2021-10-17, 14:11
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du har nog missförstått, eller så var det en idiot till journalist.
slaskmedias journalister brukar vara idioter, ja. Sett på ovan inlägg så har majoriteten el-motorer i sin drivlina.
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Här är statistik från förra månaden (september -21), och nu är elbilar en tredjedel av de de nyregistrerade bilarna.

Så nu kan man nog med fog säga att det börjat att bli ganska normalt med elbilar, även om det säkert tar några år till innan hälften av bilarna som säljs är rena elbilar (kanske händer runt 2025 gissar jag grovt på).
Det är en fluga, tåg är funktionella på el, inte personbilar. I storstäder är dessa funktionella, visst.
Senast redigerad av psykoshippien 2021-10-17 kl. 14:13.
Citera
2021-10-17, 14:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
slaskmedias journalister brukar vara idioter, ja. Sett på ovan inlägg så har majoriteten el-motorer i sin drivlina.

Jag trodde vi snackade om elbilar..

Någon form av hybridlösning för att sänka bensin/dieselförbrukningen har ju var och varannan ny bil nuförtiden, det har inget med elbilar att göra.
Citera
2021-10-17, 14:20
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag trodde vi snackade om elbilar..

Någon form av hybridlösning för att sänka bensin/dieselförbrukningen har ju var och varannan ny bil nuförtiden, det har inget med elbilar att göra.
Nej jag vet, jag syftar på att journalister är dumma i huvudet och förtjänar spö lite till och från, för att inte ljuga.

Svara nu då, hur går det med zoen - dags att byta batteri strax? Verkar kosta mer än att äga en jänk.
Citera
2021-10-17, 14:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Nej jag vet, jag syftar på att journalister är dumma i huvudet och förtjänar spö lite till och från, för att inte ljuga.

Svara nu då, hur går det med zoen - dags att byta batteri strax? Verkar kosta mer än att äga en jänk.

ZOE går bra, inget fel på batteriet.
Citera
2021-10-17, 14:49
Medlem
Citat:
Det är en fluga, tåg är funktionella på el, inte personbilar. I storstäder är dessa funktionella, visst.

Var du en av de som hävdade att även Internets eller smart phones var en övergående fluga?
Citera
2021-10-17, 15:43
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Var du en av de som hävdade att även Internets eller smart phones var en övergående fluga?
Nej, jag var en av de som efter att haft en smartphone i tre år upptäckte att man kunde surfa på dem
Och internet som det såg ut när det "uppfanns" blev tämligen fort utdött, principen kvarstod men med annan struktur.

Om vi ser det såhär då; elmotorer uppfanns före förbränningsmotorer, ditt drag.
Citera
2021-10-17, 20:30
Medlem
Citat:
Nej, jag var en av de som efter att haft en smartphone i tre år upptäckte att man kunde surfa på dem

*LOL*

Misstänkte att du inte var så snabb med ny teknik.

Citat:
Och internet som det såg ut när det "uppfanns" blev tämligen fort utdött, principen kvarstod men med annan struktur.

Tänkte på Ines Uusmann. Hon trodde 1996 att det skulle vara en övergående fluga (precis som vissa tror om elbilar på FB). Hon fick ju rätt fel om man säger så.
Citera
2021-11-03, 20:32
Medlem
PeterNosters avatar
Visste ni att dessa kinesiska bilar använder samma platform?
Platformen heter Compact Modular Architecture, CMA.

Notera bilarna längst ner i listan:

Geely Xingyue/Tugella (FY11) (2019–present)
Geely Xingrui (FS11) (2020–present)
Geely Xingyue L (KX11) (2021–present)
Lynk & Co 01 (CX11) (2017–present)
Lynk & Co 02 (CC11) (2018–present)
Lynk & Co 03 (CS11) (2018–present)
Lynk & Co 05 (2019–present)
Polestar 2 (2020–present)
Volvo XC40 (V316) (2017–present)
Volvo C40 (2021–present)

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Modular_Architecture_platform
Senast redigerad av PeterNoster 2021-11-03 kl. 20:45.
Citera
2021-11-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Visste ni att dessa kinesiska bilar använder samma platform?
Platformen heter Compact Modular Architecture, CMA.

Notera bilarna längst ner i listan:

Geely Xingyue/Tugella (FY11) (2019–present)
Geely Xingrui (FS11) (2020–present)
Geely Xingyue L (KX11) (2021–present)
Lynk & Co 01 (CX11) (2017–present)
Lynk & Co 02 (CC11) (2018–present)
Lynk & Co 03 (CS11) (2018–present)
Lynk & Co 05 (2019–present)
Polestar 2 (2020–present)
Volvo XC40 (V316) (2017–present)
Volvo C40 (2021–present)

https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Modular_Architecture_platform

Ja.

Notera även att konstruktionen av CMA har skett i Kina, och IP för den är i kinesisk ägo.

Kan vara värt att tänka på för de som funderar att köpa aktier i VCC eller Polestar...
Citera
2021-11-04, 01:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja.

Notera även att konstruktionen av CMA har skett i Kina, och IP för den är i kinesisk ägo.

Kan vara värt att tänka på för de som funderar att köpa aktier i VCC eller Polestar...

Notera att Kina äger.
Citera
2021-11-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Notera att Kina äger.

Kan bli lite potemkinkulisser som man investerar i, med aktier i VCC och Polestar. Detta när de inte själva äger och kontrollerar IP för deras elektriska plattformar och elbilarna (allt detta ligger hos Geely, som de är enbart licenstagare till).
Citera
2022-01-06, 09:52
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Volvo sparar på krutet med elektrifieringen till SPA2 plattformen.

Ärligen så tror jag de inte vill sälja sin elektriska XC40 modell med tanke på priset och hur usel säljorganisationen är på modellen.

I samband med SPA2 som lanseras med Polestar 3 år 2022 och nya XC90 år 2023 och V90/XC60/V60 år 2024 osv så kommer antagligen Volvo bli den första "gamla" konventionella tillverkaren som erbjuder riktiga elbilar med skateboard design över hela modellprogrammet.

TS frågeställning är ju väldigt befogad. Skulle gärna köpt en elbil från Volvo, men deras nuvarande xc40 var alldeles för dyr, så jag köpte en KIA e-niro istället. Kian har en räckvidd på 45 mil, medans Volvo har 41 mil.

Hur kan man vara så sen på bollen att dom väntar till 2024 för att få ut fler modeller? E-niron kom ju ut redan 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in