2021-11-03, 23:13
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Samhall är fortfarande en arbetsplats.
Men det är inte ett välkänt uttryck. Det är det som är skillnaden. Namn och arbetsplatser är inte ok, såvida de inte är välkända uttryck. Om det är ett välkänt uttryck så är det ok. Inte annars.

Det är förenklat för din förenklade hjärna, men du borde kunna förstå vad jag menar nu.
2021-11-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Det är konsekvent och mycket enkelt att förstå. Det är tillåtet att använda välkända uttryck (även om uttrycken är namn eller arbetsplatser). Det du skrev var inte ett välkänt uttryck.

Förstår du att Einstein och Samhallare är välkända uttryck?
Förstår du att "källaren hos MUST" inte är ett välkänt uttryck?
Förstår du skillnaden mellan "välkänt uttryck" och "inte ett välkänt uttryck"?

Ja det där är nog vad hela den här frågan i grunden handlar om och kokar ner till när bedömningen görs skulle jag tro.

Det blir nog svårt att alltid ha exakt rättvisa på millimetern eftersom det alltid är bedömningar som görs.

Fast det är nog kanske en betydande skillnad i att använda sig av allmänna vedertagna uttryck eller egna uttryck
just när det gäller den regeln ifråga.

Och för en moderator blir det ju helt omöjligt att med full säkerhet veta exakt vad som är allvar eller skämt
och gällande den regeln får man ju ta det säkra före det osäkra.

Jag kan för egen del inte se något felaktigt med den här moderatoråtgärden ifråga och påföljden blev ju ganska mild, enbart en varning.
Senast redigerad av 12-12 2021-11-03 kl. 23:25.
2021-11-03, 23:17
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Men det är inte ett välkänt uttryck. Det är det som är skillnaden. Namn och arbetsplatser är inte ok, såvida de inte är välkända uttryck. Om det är ett välkänt uttryck så är det ok. Inte annars.

Det är förenklat för din förenklade hjärna, men du borde kunna förstå vad jag menar nu.

Så vad är en Samhallare då? Vad menas med det?
2021-11-03, 23:21
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Så vad är en Samhallare då? Vad menas med det?
Att kalla någon för Samhallare betyder att personen är lite efterbliven och inte kan ta ett normalt jobb. Om du kallar någon för Samhallare så betyder det i princip "du är ett mongo".
2021-11-03, 23:24
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Att kalla någon för Samhallare betyder att personen är lite efterbliven och inte kan ta ett normalt jobb.

Samt att den personen jobbar hos Samhall på grund av detta. Vilket antyder att den personen jobbar hos Samhall, eller skulle kunna vara anställd hos Samhall. Ser du problemet här?

Det är klart att du inte kommer att se problemet, eftersom hycklare inte har den mentala kapaciteten.
2021-11-03, 23:30
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Samt att den personen jobbar hos Samhall på grund av detta. Vilket antyder att den personen jobbar hos Samhall, eller skulle kunna vara anställd hos Samhall. Ser du problemet här?

Det är klart att du inte kommer att se problemet, eftersom hycklare inte har den mentala kapaciteten.
Det antyder inte att personen bokstavligen jobbar på Samhall. Det är ett uttryck som i princip betyder "mongo". Ingen tolkar "jävla samhallare" som "du jobbar bokstavligen på samhall" eftersom uttryckets betydelse är välkänd i och med att uttrycket är välkänt. Ditt skämt antydde att personen bokstavligen jobbar hos MUST, även om det var skämtsamt.
2021-11-03, 23:31
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Antagligen är 1.06 konsekvent eller hycklande. Vilket väljer du?

Grundläggande är regeln om anonymitet 100% konsekvent, vilket innebär nolltolerans. Men årens alla exempel har visat på ett visst utrymme för tolkning beroende på att en del misstänkta outningar inte kan anses verklighetsförankrade. T.ex. att du eller jag skulle vara Kalle Ankas moster, Fantomen okända syster eller presidentfruns bror i Usa. När en regel börjar tänjas inträffar just detta fenomen som avhandlas i denna långbänk, var går gränsen för 1.06.

