Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Förstår inte alls vad du menar. Mitt argument är ett vanligt motsägelse-argument, som just visar på hur idén/antagandet om fri vilja leder till en motsägelse.
Ett standard-mässigt argument/resonemang.
Lite av poängen med ett sådant logiskt resonemang är att det går att bemöta i detalj. Något du konsekvent inte gör.
Du framför klassisk ignoransargumentation där du hävdar att fri vilja inte är förenlig med kausalitet eftersom du inte vet hur detta skulle fungera. Läs på om ignoransargumentation och varför det betraktas som tankefel. Jag kan inte hjälpa dig mer än så. Mot äkta dumhet finns ingen bot.
Citat:
Likaväl så är det den som tror på ljushastighetsrenar som är religiös, inte den som hävdar att de inte existerar.
Notera att jag aldrig påstått att renar kan färdas med relativistisk hastighet. Det är lätt att visa att de inte kan färdas så snabbt genom att göra en falsifierbar fysik modell av renar som visar hur fort de kan färdas, vilket visar sig vara betydligt långsammare. Det jag argumenterar för är att det inte går att fuska. Det går inte att veta hur fort renar kan färdas utan att göra jobbet. Man kan tro att man kan resonera sig fram till hur fort renar kan färdas, men man har då inget fog för det man kommer fram till. Vid industrialiseringens början kom sådana som du fram till att tåg aldrig skulle kunna färdas snabbare än 30 km/h, sedan skulle människor ombord dö om det gick fortare. Att gissa blint är inte bättre än att kasta tärning.
Citat:
(ps, elektroner rör sig inte i relativistiska hastigheter)
Fria elektroner i metaller gör det, vilket vi kan observera genom elektromagnetismen som uppstår i elektriska ledare.
Fermihastigheten för elektroner i koppar är ungefär 1570 km/s, dvs. 0.5% av ljushastigheten. Här är en tabell för olika metaller för den som vill stilla sin nyfikenhet:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Tables/fermi.html