2021-11-09, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
jaha så du tycker en läkare ska ha rätt att framställa någon som deprimerad genom att systematisk ljuga i sin anteckning samt stå på sina tidigare kollega och försöka tvista saker man säger i ens journal trots att man inte är det och har dessutom bevis på hälso problem och symptom...?
Inte för att nämna vissa låga provvärden som är inom så kallade primär vårdens referensvärden för 1000 andra person som klassas som normala men som är för min kropp avvikande. Ska man gå på långvarigt symptom eller någon referensvärde som är byggt på 1000 olika friska och sjuka personer tycker du ?

Och va blir det här näst då ta fri viljan från folk samt tvång medicinera människor som säger ifrån eftersom journalen ska vara säkerhetsklassade så sånna som dig ska sitta och ljuga i den hejvilt ?
Kan man inte ha fysiologiska problem utan direkt ha cancer annars är man bara jobbig eller deprimerad eller ?

Det är maktmissbruket som ni läkare tror sig sitta på måste ta slut.. med en video inspelning så ska man inte kunna sitta och ljuga som man känner för efter man ha träffat en patient samt skriva lögner i ens journal baserat på vad en stressad läkare fick för sig eller dylik.

Sen vem som ska titta på videon för att bevisa rättvisan det får lagen ta ställning till, man ska inte sitta och behöva gå ner på knäna för att få rätt vård när man ändå jobbar och betalar skatt.
Konspirationsteorier.

Du borde få vård, det har du rätt i. Psykisk vård.
Citera
2021-11-09, 22:52
Medlem
Jobbar som medicinsk sekreterare (det är vi som skriver journalerna). Fråga vad ni vill!
Citera
2021-11-09, 22:54
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Vad är det för fel på läkaren som sitter och ljuger om detaljer i ens journal ? Vill de bara svartmåla en så man inte ska få rätt vård i form av prover vidare remisser osv samt lättast stämpla en med depression och hänvisa till psykolog trots tydliga fysiska symptom på ens kropp ?

Vad är lösningen tillslut när man be läkaren komplettera felaktigheter hen har skrivit när hen inte har signerat anteckningen men ändå inte ändrar anteckningen och istället signera det i efterhand som det är så det kvarstår massa felaktigheter i ens journal... De tar ingen hänsyn längre och vad kan man göra nu med journalen ansöka om komplettering så det blir sträck över original texten.. ? hur löjligt är inte det ?

Ska man spela in läkare besöket nästa gång och anmäla fanskapet ifall den trots video bevis med ljud och bild skriver massa lögner ?

Hur hanterar ni såna idioter egentligen.. jag är verkligen less på denna diskriminerings metodiken som läkarna tror sig kunna komma undan med för att de sitter på någon sorts makt där ord mot ord står och vill sätta stop för det.

Har råkat ut för samma sak när en läkare på akuten skrev i journalen att jag kom in på en överdos av opiater, vilket var direkt felaktigt. En annan skrev panikångestsyndrom fast det visade sig att jag hade en inflammation i en muskel.

Jag löser det numer genom att be läkaren läsa upp det hen skriver i journalen vid besöket. Det brukar de inte neka till.
Citera
2021-11-09, 23:04
Medlem
Sådana här trådar startas oftast av hypokondriker som besvärar sjukvården med sina inbillade sjukdomar. Troligen har TS psykiska problem.
Citera
2021-11-09, 23:10
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Vad har hen med det att göra? Journalen är en handling som verkar medicinsk personal emellan. Det är ingen novell som är menad som nöjesläsning för medicinskt överintresserade foliehattar.

Att den här typen av material ens är tillgänglig för privatpersoner är orimligt. Folk har varken kompetens eller mening att sitta och läsa medicinska utlåtanden. Det här borde falla inom normal sekretess.

Det är faktiskt lite utav en novell. Jag brukar skratta högt när jag läser mina journaler.

"Patienten verkar sansad, talar tydligt, är hel och ren, uppvisar tendenser till motorisk nervös orolighet" = Satt och skakade med benet.

En annan läkare skrev att jag är en "jogga-instruktör" i min journal.

Är yoga-instruktör.
Citera
2021-11-09, 23:19
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Sådana här trådar startas oftast av hypokondriker som besvärar sjukvården med sina inbillade sjukdomar. Troligen har TS psykiska problem.

Tror tyvärr också det… Att sitta och lusläsa sina egna journaler och vilja rätta olika små ord, osv, är inte direkt ett ”jättefriskt” psykiskt beteende, oftast.

