencer eller fotbollsagent och klaga på att man inte fått något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in