2021-11-03, 11:53
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Tråkigt nog, för att det säljer/skapar rubriker och du lyfter ditt namn/varumärke. Om jag nu skulle bestämma mig för att gå in i rapbranschen och gör en grov disslåt om säg....Haval eller Jaffarbyn. Det hade skapat en snackis, jag hade fått följare och folk hade förvätnat sig att Jaffarbyn svarar tillbaks vilket gör mig mer populär osv. Det är ungefär så det går till och tanken bakom disslåtar.

Detta var populärt i USA i 80-90 talet, det händer nu även i Sverige.
Absolut så men problemet är ju att de börjar grina och inte nöjer sig med att dissa tillbaka utan måste hämnas med våld.

Kränkta unga män, droger och vapen är ingen bra kombination.
Citera
2021-11-03, 11:55
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatasomgata
Tack för ett trevligt svar!

Ja jag tycker också det vore konstigt. Men då vet jag.
Ingen fara alls
Jag kan dock garantera dig att det på något vänster kommer tillslut dyka upp var Haval sitter när han väl avtjänar sitt straff.
Citera
2021-11-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richkid
Videon är gammal... Dissen är inte mot Einar LOL

Du missuppfattar. Några/Gatan säger att Einar dissade Dara, Havals bror som blev mördad, i en av sina nyare låtar - och det låter på många som att det i sig gör att han inte förtjänade att leva. Ingen bör bli så kränkt av ord att våld rättfärdigas. Samtigt gillar jag inte att Einar dissar Dara, om han avsåg att göra det och det inte är en övertolkning av hans text. Anser inte att en diss av någon, i en rapp-låt, gör att någon förtjänar stryk eller död. Men tycker för det inte att någon, varken Byn eller Einar, borde syssla med att dissa enskilda andra människor I sina rapp-låtar. Det gör rapp-låtarna dåliga, vare sig de är nya eller gamla och oavsett vem som rappar. Det blir likt att rapparen förminskar sig själv när han/hon visar upp sin "avundsjuka"/skadeglädje.
Citera
2021-11-03, 12:00
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Absolut så men problemet är ju att de börjar grina och inte nöjer sig med att dissa tillbaka utan måste hämnas med våld.

Kränkta unga män, droger och vapen är ingen bra kombination.

Håller med. Det är som Ceesay sa i artikeln tidigare, i dag räcker det inte med disslåtar, du måste ta steget vidare till action. Säger du att du ska "klippa" någon så behöver du nästan göra det för att inte tappa ansikte.
Citera
2021-11-03, 12:03
Medlem
Frickys avatar
Många har noterat att Z.E inte sagt ett ord efter att Einar blev mördad, varken ett inlägg eller en story på Instagram

Låt oss ha i åtanke att han släppte en låt samt en musikvideo för 5 månader sedan tillsammans med Adel.

Musikvideon: https://youtu.be/ABjg3W6pqkM

Vi utgår från att Adel tillsammans med Dumlee goade Einar, då blir det helt plötsligt inte så konstigt att Z.E varit helt tyst rörande Einar's död.

Vi kan med andra ord vara säkra över att Z.E har en bra relation med Adel.
Citera
2021-11-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamchasers
Och jag förklarar för honom att det inte finns underlag.
Det kommer inte fysiska kontrakt vid beställningar av mord, så vad vill han egentligen?

De här människorna som ryktena kommer ifrån ursprungligen, vi vet ju alla att de inte har några moraliska skrupler att sprida ut lögner om det passar deras syften, eller hur?
Citera
2021-11-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaraMaria
Du missuppfattar. Några/Gatan säger att Einar dissade Dara, Havals bror som blev mördad, i en av sina nyare låtar - och det låter på många som att det i sig gör att han inte förtjänade att leva. Ingen bör bli så kränkt av ord att våld rättfärdigas. Samtigt gillar jag inte att Einar dissar Dara, om han avsåg att göra det och det inte är en övertolkning av hans text. Anser inte att en diss av någon, i en rapp-låt, gör att någon förtjänar stryk eller död. Men tycker för det inte att någon, varken Byn eller Einar, borde syssla med att dissa enskilda andra människor I sina rapp-låtar. Det gör rapp-låtarna dåliga, vare sig de är nya eller gamla och oavsett vem som rappar. Det blir likt att rapparen förminskar sig själv när han/hon visar upp sin "avundsjuka"/skadeglädje.

jag pratar om Jaffar videon som blev postad..
Citera
2021-11-03, 12:10
Medlem
Frickys avatar
Dumlee har tidigare i veckan lagt upp en bild på honom tillsammans med Adel och Einar.