Det är snarare tvärtom ett väldigt klassiskt beteende för rättshaverister och dylikt. De flesta ”vanliga” patienter sitter inte och läser sin egen journal.

Obs. Jag menar inte att TS inte ska kunna ifrågasätta sin vård/behandling. Men om man inte är nöjd med sin vård, är det bästa att:

1. Ta upp det med läkaren. Med egen önskad förändring/förslag om annan undersökning/behandling, osv.

2. Om ej gehör = gå till annan läkare på annat vårdställe och få en second opinion.
Citera
2021-11-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
En annan läkare skrev att jag är en "jogga-instruktör" i min journal.

Är yoga-instruktör.

Som sagt, det är inte läkare som skriver journalerna utan medicinska sekreterare. Läkaren dikterar besöket och när sekreteraren sedan dokumenterar kan det ibland vara omöjligt att höra vad läkaren spelat in. Har han dessutom brytning kan jag verkligen förstå hur lätt det är att höra "jogga" istället för "yoga". 🙂
Citera
2021-11-09, 23:30
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Policepotatopig
Som sagt, det är inte läkare som skriver journalerna utan medicinska sekreterare. Läkaren dikterar besöket och när sekreteraren sedan dokumenterar kan det ibland vara omöjligt att höra vad läkaren spelat in. Har han dessutom brytning kan jag verkligen förstå hur lätt det är att höra "jogga" istället för "yoga". 🙂

Må så vara. Så var dock inte fallet när det stod att jag hade tagit en överdos av opiater i min journal efter att jag hade åkt in till akuten. Läkare ta sig mycket riktigt friheter att dra egna slutsatser.
Citera
2021-11-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Må så vara. Så var dock inte fallet när det stod att jag hade tagit en överdos av opiater i min journal efter att jag hade åkt in till akuten. Läkare ta sig mycket riktigt friheter att dra egna slutsatser.

Skoja inte. I min står det att jag varit beroende av benso och torsk på tjack sedan 15årsåldern. Stämmer inte för fem öre
Citera
2021-11-10, 00:00
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Att läkarna hittar på saker som de skriver i journalen är problemet.

De flesta läkare har gudskomplex. Men de blir ju sjuka själva en dag. Då får de samma behandling. Du är "psykiskt sjuk". Att du skiter och pissar blod beror på dina "psykiska problem".

Karma finns. De säger att läkare är de sämsta patienterna.
Citera
2021-11-10, 00:00
Medlem
Fy fan vad jag led en gång under covid, brutet revben. Folk låg i korridorer medan jag fick ett eget rum på fyra pers utan smärtstillande så ingen skulle höra när jag skrek av smärta.
Fick hundra uttag av alvedon av den ignorante läkaren. Fan vad jag led.
Citera
2021-11-10, 00:15
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Att den här typen av material ens är tillgänglig för privatpersoner är orimligt. Folk har varken kompetens eller mening att sitta och läsa medicinska utlåtanden. Det här borde falla inom normal sekretess.

Jag tyckte så förut - under debatten som var för några år sedan då patienter började kunna läsa journal utan att begära ut den. Nu när vi levt i detta några år har jag ändrat mig.

Visst, det finns problem:
Man kan t.ex i mötet med vissa somatisernande patienter inte skriva rakt och sakligt, utan mellan raderna för att inte riskera alliansen med patienten.
I vissa faser av utredning av oklar sjukdom är det inte heller helt bra att patienten hemma på kammaren ser att man resonerar kring ovanliga dödliga diffdiagnoser.
Finns också fall när patienter fått oväntade dödsdomar via t.ex röntgenutlåtande innan läkaren hunnit kontakta dem.

Ändå är det rätt att patienten "äger" sin journal tycker jag. Det är ju patienten, och dennes integritet, vården skall utgå från. De allra flesta patienter som läser journalen gör det med sans tycker jag. Det kan till och med engagera/motivera vissa i sin behandling att t.ex kunna gå in och läsa provsvar etc. Och ibland skriver man ju fel eller ofullständigt, och då är det bra att patienten kan säga till (vilket tyvärr nog många patienter drar sig för, av rädsla/respekt för läkaren).

Att vissa anser att läkarna ljuger i journalen är tråkigt. Det handlar nog i de allra flesta fall om antingen missförstånd (av läkaren eller patienten), eller att patienten har sådan problematik att denne inte vill ta till sig hur läkaren resonerar (ofta somatiserande patienter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in