2021-11-10, 10:23
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFlaggan
Det fetade om jag nu gjorde rätt.
Intressant om ryktet stämmer att det skulle finnas ett pris på L huvud. Då undrar jag direkt om E var kriminell. Enligt uppgift i FUP så hade han en oregistrerad pistol i sitt vapenskåp. Och tidiga uppgifter handlade också om att det kunde vara en pistol som använts.

Personligen tror jag att det är många i E närhet som drivit honom djupare ner i skiten. Klaga på förhållandet mellan E och L. Utesluta honom socialt och även ta barnen ifrån honom. De tänkte nog inte på hur det kunde gå ut över L och hans förhållande. Enligt K så verkade de vara lyckliga tillsammans. Det enda som K nämnde när barnen varit där var helgen innan mordet skedde hade de bråkat högljutt. Det finns även uppgifter att L och E fick ljuga om sin relation för att E närmaste gick bananas på han annars. Att det inte skulle finnas ett förhållande fick de undanhålla. Till och med varför han skulle sälja huset finns olika uppgifter på. Enligt mäklaren skulle han flytta till Spanien och enligt någon annan för att komma ifrån Bålsta och enligt L för att komma bort ifrån Bålsta och samtidigt närmare hennes barn och skola. Hon ville inte flytta på sina äldsta ungar då de trivdes i skolan och i området de bodde när de bodde hos K. Och för att soc utredningen skulle bli av under sommaren tack vare inläggningen på psyk.

Det är mycket sådan här information i andra FUPar när det gäller mord i nära relation som utreds väldigt grundligt. Och jag nämner det igen att det kan finnas försvårande omständigheter för L i detta. Som hade gjort att ett livstidsstraff hade dömts istället. Det räcker inte med bara filmen för att hon ska få livstid tyvärr. Sen ska det mycket till att det ska finnas information som förmildrar omständigheterna omkring mordet. Men ärligt talat så verkar det inte utrett. Och om det är det och inte tagits upp. Så är ju domen inte rättssäker.

Jag håller med dig. Det känns inte utrett.
2021-11-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Eftersom jag är uppväxt utan en mor så tycker jag det är jävligt mycket bättre att det fanns en ”förälder” som barnen bott med tar sig an dom istället för att ex tas om hand.

Tänk lite innan du öppnar käften hur som helst. Alla har inte växt upp i en ”Svensson”-familj eller haft en trygg barndom, men är inte sämre människor för det.

Dom barnen har som tur som har en vuxen som vill ta ansvar över dom.
Det är vad jag tycker.
Jag ville editera lite i mitt förra inlägg, men tiden hade gått ut.
Det var nämligen så att jag gjorde ett nytt försök för att försöka bli klok på vad det är du vill ha sagt -ja, förutom att du vill visa att du är grov i mun.

"trygg barndom", ja.
Lydia har inte haft en alltigenom trygg barndom, det kan vi nog vara överens om, fast en otrygg barndom borde inte med automatik innebära att man likt Lydia avsiktligt dödar en annan person, för i så fall skulle folket på Begravningstjänst, de som hämtar liken efter våldsdåd, behöva arbeta 24/7 och utan möjlighet till att kunna få ut semester.

Sverige plus resten av världen är fullt av människor som vuxit upp i otrygghet, men som ändå inte beter sig som Lydia och dödar andra.

Är vi överens om att Lydia är helt outstanding?
2021-11-10, 10:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu har ju ingen av oss sett filmen, och de avskrifter som finns, täcker ju inte hela 4 minuter.

Hur som helst, L säger att hon inte vill bli filmad, hon säger åt E att lägg ner.

Fortsätter man att filma då, så är det i min lilla värld, passivt-aggressivt! Minst!

Sedan så är hennes förhör genomgående ganska lika. Utom i vissa få delar, där jag tror att hon faktiskt har riktiga minnesluckor pga promillenivån, men även chock.