Skärmdump: https://anonfiles.com/hdT4x1S7u5/Screenshot_2021-11-02-12-44-27-848_com.instagram.android_2_jpg

Detta IG-kontot är ett konto Dumlee har skapat för sina "fans".

Det som gör det intressant är att han har valt att klippa bort Z.E ur bilden.

Den andra bilden jag länkar till här nedan är orginalet, där man får se Z.E. Denna bilden var den Einar laddade upp där han taggade "Amsterdam", vilket sedan visade sig vara ett försök till att vilseleda folk (förmodligen fiender). Bilden var tagen i Hammarby sjöstad

Skärmdump: https://anonfiles.com/D0UaxfS2u0/Screenshot_2021-11-03-12-05-37-464_com.google.android.youtube_2_jpg

Denna bild tog sedan Einar bort från Instagram kort därefter. Kan det ha varit för att Z.E bad Einar göra det?

Det är något skumt här. Förmodligen har Z.E sagt till Dumlee att han inte vill synas på bilden, då kan man ställa sig frågan..Varför?
Senast redigerad av Fricky 2021-11-03 kl. 12:14.
Citera
2021-11-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richkid
jag pratar om Jaffar videon som blev postad..

Ja. Förstod det. Jag drog det vidare till mer omfattande om dissar och kränkningar och det att vissa till och med anser att en diss av någon berättigar våld etc.
Citera
2021-11-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goist1966
De enda som trodde på hans karriär inom rap var ju de i Dalen han hängde med som betalade för allt, produktionen, tjejerna, filmandet osv och gav honom legitimitet för att framstå som gangster. Detta sket han i efter han slog igenom (bättre sagt hans mamma som lurade i honom att strunta i kontraktet med SSTV) och sket i det igen efter att Vårby satte honom på sin plats. Han gjorde ju inte saken direkt bättre med att beställa mord på Havals lillebror och mordhota folk från Vårby/Dalen/Skarpnäck och leka savastano gomorrah med Vårbys fiender. Otroligt tragiskt att han dog för att hans morsa bråkade om några procent hit och dit.
Vilka tjejer ? Han hade tjej redan
Citera
2021-11-03, 12:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
De här människorna som ryktena kommer ifrån ursprungligen, vi vet ju alla att de inte har några moraliska skrupler att sprida ut lögner om det passar deras syften, eller hur?
Ja, och somliga av oss har order från The Big Boss att ta saken på allvar;
"Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa."

Det här med Dara är ett rykte utan något mer underlag än en så kallad "beef" mellan NG och Skarpnäck/ Haval. Åtminstone har då jag inte sett någonting mer, men det betyder förstås inte att NG inte skulle ha anstiftat mordet. Det betyder bara att det är olagligt (i verklig mening) att sprida ryktet vidare.

Men återigen;
Huruvida ryktet är sant eller falskt påverkar faktiskt inte motivet till mord på NG, eller huruvida NG var knuten till DP och HH eller ej. Ryktet i sig självt ger en hotbild mot NG, och att han var knuten till HH och DP kan vi ju se ändå, oavsett.
Senast redigerad av LadySweden 2021-11-03 kl. 12:24.
Citera
2021-11-03, 12:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Dumlee har tidigare i veckan lagt upp en bild på honom tillsammans med Adel och Einar.

Skärmdump: https://anonfiles.com/hdT4x1S7u5/Screenshot_2021-11-02-12-44-27-848_com.instagram.android_2_jpg

Detta IG-kontot är ett konto Dumlee har skapat för sina "fans".

Det som gör det intressant är att han har valt att klippa bort Z.E ur bilden.

Den andra bilden jag länkar till här nedan är orginalet, där man får se Z.E. Denna bilden var den Einar laddade upp där han taggade "Amsterdam", vilket sedan visade sig vara ett försök till att vilseleda folk (förmodligen fiender). Bilden var tagen i Hammarby sjöstad

Skärmdump: https://anonfiles.com/D0UaxfS2u0/Screenshot_2021-11-03-12-05-37-464_com.google.android.youtube_2_jpg

Denna bild tog sedan Einar bort från Instagram kort därefter. Kan det ha varit för att Z.E bad Einar göra det?

Det är något skumt här. Förmodligen har Z.E sagt till Dumlee att han inte vill synas på bilden, då kan man ställa sig frågan..Varför?
Tog NG bort bilden efter N&C?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in