Din varning är befäst och sanktionerad, dessutom numera preskriberad. Däremot kan du pröva om du kan lyckas tänja gränsen ännu längre för att avslöja en användare utan påföljd, men är verkligen det ett mål du vill uppnå?
2021-11-03, 23:32
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Det antyder inte att personen bokstavligen jobbar på Samhall. Det är ett uttryck som i princip betyder "mongo". Ingen tolkar "jävla samhallare" som "du jobbar bokstavligen på samhall" eftersom uttryckets betydelse är välkänd i och med att uttrycket är välkänt. Ditt skämt antydde att personen bokstavligen jobbar hos MUST, även om det var skämtsamt.

Folk tolkar mitt inlägg i trådstarten på det sättet, så varför skulle inte "Samhallare" (att kalla någon för en Samhallare) kunna tolkas på samma sätt?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-11-03 kl. 23:35.
2021-11-03, 23:34
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Grundläggande är regeln om anonymitet 100% konsekvent, vilket innebär nolltolerans. Men årens alla exempel har visat på ett visst utrymme för tolkning beroende på att en del misstänkta outningar inte kan anses verklighetsförankrade. T.ex. att du eller jag skulle vara Kalle Ankas moster, Fantomen okända syster eller presidentfruns bror i Usa. När en regel börjar tänjas inträffar just detta fenomen som avhandlas i denna långbänk, var går gränsen för 1.06.

Din varning är befäst och sanktionerad, dessutom numera preskriberad. Däremot kan du pröva om du kan lyckas tänja gränsen ännu längre för att avslöja en användare utan påföljd, men är verkligen det ett mål du vill uppnå?

Mitt syfte var aldrig att outa någon användare, och det har jag varit tydlig med från hela början. Jag har även utmanat alla i den här tråden att bevisa att det ens fanns en sådan risk för outning. Ingen har hittils kunnat bevisa att en sådan risk fanns.
2021-11-03, 23:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det var inte svaret på frågan, så jag ställer den igen. Antagligen är 1.06 konsekvent eller hycklande. Vilket väljer du? Du kan endast välja ett utav dessa två:

Konsekvent

Hycklande

Har jag varit tydlig nog?
Hmm.. Och du tycker att Greta är ett mongo? Hon använder ju iaf sin "superkraft" (autismen som du också verkar ha) för att försöka rädda planeten, medan du slåss mot väderkvarnar. Du fattar väl att detta ur alla praktiska aspekter (iaf för oss användare) är admins sajt? Tjafsa med Mods kan ju iaf ha någon sorts poäng, men när en admin har satt ned foten -- som här mot dig -- så är det ju liksom det som gäller. Försöker du bli bannad för KFK eller är du för mongo för att ens haja att det är ett högst möjligt utfall?
2021-11-03, 23:36
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Folk tolkar mitt innögg i trådstarten på det sättet, så varför skulle inte "Samhallare" kunna tolkas på samma sätt?
"Samhallare" är ett välkänt uttryck, vilket innebär att betydelsen också är välkänd. Därför tolkar ingen det bokstavligt.

Ditt skämt tolkas dock bokstavligt eftersom det inte har en välkänd betydelse. Detta beror på att det inte är ett välkänt uttryck med en välkänd innebörd, till skillnad från uttrycket "samhallare".
2021-11-03, 23:37
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Mitt syfte var aldrig att outa någon användare, och det har jag varit tydlig med från hela början. Jag har även utmanat alla i den här tråden att bevisa att det ens fanns en sådan risk för outning. Ingen har hittils kunnat bevisa att en sådan risk fanns.
Jag utmanar dig att förstå att även oseriösa skämt är otillåtet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in