Jag har rätt att tro på L om jag vill, jag har rätt att ha min åsikt!

nu visar ju iofs filmtexten HELA förloppet de 4 minuterna.
(redigerat in: det fetade)
Sen säger även Lydia i förhöret : (s 304, i 2 olika delar av förhöret)

FL: Nej men sen så säger du att han ska sluta. Och när han sitter där ute på uterummet. Vad
är det han ska sluta med då?
MT: Sluta säg att jag ska åka därifrån precis där och nu

FL: Ja. Men är det du vill att han ska sluta med, filma att…?
MT: Nej jag vill att han ska sluta säga att jag ska åka därifrån. Sluta typ säga. Alltså att han
kan berätta för mig vad jag har gjort honom

Absolut fortsätt tro på Lydia du
Senast redigerad av Mercede 2021-11-10 kl. 10:31.
2021-11-10, 10:33
Medlem
Captainspiceds avatar
Måste få fråga alla ni som säger er känna Emil.

Var Emil oförmögen att själv ta ansvar för sitt liv?

Jag frågar då EmmeLee samt många ger den bilden av Emil. Vilket jag tycker känns trist. Måste kännas hemskt för anhöriga. Och var det den bilden Emil önskade att andra hade? Tror inte det.

Men den bilden har ni andra lyckats måla upp. Emil är en liten pojke som inte vill ha Lydia där.

Då kan man fråga sig, om han ville ha ut av henne, varför ringde han då inte polisen och bad dom ta ut henne? Varför ingrepp inte vänner mfl och hjälpte Emil ta ut henne?

Kanske för att han inte ville. Kanske för att på fyllan säger man mkt? Kanske för att dom hade ett destruktivt förhållande där hot blev vardagsmat?

Jag tror dom ville ha ett förhållande. Annars hade väl alla ingripit och hjälpt honom?
Senast redigerad av Captainspiced 2021-11-10 kl. 10:36.
2021-11-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

FL: Nej men sen så säger du att han ska sluta. Och när han sitter där ute på uterummet. Vad

MT: Nej jag vill att han ska sluta säga att jag ska åka därifrån. Sluta typ säga. Alltså att han

Tack för publiceringen, det klargör det "motiv" som trådens extremister hela tiden gapar efter och som de anser vara dåligt utrett. Bra att det nu finns i print i tråden!

Polisens och åklagarens uppgift är inte att lägga Lydia på analyssoffan för att höra henne berätta om sin upplevda barndom. Utredarnas uppgift är att presentera så mycket material som de anser behövs för att uppnå verkshöjd för att få åtalet upp till prövning och till en fällande dom. Det har man lyckats med.

Om det kan ha varit så att Emil vägrade köpa hem det shampoo som Lydia krävt, så bör det inte ses som ett "motiv" för att hon fick skäl till att döda honom.
(Bäst att vara extra tydlig med att exemplet ovan är ett fiktivt scenario. Kontot du citerar är varken hästägare, eller kanotägare och har varken hiss eller äger några vassa knivar..)
2021-11-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Jag backar på mitt statement det var visst 6 månader bakåt i tiden, vilket då torde bli i början på Januari
Jag ska dubbelkolla FUP, om det framgår vilken analysmetod dom använde på Lydia, om det var masspektrometri

Den dyraste och mest komplicerade analysmetoden är att ta hår från den misstänkta individen. Så gott som alla droger fastnar inne i hårets rotkanaler. Håret växer cirka en centimeter per månad. Med hjälp av masspektrometri går det att retroaktivt se vilka droger personen använt under senaste halvåret.
Används håranalys generellt på alla drogtester?
2021-11-10, 10:59
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Används håranalys generellt på alla drogtester?

Nej det tror jag inte, det är ju en dyr analysmetod som jag förstår det, det vanligaste är nog urin eller blodprov, men egentligen borde nog nån med mer kunskap i frågan svara på det.
2021-11-10, 11:00
Medlem
Citat:

Bra inlägg!
2021-11-10, 11:15
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

MT: Nej jag vill att han ska sluta säga att jag ska åka därifrån. Sluta typ säga.Alltså att han

Ja, ok, jag ska läsa om det förhöret. Den första fuppen som jag öppnade var i 2 delar, en av de stod HEMLIG på med röd färg, den tittade jag inte så noga i, trodde den var helt maskad.

Men det stärker egentligen bara misstanken då att E kör medbl.a. bostad som ett maktspel mot L.

Ls uttalanden i fuppen tycker jag för det mesta är ärliga, och min känsla är att hon ibland försöker täcka upp minnesluckor med vad hon tror kan ha hänt, för att hon faktiskt vill hjälpa polisen i utredningsarbetet! En hel del hon säger går ju att kontrollera i hennes psykjournaler, som skrivits innan den ödesdidra kvällen!

Jämfört med många andra GM, så ÄR hon samarbetsvillig och hjälpsam mot polisen.

Men hon verkar ha fått en bedrövlig advokat! Hon borde ha begärt HenningPenning, men han är väl död nu. David Massi istället, kanske!
2021-11-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-More
FUP

https://delafil.se/e127504d8f295d24/FUP1.pdf

https://delafil.se/f7b6964a212b6508/FUP2.pdf

I Fuppen används verbet "stubba" och substantivet "stubbningen" som något som polisen gör med den gripne. Vad betyder det? Hittar inget bättre när jag söker mer än att det betyder klippa/skära kort men det blir så konstigt med den betydelsen då hon börjar skrika högt efter "stubbningen".
Polisiärt slanguttryck?
2021-11-10, 11:22
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Om du tittar på hennes senaste tid så är det ganska uppenbart att hon befann sig i en nedåtgående spiral. Trots att hon gjorde saker för att bryta den, så var kraften som drog henne nedåt för stark. Skulder, missbruk, tomhetskänsla, instabil personlighet och impulsiva beslut skapade en fotboja som var alltför tung.
Det är tragiskt, men ett mord är fortfarande ett mord.

Och jag tror att E hade hoppat över tangon om han vetat att han spelade med livet som insats.
Nedåtgående spiral? Vad av detta var nytt?
2021-11-10, 11:23
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag ville editera lite i mitt förra inlägg, men tiden hade gått ut.
Det var nämligen så att jag gjorde ett nytt försök för att försöka bli klok på vad det är du vill ha sagt -ja, förutom att du vill visa att du är grov i mun.

"trygg barndom", ja.
Lydia har inte haft en alltigenom trygg barndom, det kan vi nog vara överens om, fast en otrygg barndom borde inte med automatik innebära att man likt Lydia avsiktligt dödar en annan person, för i så fall skulle folket på Begravningstjänst, de som hämtar liken efter våldsdåd, behöva arbeta 24/7 och utan möjlighet till att kunna få ut semester.

Sverige plus resten av världen är fullt av människor som vuxit upp i otrygghet, men som ändå inte beter sig som Lydia och dödar andra.

Är vi överens om att Lydia är helt outstanding?

Jag orkar inte ens lägga energi på att svara dig. Du visar tydligt här i tråden vilken typ av person du är, en som inte förtjänar tid, energi eller ens den minuten det tog mig att skriva detta.
Att man inte tycker att barn har rätt till en trygg uppväxt hos en vuxen som bryr sig om dom, oavsett om det nu inte är deras egen far som tar hand om dom (eftersom deras mor nu inte finns där oavsett orsak, brott/dödsfall whatever) är rätt lågt. T.o.m. för att komma från dig.

Så fortsätt du citera, mig får du inte mer svar från, jag svarar på det jag finner intressant och meningsfullt.
Dina inlägg kvalificerar tyvärr inte dit.

Gällande dig har jag sagt mitt.
Ha en fortsatt fin dag!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in